Železničář / Zahraničí / Smělé švýcarské plány mají být realizovány již za 10 let
Smělé švýcarské plány mají být realizovány již za 10 let
25.3.2015 – autor: STANISLAV HÁJEK
Zajímavé postřehy k rozvoji železnice nabízí nedávno schválený plán na „Financování a další rozvoj železniční infrastruktury“ (FABI) ve Švýcarsku. Jeho realizací byl pověřen Spolkový úřad pro dopravu (BAV). Na konci roku 2014 předložil první detailní koncepci s výhledem až do roku 2025. Co tedy čeká zákazníky SBB v následujících deseti letech?
Plán vychází ze závěrů dokumentu Strategický rozvojový program (STEP) a ze zákona o budoucím vývoji železniční infrastruktury (ZEB). Nejedná se o závazné dogma, ale pouze o podklady k plánování. Před konečnou realizací se uskuteční ještě řada jednání na úrovni všech partnerů – BAV, jednotlivých švýcarských kantonů, nákladních dopravců, odborníků z oblasti logistiky a provozovatelů infrastruktury.
Přinášíme některé připravované změny či opatření ve stávající infrastruktuře SBB, které jsou nezbytné k uskutečnění plánů na švýcarské železniční síti.
Trať 210
(Ženeva –) Lausanne – Biel (Basilej/Curych)
Spoje ICN budou posunuty o 30 minut. Vlaky pod pohořím Jura z Basileje a přes St. Gallen pojedou přes Lausanne na letiště do Ženevy, čímž vznikne 30minutový takt Biel – Lausanne – Ženeva letiště. Vlaky RE Biel – Neuchâtel a Neuchâtel – Gorgier-St. Aubin budou jezdit ve 30minutovém místo hodinovém taktu.
Trať 250
Lausanne – Fribourg (– Bern)
U dálkových vlaků Bern – Lausanne se předpokládá zkrácení cestovní doby z 66 na 61 minut při zastavení ve Fribourgu. Měly by to umožnit nové vlaky od Bombardieru (Wako), které však dosud nebyly vyzkoušeny v praktickém provozu. Na to upozorňuje i BAV. Zrušit by se mělo přímé spojení RE do Lausanne.
Trať 305
Neuchâtel/Payerne – Kerzens – Bern
Mezi Bernem a Neuchâtelem pojedou propojeně dvě linky RE Burgdorf – Le Locle a Brig – Neuchâtel, které tak tvoří 30minutový takt. Ve stejném intervalu by měly jezdit i vlaky S-Bahn Bern – Kerzens – Ins.
Trať 310 • 320
Bern – Spiez – Interlaken Ost • Spiez – Zweisimmen
Rozdělit by se měla linka RE Golden-Pass Zweisimmen – Spiez – Interlaken Ost na Zweisimmen – Spiez a Spiez – Interlaken Ost bez provázání. Existence linky je nicméně nejasná proto, že zatím není jisté, zda se podaří uskutečnit projekt Trans Golden Pass.
Trať 450
Bern – Olten (dálková doprava)
Ve špičce je počítáno se čtyřmi vlaky IC za hodinu mezi Bernem a Curychem, které budou jezdit po nové vysokorychlostní trati. Dva ze čtyř vlaků by měly stavět v Aarau.
Trať 470 • 480
Lucern – Brünig – Interlaken Ost • Lucern – Engelberg
Tratě takzvané Zentralbahn jsou již dnes značně vytížené, takže v následujících 10 letech se s většími změnami nepočítá. Zdvoukolejněn by měl být dojezd do Lucernu.
Trať 500
Basilej – Olten
Mezi stanicemi Liestal a Basilej by měly jezdit čtyři S-Bahn vlaky za hodinu, pokud bude prodloužena linka S1 ze směru Laufenburg/Frick. Předpokladem je však modernizace tratí i nádraží.
Trať 510
Lucern – Olten (– Bern/Basilej)
Vlaky IR Lucern – Bern – Ženeva budou do Bernu zhuštěny do 30minutového taktu. V Lucernu dojde k navázání přípoje směr Curych a jednou za hodinu směr Konstanz.
Trať 600
Lucern/Curych – kanton Ticino
V dálkové dopravě základními tunely Gotthard a Ceneri se mezi Curychem a Milánem předpokládá hodinový takt, mezi Curychem a Luganem půlhodinový. Pro relaci Lucern – Milán jsou plánovány jen jednotlivé přímé vlaky. IC vlaky Basilej – Lucern – Lugano, které jedou v dvouhodinovém taktu, nově zastaví ve stanici Altdorf, čímž kanton Uri získá přímé rychlé spojení s kantonem Tessin.
Stávající horská Gotthardská dráha vychází z plánů SBB, kdy IR vlaky ze severu budou končit v Erstfeldu a jen v turistické sezoně pojedou vybrané spoje až do stanice Göschenen.
Trať 631
Airolo – Bellinzona – Chiasso
Na jižní straně Gotthardu bude tvořit základní nabídku linka RE Erstfeld – Airolo – Bellinzona – Lugano. V Luganu budou vlaky spojovány s linkou S10 a pojedou jako S-Bahn až do stanice Mendrisio.
Trať 660
Curych – Zug – Lucern
Trať je na svých kapacitních možnostech, takže v průběhu 10 let musí stačit 30minutový takt. Spojení Zugu s curyšským letištěm bude posíleno na 30minutový interval.
Trať 750 • 800
Curych – Winterthur • S-Bahn Curych
Chystá se reorganizace linek příměstské rychlodráhy S-Bahn v curyšské aglomeraci.
Trať 760
Schaffhausen – Curych
Předpokládá se hodinový takt IC vlaků Stuttgart – Curych. Vlaky S-Bahnu linky S9 přijedou v půlhodinovém taktu a směr Schaffhausen odjíždějí v hodinovém taktu. S22 mezi stanicemi Stadelhofen – Curych hl. n. – Oberglatt se doplní S9 a S15 na 15minutový interval.
Trať 850
Curych – Winterthur – St. Gallen
Páteřní osa Curych – Winterthur – St. Gallen profituje z rekonstrukce a zkapacitnění, takže budou nabízeny 4 dálkové vlaky za hodinu. EC vlaky z Mnichova budou integrovány do JŘ mezi Curychem a St. Gallenem. Některé IC vlaky budou vedeny dále směr Bern – Lausanne – Genève Aéroport. Infrastruktura v současnosti prochází rozsáhlou modernizací.
Další články této rubriky
Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů
19.11.2024 - Nizozemské dráhy NS představily veřejnosti plánovaný jízdní řád pro rok 2025. Jde o největší změnu v železničním provozu v zemi za poslední roky. V nabídce přibude 1 600 vlaků týdně a na mnoha linkách se zavádí zkrácený… »
Deutsche Bahn chystá více ICE Sprinterů i přímých spojů
12.11.2024 - Od nového jízdního řádu pro rok 2025 nabídnou Deutsche Bahn cestujícím více mezinárodních spojů. Dopravce zavede například spojení Mnichova a Amsterodamu prostřednictvím nové přímé linky. Navýší se také počet vlaků ICE… »
Bulhaři si koupí až 25 nových jednotek od Škody Group
30.10.2024 - Škoda Group získala zakázku na výrobu a dodávku až 25 bezbariérových elektrických jednotek do Bulharska, které nahradí zastaralé soupravy a nabídnou více než 300 míst k sezení, klimatizované vozy a minimální hluk. Základní… »