Železničář / Zahraničí / Příjem signálu ve vlacích zajistí nová technologie
Příjem signálu ve vlacích zajistí nová technologie
22.8.2018 – autor: MARTIN HARÁK foto: SIEMENS, SCHUTTERSTOCK
Nově řešený povrch skel pro usnadnění příjmu mobilního signálu ve vlacích je revoluční technologie, která se poprvé využije ve vlacích v sousedním Německu. Prvními, sériově vyráběnými vozidly na světě s touto novinkou jsou německé regionální elektrické jednotky Desiro HC (High Capacity) pro společnost Rhein-Ruhr Express (RRX).
Skla oken kolejových vozidel, případně jejich rámy, jsou zpravidla překážkou dobrého příjmu mobilního signálu, což samozřejmě nelibě nesou cestující dnes už všech věkových kategorií. Snad už každý v současnosti u sebe má nejen mobil, ale i tablet či jiné zařízení na příjem internetu. Občasné výpadky sítě wi-fi jsou pro mnohé nepříjemnou součástí jinak třeba kvalitního cestování po železnici.
Pomůže speciální vrstva
Během jízdy po železnici je často potřeba velké trpělivosti při surfování po internetu. Ve vysokorychlostních vlacích se míra úspěšnosti zobrazování internetových stránek pohybuje v rozmezí čtyřiceti až šedesáti procent, a to v závislosti na možnostech poskytovatele služeb mobilní sítě. Oslabení signálu je v současné době zapříčiněno tradičním řešením okenních skel, jejichž metalický povrch chrání interiér vozu před teplem a slunečním zářením. Pokovením skel jsou blokovány také elektromagnetické vlny. Vývojáři vídeňské společnosti Siemens proto vyvinuli speciální vrstvu pro ochranu interiéru vozu před slunečním zářením. Ta umožňuje volný prostup rádiového signálu. Tuto vlastnost zajišťuje jemný vzor, který je vytvářen pomocí laseru a přerušuje elektricky vodivou průhlednou vrstvu.
Podle vedoucího projektu Siemens Corporate Technology Lukase Mayera je nové řešení ve vysokorychlostních vlacích schopno dovnitř do vozu přenést mobilní signál v pracovních kmitočtových pásmech nejméně padesátkrát silněji než při použití běžných pokovených skel. Nové řešení okenních skel zajistí průchod všech frekvencí užitečných pro mobilní komunikaci, a k tomu budoucí mobilní standardy, jako je 5G, budou uvnitř vlakových souprav okamžitě k dispozici bez dalších investic. Bez potíží totiž projdou nově řešenými okny, zatímco elektronické zesilovací moduly, používané k zesílení mobilního signálu ve vozech s běžnými okny s velkým útlumem elektromagnetického pole, bude nutné pro nové mobilní standardy přebudovat.
První Desiro High Capacity
Vůbec prvními, sériově vyráběnými vozidly na světě s nově řešeným povrchem skel pro usnadnění příjmu mobilního signálu se staly německé regionální elektrické jednotky Desiro HC (High Capacity) pro společnost Rhein-Ruhr Express (RRX). Určeny jsou pro rýnsko-rúrskou aglomeraci. Povrch nových skel zaručí průchod rádiových elektromagnetických vln až pětsetkrát lépe než konvenční okna se skly s pokoveným povrchem. Díky této nové technologii tak budou moci cestující pohodlně surfovat po internetu a telefonovat bez potřeby zvláštního zesilovače mobilního signálu ve vagoně. První prototyp čtyřdílné elektrické jednotky Desiro HC pro dopravní firmu Rhein-Ruhr Express, která je vybavená touto novou technologií, podstoupil na jaře zkoušky v testovacím středisku PCW společnosti Siemens v německém Wegberg-Wildenrathu.
Prvních sedm jednotek bude právě ve středisku PCW uvedeno letos postupně do provozu a dokončí náročný zkušební program před prvními jízdami na veřejné železniční síti. Pravidelný provoz s cestujícími je plánovaný na konec letošního roku. Velmi je potěšující také skutečnost, že na konstrukci těchto vozidel se podíleli odborníci z Prahy, Plzně a Ostravy. Jak upřesnil ředitel divize Mobility společnosti Siemens ČR Roman Kokšal, vysoce kvalifikovaný český tým spolupracoval na konstrukčních návrzích v oblasti vozové skříně, interiéru, systému řízení vozidla a na vybraných klíčových komponentech, jakými jsou dveřní systémy, klimatizace a sanitární systém.
Zdroj: Siemens Mobility
Další články této rubriky
Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů
19.11.2024 - Nizozemské dráhy NS představily veřejnosti plánovaný jízdní řád pro rok 2025. Jde o největší změnu v železničním provozu v zemi za poslední roky. V nabídce přibude 1 600 vlaků týdně a na mnoha linkách se zavádí zkrácený… »
Deutsche Bahn chystá více ICE Sprinterů i přímých spojů
12.11.2024 - Od nového jízdního řádu pro rok 2025 nabídnou Deutsche Bahn cestujícím více mezinárodních spojů. Dopravce zavede například spojení Mnichova a Amsterodamu prostřednictvím nové přímé linky. Navýší se také počet vlaků ICE… »
Bulhaři si koupí až 25 nových jednotek od Škody Group
30.10.2024 - Škoda Group získala zakázku na výrobu a dodávku až 25 bezbariérových elektrických jednotek do Bulharska, které nahradí zastaralé soupravy a nabídnou více než 300 míst k sezení, klimatizované vozy a minimální hluk. Základní… »