Železničář / Zahraničí / Rakušané prorazili první tubus tunelu Semmering
Rakušané prorazili první tubus tunelu Semmering
14.10.2024 – autor: PETR SLONEK
Rakušané slaví další milník ve stavbě 27,3 kilometru dlouhého úpatního železničního tunelu Semmering mezi Dolními Rakousy a Štýrskem. Stavbařům se v září podařilo kompletně prorazit první ze dvou tubusů u města Gloggnitz na dolnorakouské straně.
První práce na stavbě tunelu začaly v roce 2014. Po deseti letech je vyraženo více než 27 kilome-trů z celkových 27,3 km dlouhého dvoutubusového tunelu. Tunel se stavěl současně z pěti míst a ze 14 souběžně vedených ražeb (čtyři ve Fröschnitzgrabenu, čtyři v Grautschenhofu, tři v Göstritzu a jeden z Gloggnitzu) je nyní dokončeno už dvanáct. V roce 2020 začaly práce na interiérech tubusů, které dělníci obložili betonovým ostěním. Hotovo je více než 40 z celkových 55 kilometrů. Následovat bude vybavení železničního tunelu kolejemi, kabely a technickými systémy. Zahájení těchto prací je plánováno na léto roku 2025. Vlaky budou v tunelu po dokončení jezdit rychlostí 230 km/h.
Průlom u města Gloggnitz
V září se stavbařům podařilo zcela propojit úsek mezi městy Gloggnitz a Mürzzuschlag v Dolních Rakousích. „Základní tunel Semmering je dlouho očekávaným milníkem v expanzi železnice,“ prohlásila ministryně pro ochranu klimatu Leonore Gewessler. „Výrazně díky tomu zkrátíme ces-tovní dobu mezi Vídní a jihem Rakouska a vytvoříme ještě atraktivnější železniční spojení v srdci Evropy pro lidi i zboží. S dokončením další části ražby jsme udělali významný krok blíže k dokončení stavby.“
Generální ředitel Rakouských spolkových drah (ÖBB) Andreas Matthä připomněl náročnost stavby. „Kdo osobně zažil práci horníků, může jim jen vyjádřit úctu a vděk za jejich služby. Ve složitých geologických podmínkách všichni zúčastnění, od managementu až po samotné těža-ře, odvedli skvělou práci. Výsledkem bude tunel v roce 2030, který posune železniční dopravu v Rakousku a Evropě o velký krok vpřed a učiní cestování po železnici ještě atraktivnějším. Od roku 2030 budou moci naši cestující cestovat z Vídně do Grazu o 50 minut rychleji než dnes,“ zdůraznil Matthä.
Navzdory vysokému tempu prací se přesto datum otevření tunelu už několikrát posunovalo. Zatím však platí termín 2030. Důležitá dopravní stavba vzniká mezi městy Gloggnitz v Dolním Rakous-ku a Mürzzuschlag ve Štýrsku. Po jeho zprovoznění se odstraní úzké hrdlo, které na jižním kori-doru představuje původní 160 let stará trať přes průsmyk Semmering.
Tunel Semmering je jedním z hlavních děl rozsáhlého programu modernizace Südstrecke spolu s výstavbou trati Koralmbahn mezi Grazem a Klagenfurtem. ÖBB-Infrastructure AG zde pracuje na více než stovce staveb. Zmodernizováno bude 200 km tratí a nově postaveno 170 km. Postaví se 80 km tunelů a 150 nových mostů. Po dokončení pojedou vlaky z Vídně do Klagenfurtu 2 ho-diny 40 minut místo současných 3 h a 55 minut a z Grazu do Klagenfurtu za 45 minut.
Další články této rubriky
Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů
19.11.2024 - Nizozemské dráhy NS představily veřejnosti plánovaný jízdní řád pro rok 2025. Jde o největší změnu v železničním provozu v zemi za poslední roky. V nabídce přibude 1 600 vlaků týdně a na mnoha linkách se zavádí zkrácený… »
Deutsche Bahn chystá více ICE Sprinterů i přímých spojů
12.11.2024 - Od nového jízdního řádu pro rok 2025 nabídnou Deutsche Bahn cestujícím více mezinárodních spojů. Dopravce zavede například spojení Mnichova a Amsterodamu prostřednictvím nové přímé linky. Navýší se také počet vlaků ICE… »
Bulhaři si koupí až 25 nových jednotek od Škody Group
30.10.2024 - Škoda Group získala zakázku na výrobu a dodávku až 25 bezbariérových elektrických jednotek do Bulharska, které nahradí zastaralé soupravy a nabídnou více než 300 míst k sezení, klimatizované vozy a minimální hluk. Základní… »