Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Poláci zaškolují strojvedoucí na speciálních trenažerech

Poláci zaškolují strojvedoucí na speciálních trenažerech

30.4.2015 – autor: MARTIN HARÁK

Polský železniční dopravce PKP Intercity začal v dubnu s ostrým provozem dvou trenažérů pro strojvedoucí, které jsou umístěny ve varšavském depu Olszynka Grochowska. První z nich je věrnou kopií stanoviště polského provedení elektrické lokomotivy řady EU 44, která se v Polsku nazývá Husarz, druhý simulátor je upraven jako zmodernizovaná rychlíková lokomotiva typu EP 09. Každý strojvedoucí této firmy bude muset na jednom z trenažérů absolvovat jednou za rok tříhodinové školení.

Poláci zaškolují strojvedoucí na speciálních trenažerech

Vše je jako ve skutečnosti

Na trenažéru je možno simulovat veškeré možné provozní situace související s vedením vlaku, což znamená například poruchy návěstidel, nesprávně postavenou vlakovou cestu nebo jízdu na přivolávací návěst, ale i změnu povětrnostních podmínek, jako je mlha, déšť či sníh. Strojvedoucí si mohou vyzkoušet i zhoršené adhezní podmínky, jízdu v noci nebo mimořádné události či nenadálé překážky na trati v podobě osob či zvířat. Programy školení jsou zpracovány pro několik reálných polských tratí, kde strojvedoucí řeší různé provozní záležitosti a simulované poruchy, které jsou stanoveny Střediskem odborného výcviku PKP Intercity. Navíc má instruktor provádějící školení možnost kdykoli provést rozšíření a doplnění scénáře školení. Pokud se zjistí, že jakýkoli strojvedoucí nesplňuje kritéria pro bezpečnou obsluhu, má kontrolor vozby možnost navrhnout zadržení jeho „licence“ a dotyčného zaměstnance doporučit k přezkoušení na trenažéru.

Důvodem pro zřízení nového výcvikového pracoviště je podle PKP Intercity nová vyhláška polského ministerstva infrastruktury a rozvoje (ministerstvo má ve své gesci i dopravu – pozn. red.), která mimo jiné nařizuje, že každé nové školicí středisko pro výcvik strojvedoucích musí být povinně vybaveno výcvikovým trenažérem. Výrobcem obou přístrojů je štětínská firma Autocomp a finanční prostředky na oba trenažery PKP Intercity získalo jak z regionálního operačního programu Mazowieckého vojvodství, tak z evropského Fondu regionálního rozvoje. Mimo to v Polsku existují ještě další dva trenažéry. Jeden z nich simuluje jízdu nezmodernizované lokomotivy řady EP 09 – ten je ve vlastnictví společnosti CIS, dceřiné společnosti PKP Intercity (obdoba českého DVI). Druhý má ve vlastnictví regionální železniční společnost Koleje Mazowieckie. Ten naopak modeluje prostředí v moderní elektrické jednotce PESA typu Elf.

Projekce na okna lokomotiv

Oba nové trenažéry společnosti PKP Intercity jsou postaveny s novým konceptem řídicího systému a elektrických servopohonů. „Nejprve jsme na nich odzkoušeli všechny možné varianty závad a dobrovolníci z řad strojvedoucích si na nich otestovali, jak se v takovém zařízení věrně zobrazí ubíhající trať a její okolí. Trať je při ‚jízdě‘ projektována do obou čelních i bočních oken stanoviště strojvedoucího a dokonce i do zpětných zrcátek. Strojvedoucí má tak dokonalý vjem, že se nachází v reálném prostředí,“ vysvětluje strojvedoucí instruktor z varšavské centrály společnosti PKP Intercity Zbigniew Budziński.

Nicméně po „jízdě“ na trenažéru nesmí strojvedoucí okamžitě nastoupit do činné služby, protože mozek je za tu dobu nasměrovaný na trochu jiný způsob komunikace, než je to v reálu. „Vyzkoušeli jsme si to na jednom z kolegů strojvedoucích, který se dobrovolně stal pokusným králíkem. Po dvou hodinách jízdy na trenažéru Husarze řady EU 44 mu technici z řídicího centra dali pokyn, že jízdu ukončí vjezdem do haly depa v Olszynce Grochowske ve Varšavě, tedy přesně tam, kde se nacházejí oba naše trenažéry. Po zastavení a zabrzdění strojvedoucí otevřel dveře kabiny trenažéru a v prvním okamžiku se velmi divil, kde jsou koleje a kde se vlastně nachází,“ popisuje Budziński.

Trenažér může být v provozu 24 hodin denně. PKP Intercity ještě nemá dostatečný počet z obsluhy trenažéru vyškolených instruktorů. V praxi to vypadá tak, že v kabině simulátoru se nachází jeden strojvedoucí a další dva čekají v řídicím středisku na vystřídání a sledují na monitorech kolegu, jak si „vede“ za kniplem.   


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5

Fotogalerie

Další články této rubriky

Stadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicímStadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicím

27.3.2024 - Stadler dodá státním saúdskoarabským železnicím (SAR) minimálně 10 dieselelektrických jednotek z rodiny Next Generation. Součástí smlouvy, kterou společnost podepsala v únoru, je také desetiletá údržba vozidel a opce na… »

SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie

26.3.2024 - Švýcarské spolkové dráhy (SBB) potvrdily objednávku dalších pěti vysokorychlostních vlaků řady RABe 501 známých pod obchodních značkou Giruno s maximální rychlostí 250 km/h od firmy Stadler Rail. Chtějí tak podpořit… »

Na Slovensku vyjely patrové jednotky KISSNa Slovensku vyjely patrové jednotky KISS

24.3.2024 - Cestující na Slovensku začali v únoru využívat nové patrové elektrické jednotky KISS od společnosti Stadler Rail. Železniční společnost Slovensko (ZSSK) objednala v roce 2020 čtyři šestivozové vlaky za bezmála 77 milionů eur,… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika