Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Rakouské ÖBB hlásí průlom ve stavbě tunelu Semmering

Rakouské ÖBB hlásí průlom ve stavbě tunelu Semmering

2.8.2022 – autor: PETR SLONEK

Stavba úpatního tunelu Semmering dospěla počátkem června do další důležité fáze. Po osmi letech od zahájení ražby se podařilo prorazit tubus mezi dvěma staveništi. Dělníci konkrétně propojili místa Göstritz a Fröschnitzgraben im Berg. Vedení společnosti ÖBB-Infrastruktur to považuje za klíčový milník výstavby. Tunel mezi městy Gloggnitz v Dolním Rakousku a Mürzzuschlag ve Štýrsku má měřit přes 27 kilometrů.

Rakouské ÖBB hlásí průlom ve stavbě tunelu Semmering

Jedná se o pozorně sledovanou dopravní stavbu v Rakousku. Pracuje se na pěti místech současně, přičemž se samotnou ražbou se začalo po dvou letech příprav v roce 2014. Aktuálně je vyraženo 24 kilometrů tunelu z celkových 27,3 km. To představuje zhruba 90 procent jeho délky. Na sedmi místech dělníci dokončili i betonové ostění. 
Vedoucí projektu Gerhard Gobiet neskrýval s postupem prací spokojenost. „Je to výjimečný okamžik pro nás všechny, kdo se na stavbě podílí. Blahopřeji výkonným firmám a zejména pracovníkům odpovídajícím za ražbu. Zhruba osm let po zahájení prací v úseku Glogg­nitz jsme dosáhli velkého milníku na cestě k dokončení základního tunelu. Podařilo se propojit první dva úseky a dokončeno tak bylo více než čtyřiadvacet kilometrů této stavby. Hodně tvrdé práce je ale ještě před námi,“ upozornil Gobiet. 

Zbývají poslední metry
Stavební práce v úseku Göstritz zatím postupují podle představitelů ÖBB velmi dobře, v právě proražené rouře jsou dělníci dokonce v předstihu. Ve druhém tubusu směrem na Fröschnitzgraben zbývá do kompletního proražení jen necelých 400 metrů. Směrem na Gloggnitz je pak třeba prorazit ještě asi 300 metrů. V oblasti Gloggnitz byly po rozsáhlých speciálních opatřeních nedávno obnoveny ražby tunelů, které se zpozdily kvůli extrémně obtížným geologickým podmínkám pod horou Grassberg poblíž městečka Glogg­nitz. V tomto úseku zbývá stavbařům vykopat ještě přibližně 900 metrů.
Po kompletním dokončení vnitřního pláště obou tubusů bude nutné jako poslední krok vyřešit technické vybavení tunelu. Kromě položení kolejí se musí natáhnout kabely a pochopitelně také nainstalovat všechny nezbytné systémy, včetně technologií a zabezpečení, než budou moci vlaky tunelem poprvé projet.
Zprovozněním stavby se podle dopravních expertů podaří odstranit velkou komplikaci v podobě úzkého hrdla. To dnes představuje 160 let stará železnice vedoucí přes průsmyk Semmering, po níž aktuálně projede zhruba sto osmdesát vlaků denně.

Rychlostí 230 km/h
Slavnostní zahájení výstavby projektu Semmering Base Tunnel New se odehrálo v roce 2012. Tunel se začal stavět z pěti míst současně a tvoří jej dva tubusy. Propojky jsou budovány vždy po pěti stech metrech. V budoucnu bude možné v tunelu jezdit rychlostí 230 km/h. Projekt nahradí starou, ale slavnou dvaačtyřicet kilometrů dlouhou horskou dráhu Semmering, kudy v současnosti jezdí i railjety Českých drah do Štýrského Hradce a zpět. Cesta se díky tunelu zkrátí přibližně třicet minut a jízda z Vídně do Štýrského Hradce potrvá necelé dvě hodiny.
Společnost v minulosti již několikrát oznámila, že výstavba bude mít zpoždění. Původně se hovořilo o roku 2027, nyní ÖBB jako termín dokončení zmiňuje rok 2030. Vzrostly výrazně i náklady z původně odhadovaných 3,5 miliardy eur – v přepočtu zhruba 87 miliard korun, na nynějších 3,8 miliardy eur, tedy asi 95 miliard Kč.
 


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 1

Další články této rubriky

PKP Intercity převzalo první dva Flirty od StadleraPKP Intercity převzalo první dva Flirty od Stadlera

2.11.2022 - Společnost PKP Intercity obdržela první dvě z celkem dvanácti elektrických jednotek typu Flirt vyrobených v závodě Stadler v polských Siedlcích. Zbývajících deset vlaků má být dodáno postupně do září 2023. Moderní vozidla… »

DB odhalily interiér nových ICE od TalgaDB odhalily interiér nových ICE od Talga

1.11.2022 - Zástupci Deutsche Bahn (DB) a španělského výrobce Talgo představili v Berlíně první vůz nového vlaku s označením ICE L. Jedná se o soupravu pro dálkové spoje s maximální rychlostí 230 km/h. DB si prvních 23 jednotek objednaly již… »

Stadler dodá jednotky Flirt pro trati v údolí řeky MoselyStadler dodá jednotky Flirt pro trati v údolí řeky Mosely

6.10.2022 - Švýcarský výrobce Stadler a DB Regio podepsaly smlouvu na dodávku devatenácti čtyřvozových elektrických jednotek Flirt pro provozní soubor MoselLux v údolí řeky Mosely v Německu. Nová vozidla by v závěru roku 2024 měla být… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika