Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Slováci vylepšili svůj vozový park

Slováci vylepšili svůj vozový park

2.1.2024 – autor: PETR SLONEK

Cestující na středním a východním Slovensku se mohou v regionální dopravě těšit na pohodlnější a komfortnější jízdu. Národní dopravce, Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), nedávno dokončil rozsáhlou obnovu osobních vozů. Jde o modernizaci pětatřiceti starších vozů řad Bdt a také o dodávku sedmnácti zcela nových Bdmpz. Díky tomu ZSSK získal celkem dvaapadesát moderních vozů.

Slováci vylepšili svůj vozový park

Flotilu ZSSK nedávno rozšířily dodávky nových a modernizovaných osobních vozů. Pro veřejnost jsou již vozy dostupné v regionálních vlacích, které jezdí prioritně na tratích v Košickém, Prešovském, Žilinském a Banskobystrickém kraji. Klimatizované osobní vozy jsou určené pro regionální dopravu na rychlosti do 160 km/h.
Vagony jsou rovněž vybavené kamerovým systémem, wi-fi připojením na internet, držáky kol, vakuovými toaletami či připojením 230 V s USB portem. Počet nových vozů činí 17, modernizovaných je 35. Podle ZSSK těchto 52 vagonů nahradilo nejstarší neklimatizované osobní vozy, které byly na hranici životnosti a již nesplňovaly standardy cestování ve 21. století. Jejich pořízením se snížil průměrný věk vozového parku prio­ritně v regionu Košic a Prešova a zvýšila se kvalita poskytovaných služeb. 
„Těmito dodávkami nových a modernizovaných osobních vozů opět zvyšujeme komfort cestování našimi vlaky v regionální dopravě. Nová flotila přináší pro cestující pohodlí a služby hodné ­­
21. století ve více regionech napříč Slovenskem,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel ZSSK Roman Koreň.
Obě zakázky pro regionální dopravu na Slovensku v hodnotě přibližně 65 milionů eur, v přepočtu zhruba 1,6 miliardy korun, byly financovány prostřednictvím Operačního programu Integrovaná infrastruktura 2014–2020. V případě modernizace Bdt vzniklo za necelých 32 milionů eur v závodě ŽOS Vrútky 35 modernizovaných vozů Bdteer. Za dalších asi 33 milionů eur pak ZSSK pořídila 17 nových vozů Bdmpz. Jedná se o klimatizované vagony 2. třídy s možností přepravy kol a vyrobené byly rovněž v ŽOS Vrútky.

Příprava na zrychlení
Další zlepšení cestování u našich východních sousedů by měly zajistit modernizované vozy, které budou moci alespoň na části trati z hlavního města do Košic jezdit vyšší rychlostí. Celková délka severní tratě Bratislava ‒ Košice je 443 kilometrů. Aktuálně podle ZSSK lze ale jen na necelých 190 kilometrech jezdit rychlostí 160 km/h. ZSSK ještě v září avizovala, že se situace zlepší, a aktuálně se uskutečňuje instalace zabezpečovacího systému ETCS do dalších 21 kusů vozidel typu 361, které dopravce nasadí na spoje v dálkové dopravě a budou schopny jezdit 160 km/h.
Stejně tak se v současnosti pracuje na instalaci ETCS do všech 25 kusů elektrických jednotek řady 660/661, které jsou využívány v regionální dopravě. Vozidla s ETCS systémem budou na tomto rychlém rameni zařazena do provozu pravděpodobně nejdříve s novým grafikonem vlakové dopravy (GVD) 2023/2024. 
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

V Chotěbuzi vznikla hala pro údržbu ICEV Chotěbuzi vznikla hala pro údržbu ICE

26.2.2024 - V lužické Chotěbuzi začalo fungovat nejmodernější zařízení pro údržbu vysokorychlostních jednotek v Evropě. Německý dopravce Deutsche Bahn počátkem ledna oficiálně uvedl do provozu novou, 450 metrů dlouhou halu, v níž se bude v… »

Poláci si pořídí 63 elektrických lokomotiv Griffin Poláci si pořídí 63 elektrických lokomotiv Griffin

25.2.2024 - Dopravce PKP Intercity podepsal smlouvu se společností Newag na nákup 63 elektrických vícesystémových lokomotiv s opcí na dalších 32. Součástí je také poskytování kompletního servisu po dobu pěti let. Je to poprvé, kdy dopravce i… »

Zlomené nosy se vydaly na poslední jízduZlomené nosy se vydaly na poslední jízdu

30.1.2024 - Lokomotivy přezdívané pro svůj charakteristický vzhled jako Nez cassé neboli Zlomený nos definitivně končí u nizozemských státních drah NS. Při této příležitosti zorganizoval spolek železničních fanoušků Stichting… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika