Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Smělé švýcarské plány mají být realizovány již za 10 let

Smělé švýcarské plány mají být realizovány již za 10 let

25.3.2015 – autor: STANISLAV HÁJEK

Zajímavé postřehy k rozvoji železnice nabízí nedávno schválený plán na „Financování a další rozvoj železniční infrastruktury“ (FABI) ve Švýcarsku. Jeho realizací byl pověřen Spolkový úřad pro dopravu (BAV). Na konci roku 2014 předložil první detailní koncepci s výhledem až do roku 2025. Co tedy čeká zákazníky SBB v následujících deseti letech?

Smělé švýcarské plány mají být realizovány již za 10 let

Plán vychází ze závěrů dokumentu Strategický rozvojový program (STEP) a ze zákona o budoucím vývoji železniční infrastruktury (ZEB). Nejedná se o závazné dogma, ale pouze o podklady k plánování. Před konečnou realizací se uskuteční ještě řada jednání na úrovni všech partnerů – BAV, jednotlivých švýcarských kantonů, nákladních dopravců, odborníků z oblasti logistiky a provozovatelů infrastruktury.

Přinášíme některé připravované změny či opatření ve stávající infrastruktuře SBB, které jsou nezbytné k uskutečnění plánů na švýcarské železniční síti.

Trať 210

(Ženeva –) Lausanne – Biel (Basilej/Curych)

Spoje ICN budou posunuty o 30 minut. Vlaky pod pohořím Jura z Basileje a přes St. Gallen pojedou přes Lausanne na letiště do Ženevy, čímž vznikne 30minutový takt Biel – Lausanne – Ženeva letiště. Vlaky RE Biel – Neuchâtel a Neuchâtel – Gorgier-St. Aubin budou jezdit ve 30minutovém místo hodinovém taktu.

Trať 250

Lausanne – Fribourg (– Bern)

U dálkových vlaků Bern – Lausanne se předpokládá zkrácení cestovní doby z 66 na 61 minut při zastavení ve Fribourgu. Měly by to umožnit nové vlaky od Bombardieru (Wako), které však dosud nebyly vyzkoušeny v praktickém provozu. Na to upozorňuje i BAV. Zrušit by se mělo přímé spojení RE do Lausanne.

Trať 305

Neuchâtel/Payerne – Kerzens – Bern

Mezi Bernem a Neuchâtelem pojedou propojeně dvě linky RE Burgdorf – Le Locle a Brig – Neuchâtel, které tak tvoří 30minutový takt. Ve stejném intervalu by měly jezdit i vlaky S-Bahn Bern – Kerzens – Ins.

Trať 310 • 320

Bern – Spiez – Interlaken Ost • Spiez – Zweisimmen

Rozdělit by se měla linka RE Golden-Pass Zweisimmen – Spiez – Interlaken Ost na Zweisimmen – Spiez a Spiez – Interlaken Ost bez provázání. Existence linky je nicméně nejasná proto, že zatím není jisté, zda se podaří uskutečnit projekt Trans Golden Pass.

Trať 450

Bern – Olten (dálková doprava)

Ve špičce je počítáno se čtyřmi vlaky IC za hodinu mezi Bernem a Curychem, které budou jezdit po nové vysokorychlostní trati. Dva ze čtyř vlaků by měly stavět v Aarau.

Trať 470 • 480

Lucern – Brünig – Interlaken Ost • Lucern – Engelberg

Tratě takzvané Zentralbahn jsou již dnes značně vytížené, takže v následujících 10 letech se s většími změnami nepočítá. Zdvoukolejněn by měl být dojezd do Lucernu.

Trať 500

Basilej – Olten

Mezi stanicemi Liestal a Basilej by měly jezdit čtyři S-Bahn vlaky za hodinu, pokud bude prodloužena linka S1 ze směru Laufenburg/Frick. Předpokladem je však modernizace tratí i nádraží.

Trať 510

Lucern – Olten (– Bern/Basilej)

Vlaky IR Lucern – Bern – Ženeva budou do Bernu zhuštěny do 30minutového taktu. V Lucernu dojde k navázání přípoje směr Curych a jednou za hodinu směr Konstanz.

Trať 600

Lucern/Curych – kanton Ticino

V dálkové dopravě základními tunely Gotthard a Ceneri se mezi Curychem a Milánem předpokládá hodinový takt, mezi Curychem a Luganem půlhodinový. Pro relaci Lucern – Milán jsou plánovány jen jednotlivé přímé vlaky. IC vlaky Basilej – Lucern – Lugano, které jedou v dvouhodinovém taktu, nově zastaví ve stanici Altdorf, čímž kanton Uri získá přímé rychlé spojení s kantonem Tessin.

Stávající horská Gotthardská dráha vychází z plánů SBB, kdy IR vlaky ze severu budou končit v Erstfeldu a jen v turistické sezoně pojedou vybrané spoje až do stanice Göschenen.

Trať 631

Airolo – Bellinzona – Chiasso

Na jižní straně Gotthardu bude tvořit základní nabídku linka RE Erstfeld – Airolo – Bellinzona – Lugano. V Luganu budou vlaky spojovány s linkou S10 a pojedou jako S-Bahn až do stanice Mendrisio.

Trať 660

Curych – Zug – Lucern

Trať je na svých kapacitních možnostech, takže v průběhu 10 let musí stačit 30minutový takt. Spojení Zugu s curyšským letištěm bude posíleno na 30minutový interval.

Trať 750 • 800

Curych – Winterthur • S-Bahn Curych

Chystá se reorganizace linek příměstské rychlodráhy S-Bahn v curyšské aglomeraci.

Trať 760

Schaffhausen – Curych

Předpokládá se hodinový takt IC vlaků Stuttgart – Curych. Vlaky S-Bahnu linky S9 přijedou v půlhodinovém taktu a směr Schaffhausen odjíždějí v hodinovém taktu. S22 mezi stanicemi Stadel­hofen – Curych hl. n. – Oberglatt se doplní S9 a S15 na 15minutový interval.

Trať 850

Curych – Winterthur – St. Gallen

Páteřní osa Curych – Winterthur – St. Gallen profituje z rekonstrukce a zkapacitnění, takže budou nabízeny 4 dálkové vlaky za hodinu. EC vlaky z Mnichova budou integrovány do JŘ mezi Curychem a St. Gallenem. Některé IC vlaky budou vedeny dále směr Bern – Lausanne – Genève Aéroport. Infrastruktura v současnosti prochází rozsáhlou modernizací.              


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 3

Další články této rubriky

Stadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicímStadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicím

27.3.2024 - Stadler dodá státním saúdskoarabským železnicím (SAR) minimálně 10 dieselelektrických jednotek z rodiny Next Generation. Součástí smlouvy, kterou společnost podepsala v únoru, je také desetiletá údržba vozidel a opce na… »

SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie

26.3.2024 - Švýcarské spolkové dráhy (SBB) potvrdily objednávku dalších pěti vysokorychlostních vlaků řady RABe 501 známých pod obchodních značkou Giruno s maximální rychlostí 250 km/h od firmy Stadler Rail. Chtějí tak podpořit… »

Na Slovensku vyjely patrové jednotky KISSNa Slovensku vyjely patrové jednotky KISS

24.3.2024 - Cestující na Slovensku začali v únoru využívat nové patrové elektrické jednotky KISS od společnosti Stadler Rail. Železniční společnost Slovensko (ZSSK) objednala v roce 2020 čtyři šestivozové vlaky za bezmála 77 milionů eur,… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika