Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Provoz v Horehroní posílí nové jednotky

Provoz v Horehroní posílí nové jednotky

29.6.2021 – autor: JOSEF HOLEK

Provoz na úzkorozchodné Čiernohronské železnici (ČHŽ) doplní elektrické jednotky, které provozovatel dráhy pořídil ve Švýcarsku. Vozy by měly zároveň přispět ke startu Integrovaného dopravního systému Bánskobystrického kraje (BBSK) a rozvoji ekologické dopravy. Soupravy mají za sebou i poměrně náročnou logistickou operaci.

Provoz v Horehroní posílí nové jednotky

Na kamionovém podvalníku, na lodi i po železnici putovalo ze švýcarské úzkorozchodné železnice Waldenburgerbahn na Slovensko sedmnáct elektrických jednotek. Nově totiž budou jezdit v rámci soukromé ČHŽ. Původní provozovatel,  Baselland Transport (BLT), se totiž rozhodl ke změně rozchodu a soupravy prodal za 80 tisíc švýcarských franků (zhruba 1,92 mil. Kč). Daleko dráž však vyšel transport – na zhruba čtvrt milionu eur (asi 6,4 mil. Kč). Čiernohronská železnice chce díky novým vlakům zavést pravidelnou veřejnou linkovou dopravu a být zároveň součástí Integrovaného dopravního systému Bánskobystrického kraje. Jedním z projektů je i rozšíření tratě až pod Chopok.


Soupravy by měly jezdit na sedmnáct kilometrů dlouhé trase z Čierneho Balogu do Podbrezové. Ta však ještě není elektrifikovaná. Hotová také zatím není ani projektová dokumentace, vozidla navíc nejsou schválená pro provoz na Slovensku a obnovit se rovněž musí trať. „Pevně věřím, že projekt dotáhneme do úspěšného konce. V souvislosti s prohlubující se klimatickou krizí vnímáme, před jakými výzvami svět stojí a že je nutné udělat vše pro to, aby byla veřejnosti nabídnuta komfortní doprava s cílem chránit životní prostředí,“ uvedl ředitel Aleš Bílek s tím, že provoz historických parních vlaků zůstane zachován.

Rychlé navýšení možné
Slovenské úřady si záměr pochvalují. „Podobné projekty jsou pro mě symbolem, že Slovensko žije. Že lidé chtějí žít v regionech, a pokud mají svůj sen a okolo sebe dobré a šikovné lidi, svoji vizi i zrealizují. Čiernohronská železnice je příkladem toho, že je to možné. Vnímám to jako pozitivní zprávu a signál pro celé Slovensko,“ prohlásil při slavnostním uvítání jednotek v Bratislavě státní tajemník Ministerstva dopravy a výstavby SR Jaroslav Kmeť.
Získaná vozidla jsou koncipována pro regionální dopravu s účelným uspořádáním pro rychlou vzájemnou kombinaci vozidel.  Všechna jsou vybavená poloautomatickými spřáhly pro lehké a rychlé navyšování přepravní kapacity. V Horehroní by mělo tedy jezdit 7 hnacích vozů s kapacitou 33 míst a 10 řídicích vozů se 49 místy. Soupravy byly vyráběny na přelomu osmdesátých a devadesátých let.
Než se ale na Slovensko dostaly, musely absolvovat náročný transport. Kamiony je na speciálních podvalnících odvezly do přístavu v Basileji. Odsud na lodi po Rýnu, Mohanu a Dunaji putovaly do Bratislavy, kde byly přeloženy na vlak. Ten je nakonec dovezl do Horehroní.  

Ve Švýcarsku metr
Čiernohronskou železnici ročně navštíví i 70 tisíc návštěvníků. Její existence je závislá na cestovnímu ruchu a práci dobrovolníků. Z finančních prostředků, které získá z prodeje vstupenek, jsou financovány všechny nevyhnutelné dopravy a další chod. Peníze na projekt bude chtít ČHŽ získat i ze zdrojů Evropské unie.
A jaké úpravy se odehrají na Waldenburgerbahn? Vymění se původní 750 mm rozchod za metrový, čímž dojde ke snadnému propojení na basilejskou tramvajovou síť. Příští rok by tu měly vyjet i nové jednotky od Stadleru.


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 4

Další články této rubriky

Francouzi zmodernizují regionální soupravyFrancouzi zmodernizují regionální soupravy

2.6.2021 - Dceřiná společnost francouzských národních železnic SNCF Voyageurs zahájila projekt modernizace regionálních souprav TER – Transport express régional. V letech 2022 až 2031 kompletní obnovou projde 40 procent vozidel celé flotily… »

Vyřazená Pendolina zamíří do Řecka Vyřazená Pendolina zamíří do Řecka

1.6.2021 - Řecká soukromá společnost TrainOSE nabídne během letošního roku rychlé spojení prostřednictvím vlaků Pendolino na páteřní 502 kilometrů dlouhé trase Athény – Soluň. Proto převezme pět rychlovlaků ETR 470 od italského… »

 Do Itálie vyjedou nové jednotky Nightjet Do Itálie vyjedou nové jednotky Nightjet

11.5.2021 - Rakušané představili ve vídeňském závodě Siemens Mobility první netrakční jednotku pro noční cestování Nightjet. Podle zástupců rakouských drah ÖBB, které zakázku zadaly, vyjede první jednotka do konce příštího roku. Není… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika