Železničář / Zahraničí / Rakouská železnice ušla za 175 let velký kus cesty
Rakouská železnice ušla za 175 let velký kus cesty
25.10.2012 – autor: STANISLAV HÁJEK
Od jízdy prvního parního vlaku na území dnešního Rakouska uplynulo už 175 let. Za tu dobu se železnice u našeho jižního souseda mohutně rozrostla. I po ztrátě velmocenského postavení a dvou světových válkách se stále může chlubit moderní infrastrukturou a špičkovými vlaky.
První dopravní prostředek na kolejích Rakouska představovala koněspřežná železnice z Českých Budějovic do Lince, která zahájila svůj provoz v roce 1832. Vlastní čas parní železnice v Rakousku však přišel o pět let později zkušební jízdou s lokomotivou Austria. Ta vyjela poprvé 13. listopadu 1837 mezi stanicemi Floridsdorf a Deutsch Wagram ležícími na budoucí Severní dráze císaře Ferdinanda. O šest dní později se na trati rozjel oficiální vlak o osmi vozech se 164 pozvanými hosty a v roce 1838 byla zahájena pravidelná osobní doprava.
Z Vídně do Haliče
Podnět k výstavbě dráhy podal profesor Polytechnického institutu ve Vídni Franz Xaver Riedl, který měl již zkušenosti z hornictví. Riedl navrhl celou trať z Vídně až do Bochnie nacházející se na dnešním polském území nedaleko Krakova. Výstavbu financoval především Salomon Mayer, svobodný pán z Rothschildů. Po nástupu císaře Ferdinanda I. na trůn obdržel bankovní dům Rothschild výhradní právo k výstavbě celé, 455 km dlouhé tratě z Vídně do Bochnie s odbočkami do Brna, Olomouce, Opavy a Bialsko-Białe. Privilegium pak bylo v roce 1836 postoupeno na nově založenou k. k. Severní dráhu císaře Ferdinanda. Ta začala v roce 1837 s výstavbou úseku Vídeň – Břeclav s odbočkou do Brna.
Cestujících už je tisíckrát více
Poté zachvátil rakouskou monarchii železniční boom. Vznikaly nové tratě a společnosti, různé soukromé železnice, a až první světová válka ostře přerušila dynamický vývoj. V roce 1840 železnice začínala s 220 tisíci přepravenými cestujícími, v roce 1900 se přepravilo již přes 15 milionů cestujících. Objem přepraveného zboží pak vzrostl z 30 tisíc tun v roce 1840 na 15,38 milionu tun v roce 1900. V roce 2010 obhospodařovaly Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) už 5 241 kilometrů tratí na standardním rozchodu 1 435 mm, zaměstnávaly více než 46 tisíc zaměstnanců, a to včetně těch, kteří jsou zaměstnáni v odkoupené maďarské firmě MÁV Cargo, a přepravily 206 milionů cestujících a 120 milionů tun zboží.
Páteří zůstávají Jižní a Západní dráha
Druhým nejdůležitějším železničním spojením v Rakousku je takzvaná Jižní dráha (Südbahn) vedoucí z Vídně do Klagenfurtu a Villachu s odbočkou z Bruck an der Mur do Grazu, který používá český ekvivalent Štýrský Hradec. Trasa, vedoucí částečně horským reliéfem přes Semmering, byla zprovozňována postupně od roku 1841, kdy byl otevřen úsek z vídeňského jižního nádraží do Mödlingu. Poslední část z Klagenfurtu do Villachu byla zprovozněna do roku 1864.
Současná nejdůležitější rakouská železniční trasa, takzvaná Západní dráha (Westbahn) z Vídně přes Salcburk a Innsbruck do Bregenzu, vede napříč celou zemí z východu na západ. Tato stěžejní trať byla budována postupně v 19. století. První úsek z Vídně do Lince byl uveden do provozu v roce 1858 a jako poslední se otevřela horská trať z Innsbrucku přes Arlberg a dále do Bregenzu v roce 1884. Celková délka této významné železniční spojnice je 780 kilometrů.
Úzkokolejky už jen soukromé
Železnice v Rakousku – to nejsou jen tratě standardního rozchodu, ale také úzkorozchodné trasy v převážné míře stavěné na rozchodu 760 nebo 1 000 mm. Úzkokolejky se v 19. století budovaly převážně proto, aby byla napojena území bez železnice na síť standardního rozchodu. Tím se podpořil rozvoj průmyslu v kraji a současně se výrobky mohly dostat rychleji do světa. Úzkokolejky prožívaly své lepší i horší časy a ještě v roce 1971 Rakouské spolkové dráhy provozovaly 496 kilometrů tratí na úzkém rozchodu. V roce 2010 ale ÖBB prodaly poslední úzkokolejné dráhy, takže v současnosti jsou všechny již v soukromém vlastnictví.
DŮLEŽITÉ MILNÍKY
13. listopad 1837
První parní vlak na trati Floridsdorf – – Deutsch Wagram.
17. červenec 1854
Otevřen úsek přes Semmering – trať je považována za první horskou železnici v Evropě.
1878
Rakousko-Uhersko obsazuje Bosnu a Hercegovinu, kde jsou budovány železniční tratě o rozchodu 760 mm – počátek tradice úzkokolejek.
1884
Hospodářské problémy soukromých železnic vedou k založení Císařsko-královských státních drah (kkStB), které do roku 1908 převezmou téměř všechny soukromé železnice.
1900
Počátek elektrizace.
1953
Rok ve znamení nového označování řad lokomotiv – čísla z období Říšských drah jsou ponechána (ale bez písmen), parní lokomotivy mají dvoj- a třímístná čísla, moderní lokomotivy čtyřmístná čísla.
Prosinec 1976
Ukončení parního provozu vyjma úzkorozchodných a ozubnicových tratí.
2003
ÖBB se stávají holdingem s pěti akciovými společnostmi, začíná výstavba nového hlavního nádraží ve Vídni.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů
19.11.2024 - Nizozemské dráhy NS představily veřejnosti plánovaný jízdní řád pro rok 2025. Jde o největší změnu v železničním provozu v zemi za poslední roky. V nabídce přibude 1 600 vlaků týdně a na mnoha linkách se zavádí zkrácený… »
Deutsche Bahn chystá více ICE Sprinterů i přímých spojů
12.11.2024 - Od nového jízdního řádu pro rok 2025 nabídnou Deutsche Bahn cestujícím více mezinárodních spojů. Dopravce zavede například spojení Mnichova a Amsterodamu prostřednictvím nové přímé linky. Navýší se také počet vlaků ICE… »
Bulhaři si koupí až 25 nových jednotek od Škody Group
30.10.2024 - Škoda Group získala zakázku na výrobu a dodávku až 25 bezbariérových elektrických jednotek do Bulharska, které nahradí zastaralé soupravy a nabídnou více než 300 míst k sezení, klimatizované vozy a minimální hluk. Základní… »