Železničář / Zahraničí / Oprava drážďanské nádražní haly pokračuje
Oprava drážďanské nádražní haly pokračuje
31.10.2023 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ
Na drážďanském hlavním nádraží pokračuje obnova haly nad nástupišti. Začala v roce 2022, rozdělená je do několika etap a skončí v roce 2025. Investici ve výši 44 milionů eur spolufinancuje spolková vláda, Sasko a DB AG.

Během rekonstrukce dojde k opravě nosné konstrukce a především ke kompletní výměně současné membrány zastřešující kolejiště. Ta byla instalována podle návrhu britského architekta Sira Normana Fostera v roce 2006. Membrána ze skelných vláken s tloušťkou pouhých 0,7 mm je pokrytá teflonovou vrstvou a propouští do nádražní haly denní světlo. V zimě 2010/11 byla značně poškozena a i přes opravy v dalších letech chátrala. Proto se přistoupilo k celkové opravě zastřešení a výměně membrány.
Rekonstrukce začala v květnu 2022 v jihovýchodní části nad kolejemi 1 až 3 a od srpna téhož roku pokračovala v severovýchodní části nad kolejemi 12 až 14. Letos se obnovuje zastřešení v centrální části a v roce 2024 opravy vyvrcholí dokončením západní části. Kvůli teplotním omezením při instalaci membrány ze skleněných vláken se pracuje pouze od jara do podzimu.
Při opravě bude položeno celkem 33 000 m2 nové membrány. K tomu bude třeba 40 000 m2 materiálu. Dodáván je v rolích o šířce od 5 do 14 metrů a hmotnosti od 550 do 1 500 kg. V místech uchycení membrán, kde vznikají trychtýře pro odtok vody a kde se membrány poškodily, vznikne navíc 18 kovových konstrukcí se skleněnými výplněmi o délce 20 metrů, hmotnosti 7 tun a nosnosti až 33 tun. Umožní postupné odtávání sněhu a zabrání poškození membrány v nejvíce namáhaných částech.
Kolejiště drážďanského nádraží zastřešují celkem tři haly. Dvě krajní nad kolejišti vedenými v nadzemní úrovni mají šířku 31 a 32 metrů a výšku 19 metrů, střední hala, navazující na výpravní budovu, zastřešuje kolejiště na úrovni okolního terénu a má šířku 59 metrů a výšku 32 metrů. Délka haly je 186 metrů. Vybudována byla na konci 19. století a pro její montáž dodala ocelářská firma August Klönnel nosnou konstrukci o hmotnosti 17 000 tun.
Další články této rubriky
ZSSK představila nové středisko údržby. Zajistí čistotu a bezpečnost vlaků
29.11.2023 - Železniční společnost Slovensko (ZSSK) nedávno dokončila výstavbu tří středisek technicko-hygienické údržby (THÚ). Celkové náklady na vybudování pracovišť v Nových Zámcích, Zvolenu a Humenném přesáhly podle společnosti… »
Do Itálie míří první vodíkový vlak
28.11.2023 - Společnost Alstom společně s dopravcem Ferrovie Nord Milano (FNM) představila na veletrhu EXPO Ferroviaria v Miláně novou jednotku s vodíkovým pohonem. Jedná se o vlak Coradia Stream. FNM jich na základě dohody podepsané v listopadu 2020… »
ÖBB vstupují na železnici v Německu
26.11.2023 - Britská společnost Go-Ahead Group v říjnu souhlasila s prodejem svého podnikání v Německu Rakouským spolkovým drahám (ÖBB), což dopravci premiérově umožnilo vstoupit na německý trh závazkové železniční dopravy. Očekává se,… »