Železničář / Zahraničí / SBB objednal 33 jednotek FLIRT pro přeshraniční spoje
SBB objednal 33 jednotek FLIRT pro přeshraniční spoje
21.7.2024 – autor: PETR SLONEK
Švýcarský dopravce SBB se rozhodl využít opce a objednal u společnosti Stadler celkem 33 nových nízkopodlažních jednotek Stadler FLIRT Evo. Určeny jsou pro přeshraniční regionální dopravu mezi severozápadní částí země a Alsaskem na severovýchodě Francie. Hodnota zakázky činí 320 milionů švýcarských franků. Nasazeny mají být od roku 2030 na linkách s půlhodinovým taktem.

Švýcarský dopravce SBB se rozhodl využít opce a objednal u společnosti Stadler celkem 33 no-vých nízkopodlažních jednotek Stadler FLIRT Evo. Určeny jsou pro přeshraniční regionální do-pravu mezi severozápadní částí země a Alsaskem na severovýchodě Francie. Hodnota zakázky činí 320 milionů švýcarských franků. Nasazeny mají být od roku 2030 na linkách s půlhodinovým taktem.
Aktuální objednávka byla zadána na základě rámcové smlouvy z roku 2022, jež počítá s dodávkou až 510 těchto vlaků. SBB si zatím objednaly 286 jednotek, přičemž první vozidla už jezdí s cestujícími v běžném provozu.
Podmínkou jednotek FLIRT je jejich vybavení bezpečnostními systémy a schválení pro provoz v obou zemích. Rozšíří se jejich kapacita, což má veřejnost motivovat k většímu využívání vlaků. Už nyní jezdí denně za prací v trojúhelníku Švýcarska, Francie a Německa 60 tisíc lidí, z toho zhruba polovina právě mezi zemí helvétského kříže a Francií. Ale 90 procent jezdí autem, včetně zhruba šesti tisíc zaměstnanců letiště EuroAirport v Basileji.
Vlaky budou dvousystémové, neboť ve Švýcarsku se využívá jiné napájecí soustavy než ve Francii. Odebírat tak budou proud 15 kV 16,7 Hz AC ve Švýcarsku a 25 kV 50 Hz AC ve Francii. Jednotky nabídnou 146 míst k sezení, prostory pro kola, kočárky a velká zavazadla i zázemí pro cestující se sníženou pohyblivostí. Ve Švýcarsku půjde zařadit tři a ve Francii dokon-ce čtyři vozidla do jedné soupravy. Výroba se uskuteční v hlavním závodě Stadler Rail v Bussnangu.
SBB počítá s tím, že od prosince roku 2030 začnou fungovat dvě nové přeshraniční linky S-Bahn. První s označením S1 propojí Olten–Basilej– Mylhúzy, druhá, S4, pak města Laufen–Basilej–St. Louis. Jakmile bude hotová trať na letiště, což se předpokládá v letech 2034–35, pojedou obě linky až sem. Spolu s francouzskou regionální expresní linkou Štrasburk–Mylhúzy–Basilej (TER200) bude mezi letištěm EuroAirport a hlavním nádraží v Basileji dokonce pouze desetimi-nutový interval.
Další články této rubriky
Výrobci vozidel bojují s termíny dodávek
26.4.2025 - Už několik let se objevují zprávy o zpožďujících se dodávkách nových vozidel. V různé míře jsou postiženi téměř všichni velcí evropští výrobci, každý bojuje s potížemi alespoň u jedné zakázky. Jednou z příčin jsou… »
Škoda udělá generální opravu vlaků NIM Express pro DB Regio
17.4.2025 - Německý regionální železniční dopravce DB Regio si u společnosti Škoda Group objednal generální opravu až šesti dvoupodlažních vlaků NIM Express, které jezdí na frekventované vysokorychlostní trase mezi Norimberkem a Mnichovem.… »
ÖBB hlásí rekordní počet cestujících
8.4.2025 - Rakouské státní dráhy ÖBB zaznamenaly v loňském roce absolutní rekord v počtu přepravených cestujících ve svých vlacích. Dopravce v roce 2024 přepravil dohromady 511 milionů lidí, zatímco o rok dříve to bylo 494 milionů… »