Železničář / Zahraničí / PKP IC čerpá miliony z EU na vozidla a infrastrukturu
PKP IC čerpá miliony z EU na vozidla a infrastrukturu
30.12.2021 – autor: JOSEF HOLEK Foto: PKP IC
Polský dopravce PKP Intercity využívá finanční prostředky Evropské unie k modernizaci vozidlového parku i vlastní infrastruktury. V uplynulých třech letech přiteklo z Bruselu zhruba půl miliardy zlotých. Finance směřovaly především na spolufinancování dvou obřích investičních projektů.
Poláci unijní příspěvky investovali do modernizace vozidlového parku, která stále pokračuje. „Investiční program přináší velký kvalitativní skok pro cestující a rozvoj naší společnosti. Nemalý podíl na tom mají námi získané prostředky z evropských fondů. Proto nadále sledujeme možnosti dalších investic s přispěním unijních dotací,“ uvedl Tomasz Gontarz, člen představenstva PKP IC.
„PKP Intercity v současnosti uskutečňuje projekty spolufinancované Evropskou unií. Prvním je Železnice pro dobré spojení a jedná se o modernizace vozů a lokomotiv. Druhý, s názvem Komfortně zrychlujeme, se týká nákupu nových lokomotiv. Jejich celková hodnota činí více než 2,5 miliardy zlotých hrubého (téměř 14 mld. Kč). Jsou spolufinancovány z Fondu soudržnosti v rámci Operačního programu Infrastruktura a životní prostředí,“ doplnila Katarzyna Grzduková, mluvčí PKP IC.
Novinkou Combo
Do konce roku 2021 PKP Intercity dokončí všechny modernizace kolejových vozidel včetně osobních vozů. Díky tomu se vozový park rozšíří o 335 vagonů, přičemž 60 z nich jsou vozy s oddíly první třídy. Jde o techniku modernizovanou konsorciem firem PESA Bydgoszcz a ZNTK Mińsk Mazowiecki a dále o „dvojky“ opravené u výrobce H. Cegielski-Poznaň. „V následujících týdnech bude dokončena modernizace 60 multifunkčních vozů s názvem Combo. Vozidla modernizovaná u PESA a firmy Mińsk Mazowiecki se vyznačují především širokými dveřmi a rampou, což zjednodušuje přístup osobám se zdravotním postižením, rodinám s dětmi anebo cyklistům,“ podotkla Grzduková.
Spolufinancování rovněž přispělo k modernizaci vozidlového parku, respektive lokomotiv. Už loni Poláci nakoupili dvacet nových strojů řady EU160 Griffin a nechali modernizovat 33 elektrických hnacích vozidel řady EP07, jež nově mohou jezdit rychlostí až 160 km/h. Součástí projektu bylo i předělání 13 posunovacích motorových lokomotiv řady SM42. Nově mohou být nasazeny i do běžného provozu.
Investice do infrastruktury
V rámci projektů určených pro infrastrukturu investuje PKP IC do dep po celém Polsku. Po rekonstrukci vlastních vleček v Olštýně a Kolobřehu je právě rekonstruováno depo Štětín Zaleskie Łęgi. Na vlečce v Krakově začala modernizace sítě stlačeného vzduchu a vodního systému. Opravu podstupují i revizní kanály v depu ve Vratislavi, kde také staví novou myčku. Podobné zařízení vznikne na krakovském hlavním nádraží. Novou myčkou se též může pochlubit odstavné nádraží ve Varšavě.
Do roku 2030 chtějí Poláci do modernizace vozidel investovat dalších 19 miliard zlotých (cca 105 miliard korun). Peníze by měly směřovat na nákupy a rekonstrukce osobních vozů a lokomotiv, hnací vozidla by navíc měla mít pokud možno co nejnižší uhlíkovou stopu.
Další články této rubriky
Nové letiště v Polsku se propojí s VRT
4.2.2025 - Pod názvem Centralny Port Komunikacyjny (CPK) se skrývá obří polský infrastrukturní projekt, který zahrnuje výstavbu nového velkého letiště včetně železničního a silničního napojení. Aeroport se bude nacházet v Baranówě,… »
Alstom získal ve Francii zakázku na vlaky v hodnotě 520 milionů eur
30.1.2025 - Francouzský státní dopravce SNCF Voyageurs uzavřel se společností Alstom smlouvu na dodání dalších 35 příměstských elektrických jednotek RER NG pro provoz v Paříži a okolí v hodnotě bezmála 520 milionů eur. Nové dvoupodlažní… »
ZSSK předvedla nové lokomotivy Vectron, které nahradí Gorily
25.1.2025 - Železniční společnost Slovensko (ZSSK) představila před koncem roku nové lokomotivy Siemens Vectron. Nahradí starší lokomotivy typu 350 přezdívané Gorily. Do konce roku 2026 dopravce do provozu postupně nasadí patnáct těchto strojů.… »