Železničář / Zahraničí / Slováci vylepšili svůj vozový park
Slováci vylepšili svůj vozový park
2.1.2024 – autor: PETR SLONEK
Cestující na středním a východním Slovensku se mohou v regionální dopravě těšit na pohodlnější a komfortnější jízdu. Národní dopravce, Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), nedávno dokončil rozsáhlou obnovu osobních vozů. Jde o modernizaci pětatřiceti starších vozů řad Bdt a také o dodávku sedmnácti zcela nových Bdmpz. Díky tomu ZSSK získal celkem dvaapadesát moderních vozů.
Flotilu ZSSK nedávno rozšířily dodávky nových a modernizovaných osobních vozů. Pro veřejnost jsou již vozy dostupné v regionálních vlacích, které jezdí prioritně na tratích v Košickém, Prešovském, Žilinském a Banskobystrickém kraji. Klimatizované osobní vozy jsou určené pro regionální dopravu na rychlosti do 160 km/h.
Vagony jsou rovněž vybavené kamerovým systémem, wi-fi připojením na internet, držáky kol, vakuovými toaletami či připojením 230 V s USB portem. Počet nových vozů činí 17, modernizovaných je 35. Podle ZSSK těchto 52 vagonů nahradilo nejstarší neklimatizované osobní vozy, které byly na hranici životnosti a již nesplňovaly standardy cestování ve 21. století. Jejich pořízením se snížil průměrný věk vozového parku prioritně v regionu Košic a Prešova a zvýšila se kvalita poskytovaných služeb.
„Těmito dodávkami nových a modernizovaných osobních vozů opět zvyšujeme komfort cestování našimi vlaky v regionální dopravě. Nová flotila přináší pro cestující pohodlí a služby hodné
21. století ve více regionech napříč Slovenskem,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel ZSSK Roman Koreň.
Obě zakázky pro regionální dopravu na Slovensku v hodnotě přibližně 65 milionů eur, v přepočtu zhruba 1,6 miliardy korun, byly financovány prostřednictvím Operačního programu Integrovaná infrastruktura 2014–2020. V případě modernizace Bdt vzniklo za necelých 32 milionů eur v závodě ŽOS Vrútky 35 modernizovaných vozů Bdteer. Za dalších asi 33 milionů eur pak ZSSK pořídila 17 nových vozů Bdmpz. Jedná se o klimatizované vagony 2. třídy s možností přepravy kol a vyrobené byly rovněž v ŽOS Vrútky.
Příprava na zrychlení
Další zlepšení cestování u našich východních sousedů by měly zajistit modernizované vozy, které budou moci alespoň na části trati z hlavního města do Košic jezdit vyšší rychlostí. Celková délka severní tratě Bratislava ‒ Košice je 443 kilometrů. Aktuálně podle ZSSK lze ale jen na necelých 190 kilometrech jezdit rychlostí 160 km/h. ZSSK ještě v září avizovala, že se situace zlepší, a aktuálně se uskutečňuje instalace zabezpečovacího systému ETCS do dalších 21 kusů vozidel typu 361, které dopravce nasadí na spoje v dálkové dopravě a budou schopny jezdit 160 km/h.
Stejně tak se v současnosti pracuje na instalaci ETCS do všech 25 kusů elektrických jednotek řady 660/661, které jsou využívány v regionální dopravě. Vozidla s ETCS systémem budou na tomto rychlém rameni zařazena do provozu pravděpodobně nejdříve s novým grafikonem vlakové dopravy (GVD) 2023/2024.
Další články této rubriky
Cargounit si pořídí nové Vectrony a Smartrony
25.4.2024 - Výrobce kolejových vozidel Siemens Mobility uzavřel významnou smlouvu s přední polskou nezávislou leasingovou společností Cargounit zaměřenou na posílení železniční dopravy v regionu. Jedná se o pořízení až 100 lokomotiv Vectron… »
Stadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicím
27.3.2024 - Stadler dodá státním saúdskoarabským železnicím (SAR) minimálně 10 dieselelektrických jednotek z rodiny Next Generation. Součástí smlouvy, kterou společnost podepsala v únoru, je také desetiletá údržba vozidel a opce na… »
SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie
26.3.2024 - Švýcarské spolkové dráhy (SBB) potvrdily objednávku dalších pěti vysokorychlostních vlaků řady RABe 501 známých pod obchodních značkou Giruno s maximální rychlostí 250 km/h od firmy Stadler Rail. Chtějí tak podpořit… »