Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Pomohou evropské noční dopravě v budoucnu dotace?

Pomohou evropské noční dopravě v budoucnu dotace?

26.2.2015 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ

Budoucnost noční železniční dopravy v Evropě je značně nejistá. Počet nočních spojů na starém kontinentu klesá už od 90. let minulého století. Mohou za to především společenské a ekonomické změny, nástup nízkonákladových leteckých společnosti, rozvoj dálniční sítě, otevření mnoha vysokorychlostních tratí a také významné zkrácení cestovních časů. Zatím poslední ranou nejen této službě je nedávné otevření dopravního trhu dálkovým autobusům v Německu.

Pomohou evropské noční dopravě v budoucnu dotace?

Švýcaři jako první zůstali zcela bez lůžek

Jedna z prvních železničních společností, která se zcela stáhla z noční dopravy, byla švýcarská SBB. Podíl v mezinárodní společnosti DACH Hotelzug AG, která provozovala komfortní noční vlaky mezi Německem, Rakouskem a Švýcarskem, prodala partnerům, stejně jako své lůžkové a lehátkové vozy. Následně se omezila noční doprava z Itálie a zrušeny byly komfortní hotelové vlaky Talgo ze Španělska.

Dominantním provozovatelem noční dopravy ve střední Evropě se staly německé dráhy DB AG s dceřinou společností DB AutoZug GmbH, jež nabízela produkt CityNightLine (CNL). Díky němu se společnost dlouhá léta rozvíjela a rozrůstala jak v Německu, tak směrem do zahraničí. Jedná se o síť nočních spojů s řadou přímých vozů mezi jednotlivými destinacemi, které jsou přeřazovány ve vybraných uzlových stanicích. Na konci loňského roku ale začalo ořezávání této noční sítě.

Němci šetří, ruší vlaky a propouštějí zaměstnance

První skončily vlaky do Kodaně. Stalo se to už šest týdnů před novým jízdním řádem na konci turistické sezony. Další omezení přišlo s novým jízdním řádem. Padlo noční spojení Německa s Paříží, podle některých velmi dobře obsazené, a také do Amsterodamu. Podle zpravodajského portálu Süddeutsche.de prodělaly tyto tři spoje 12 milionů eur ročně při obratu kolem 48 milionů eur.

S novým jízdním řádem DB zastavily provoz více než třicítky sotva dvacet let starých patrových lůžkových vozů WLABm a WLBm. Veškerou noční dopravu DB tak bude zajišťovat 42 novějších lůžkových vozů WLABmz od Siemensu. V rámci úspor došlo také k uzavření pracoviště DB obsluhujícího noční spoje v Curychu, kde bylo zaměstnáno 115 lidí, a před uzavřením je podobné pracoviště v Dortmundu. O práci tam může přijít až sto lidí.

Navzdory protestům části veřejnosti a cestujících proti rušení noční dopravy je další budoucnost lůžkových vlaků v Německu nejistá. Souvisí to mimo jiné s dosluhujícím vozidlovým parkem lehátkových vozů. O jejich případné náhradě nebo zrušení těchto služeb bude nutné rozhodnout v blízké době.

Ve Velké Británii dopravci vydrželi jen díky podpoře      

O poznání příznivější zprávy jsou slyšet z Velké Británie, kde má noční doprava zajištěnu budoucnost minimálně do roku 2030, ovšem za cenu miliardových dotací. Kontrakt na provoz dvou párů nočních vlaků z Londýna do Skotska pod tradičním názvem Caledonian Sleeper získala u nás prakticky neznámá společnost Serco. Ta patří do skupiny, která provozuje trajektové spoje ve Skotku nebo vlaky v Austrálii. Skotská vláda bude provoz nočních vlaků subvencovat po dobu 15 let celkovou dotací ve výši 800 milionů liber (což v přepočtu činí přibližně 28 miliard Kč).

Kompletní výměnou projde během následujících tří let vozidlový park nočních vlaků. Vozy Mark II a III ze 60. a 70. let nahradí nové soupravy od španělského výrobce CAF. Podrobnosti o tomto velkém kontraktu přináší úvodní článek na této straně. I zde pomůže s financováním skotská vláda. Závazala se uhradit celkem 60 procent nákladů.                         


Průměrné hodnocení (9 hlasů): 4.44

Další články této rubriky

Německé dráhy sázejí na zákaznická videocentraNěmecké dráhy sázejí na zákaznická videocentra

31.8.2020 - Pandemie koronaviru urychlila nástup elektronické komunikace. Firmy po celém světě kvůli bezpečnosti přešly na práci z domova. Schůzky a porady se odehrávaly on-line prostřednictvím internetu jako videokonference a videohovory. Patrný… »

Britové staví vysokorychlostní trať HS2Britové staví vysokorychlostní trať HS2

28.8.2020 - Britská vláda letos v únoru rozhodla o pokračování projektu novostavby vysokorychlostní trati High Speed 2 (HS2) z Londýna do měst Birmingham, Crewe, Manchester a Leeds. Po dalších přípravách oznámilo 15. dubna britské ministerstvo… »

V Rakousku provozují první jednotku Cityjet EcoV Rakousku provozují první jednotku Cityjet Eco

26.8.2020 - Rakouské spolkové dráhy ÖBB uspořádaly 22. července ve spolupráci se společností Siemens Mobility prezentační jízdu dvouzdrojové elektrické jednotky trolej/akumulátor Cityjet Eco pro zástupce Českých drah a jejich hosty. Jízda se… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika