Železničář / Zahraničí / Ruské železnice slaví, dobývají zakázky na světovém trhu
Ruské železnice slaví, dobývají zakázky na světovém trhu
13.11.2014 – autor: STANISLAV HÁJEK
Správnému investičnímu dravci domácí trh nestačí. A to ani v případě, že se pohybuje v tak velké zemi, jako je Rusko. Společnost Rossijskije železnyje dorogi často vyhrává účasti na důležitých a finančně náročných infrastrukturálních projektech po celém světě. Příkladem mohou být modernizace tratí v Brazílii, Íránu, Srbsku nebo dokonce v KLDR. Je vidět, že silná státní podpora v zádech má na globálním trhu velký význam.
Společnost RŽD spolupracuje s brazilským partnerem na vypsání výběrového řízení pro rozšíření tamní železniční sítě. Projekt se má realizovat na základě koncese – 70 procent nákladů hradí Brazilská národní banka, zbytek uhradí koncesionáři. Stát za tím účelem vytvoří podnik, který bude nakupovat veškeré služby v oblasti nákladní přepravy. Ruské dráhy chtějí v Brazílii otevřít vlastní kancelář a chtěly by se stát provozovatelem železnice. „Naším cílem je podíl na bilaterálních dopravních projektech v Brazílii. A existují i další možnosti,“ vysvětluje Vladislav Ginko, expert ruské Akademie národního hospodářství.
Další cíle? Emiráty i Řecko
Dalším cílem ruské zahraniční expanze jsou Spojené arabské emiráty, kde se má v roce 2016 vybudovat nová trať spojující hlavní město Abu-Dhabí s emirátem Dubaj. Ruské dráhy také projevily zájem o privatizaci řeckých železnic a přístavu Thessaloniki (Soluň). „Tyto projekty jsou součástí strategie RŽD, která se soustředí na rozšiřování zahraničních investic,“ řekl Vladislav Ginko a sdělil některé další záměry. „Ruské dráhy plánují účast na projektu elektrifikace železnic v Íránu a také účast na výstavbě 180 kilometrů dlouhé tratě ve Vietnamu. Potenciál pro své investice vidí společnost RŽD i v Korejské lidově demokratické republice,“ doplňuje expert.
Ruský národní dopravce již dlouho projevuje svůj zájem o mezinárodní expanzi. Dceřiná společnost RŽD International se specializuje na plánování a řízení infrastrukturních projektů v zahraničí. O tuto spolupráci projevily zájem země jako Vietnam, Ekvádor, Brazílie, Omán, Etiopie, Indie či Indonésie. Rozsáhlé infrastrukturální projekty realizuje také v Číně a Srbsku. V Severní Koreji ruští experti v září 2013 obnovili řízení provozu na trati mezi ruskou státní hranicí a severokorejským Rajinem a následně byl letos 18. července slavnostně otevřen nový terminál v přístavu Rajin, jehož výstavba byla rovněž realizována z ruských prostředků.
Řídí Arménii a plánují expanzi do Srbska
Od roku 2008 řídí RŽD na základě koncesionářské smlouvy finanční portfolio Arménských železnic a od předloňského roku se Rusové angažují v projektu elektrifikace na železniční trati Tabríz – Azaršar v Íránu. RŽD dále v současnosti plánuje ve spolupráci s Rakouskem, Slovenskem a Ukrajinou nový eurasijský dopravní koridor, který prodlouží železniční síť s rozchodem 1 520 mm ze slovenských Košic do Bratislavy.
V lednu 2013 byla navíc v Moskvě dojednána exportní půjčka ve výši 591 milionů eur (16,5 miliardy korun) pro Republiku srbskou, která má umožnit modernizaci infrastruktury, přičemž z tamní státní pokladny se uhradí asi jen patnáct procent. V Srbsku se předpokládá elektrifikace a modernizace zhruba patnáct kilometrů dlouhého spojení z Bělehradu do Pančeva, rekonstrukce šesti dílčích úseků panevropského koridoru v celkové délce 112 kilometrů a obnova 200 kilometrů kolejí na trati Bělehrad – Bar.
Občas přijdou i prohry
Expanze a dravost ruských státních železnic ale má svoje limity. Řada zamýšlených projektů se ani neuskutečnila. Například v roce 2008 společnost prohrála výběrové řízení v Saúdské Arábii a kvůli politickým nepokojům došlo ke zmrazení jednoho projektu v Libyi. V roce 2011 byly alžírskou státní komisí pro aukce zrušeny výsledky výběrového řízení na předměstský železniční projekt v Alžíru, který Ruské dráhy vyhrály. Projekt měl hodnotu 810 milionů eur (22,7 miliardy korun).
Další články této rubriky
Nové letiště v Polsku se propojí s VRT
4.2.2025 - Pod názvem Centralny Port Komunikacyjny (CPK) se skrývá obří polský infrastrukturní projekt, který zahrnuje výstavbu nového velkého letiště včetně železničního a silničního napojení. Aeroport se bude nacházet v Baranówě,… »
Alstom získal ve Francii zakázku na vlaky v hodnotě 520 milionů eur
30.1.2025 - Francouzský státní dopravce SNCF Voyageurs uzavřel se společností Alstom smlouvu na dodání dalších 35 příměstských elektrických jednotek RER NG pro provoz v Paříži a okolí v hodnotě bezmála 520 milionů eur. Nové dvoupodlažní… »
ZSSK předvedla nové lokomotivy Vectron, které nahradí Gorily
25.1.2025 - Železniční společnost Slovensko (ZSSK) představila před koncem roku nové lokomotivy Siemens Vectron. Nahradí starší lokomotivy typu 350 přezdívané Gorily. Do konce roku 2026 dopravce do provozu postupně nasadí patnáct těchto strojů.… »