Železničář / Zahraničí / Rakušané prorazili první tubus tunelu Semmering
Rakušané prorazili první tubus tunelu Semmering
14.10.2024 – autor: PETR SLONEK
Rakušané slaví další milník ve stavbě 27,3 kilometru dlouhého úpatního železničního tunelu Semmering mezi Dolními Rakousy a Štýrskem. Stavbařům se v září podařilo kompletně prorazit první ze dvou tubusů u města Gloggnitz na dolnorakouské straně.
První práce na stavbě tunelu začaly v roce 2014. Po deseti letech je vyraženo více než 27 kilome-trů z celkových 27,3 km dlouhého dvoutubusového tunelu. Tunel se stavěl současně z pěti míst a ze 14 souběžně vedených ražeb (čtyři ve Fröschnitzgrabenu, čtyři v Grautschenhofu, tři v Göstritzu a jeden z Gloggnitzu) je nyní dokončeno už dvanáct. V roce 2020 začaly práce na interiérech tubusů, které dělníci obložili betonovým ostěním. Hotovo je více než 40 z celkových 55 kilometrů. Následovat bude vybavení železničního tunelu kolejemi, kabely a technickými systémy. Zahájení těchto prací je plánováno na léto roku 2025. Vlaky budou v tunelu po dokončení jezdit rychlostí 230 km/h.
Průlom u města Gloggnitz
V září se stavbařům podařilo zcela propojit úsek mezi městy Gloggnitz a Mürzzuschlag v Dolních Rakousích. „Základní tunel Semmering je dlouho očekávaným milníkem v expanzi železnice,“ prohlásila ministryně pro ochranu klimatu Leonore Gewessler. „Výrazně díky tomu zkrátíme ces-tovní dobu mezi Vídní a jihem Rakouska a vytvoříme ještě atraktivnější železniční spojení v srdci Evropy pro lidi i zboží. S dokončením další části ražby jsme udělali významný krok blíže k dokončení stavby.“
Generální ředitel Rakouských spolkových drah (ÖBB) Andreas Matthä připomněl náročnost stavby. „Kdo osobně zažil práci horníků, může jim jen vyjádřit úctu a vděk za jejich služby. Ve složitých geologických podmínkách všichni zúčastnění, od managementu až po samotné těža-ře, odvedli skvělou práci. Výsledkem bude tunel v roce 2030, který posune železniční dopravu v Rakousku a Evropě o velký krok vpřed a učiní cestování po železnici ještě atraktivnějším. Od roku 2030 budou moci naši cestující cestovat z Vídně do Grazu o 50 minut rychleji než dnes,“ zdůraznil Matthä.
Navzdory vysokému tempu prací se přesto datum otevření tunelu už několikrát posunovalo. Zatím však platí termín 2030. Důležitá dopravní stavba vzniká mezi městy Gloggnitz v Dolním Rakous-ku a Mürzzuschlag ve Štýrsku. Po jeho zprovoznění se odstraní úzké hrdlo, které na jižním kori-doru představuje původní 160 let stará trať přes průsmyk Semmering.
Tunel Semmering je jedním z hlavních děl rozsáhlého programu modernizace Südstrecke spolu s výstavbou trati Koralmbahn mezi Grazem a Klagenfurtem. ÖBB-Infrastructure AG zde pracuje na více než stovce staveb. Zmodernizováno bude 200 km tratí a nově postaveno 170 km. Postaví se 80 km tunelů a 150 nových mostů. Po dokončení pojedou vlaky z Vídně do Klagenfurtu 2 ho-diny 40 minut místo současných 3 h a 55 minut a z Grazu do Klagenfurtu za 45 minut.
Další články této rubriky
Dvoupodlažní Cityjet ÖBB si odbyl premiéru
11.12.2024 - Rakouský státní dopravce ÖBB představil v St. Pöltenu novou dvoupodlažní jednotku Stadler Kiss. Soupravy, nesoucí obchodní označení Cityjet, mají od roku 2026 zajistit větší kapacitu, komfort a dostupnost v regionální dopravě ve… »
Nový vysokorychlostní dopravce ve Francii koupí 12 jednotek od Alstomu
3.12.2024 - Proxima, nový soukromý dopravce ve Francii, podepsal smlouvu se společností Alstom na dvanáct vysokorychlostních dvoupodlažních jednotek Avelia Horizon. Součástí je poskytování údržby po dobu 15 let v nové hale, kterou si firma… »
RS Lease rozšíří svou flotilu až o 65 lokomotiv Siemens Vectron
27.11.2024 - Pronajímatel železničních vozidel na Slovensku Rolling Stock Lease podepsal se společností Siemens Mobility rámcovou smlouvu na dodávku až 65 lokomotiv Vectron. Dohoda zahrnuje rychlé dodání 30 vozidel Vectron MS a opci na nákup… »