Železničář / Zahraničí / Obnova slovenských vozidel dvacet let od federace
Obnova slovenských vozidel dvacet let od federace
27.9.2012 – autor: MARTIN NAVRÁTIL
Po kolejích na východ od nás jezdí z historických příčin z velké části totožná vozidla jako u nás. Od roku 1993, kdy se spolu s Československem rozdělila i společnost ČSD, se ale postupně projevuje modernizace, takže rozdílů přibývá, a to v elektrické i motorové trakci.
Jak pořídit za co nejméně peněz co nejvíce nových nebo aspoň modernizovaných vozidel? Tento problém řeší dopravci v obou částech bývalé federace. S různými úspěchy. Mezi žhavé novinky u osobního dopravce, společnosti ZSSK, patří elektrická lokomotiva řady 381 české výroby.
Špičková elektrická lokomotiva, ale jen ve dvou kusech
Škodovácká lokomotiva 109E2 určená pro slovenský trh absolvovala poslední červencový týden zátěžovou zkoušku funkčních vlastností na trati mezi Bratislavou a Spišskou Novou Vsí. Na sklonově náročné Štrbské rampě na stoupání, které bylo vyšší než 15 promile, bez problémů zvládla samostatný rozjezd nákladního vlaku. Ve dvou testovacích dnech a během čtyř speciálních jízd lokomotiva přepravovala zátěže od 1 549 do 2 735 tun, vlaky těžší než 2 000 tun s postrkem. „Stroj prokázal skvělé jízdní vlastnosti a zároveň schopnost tahat těžké náklady,“ komentoval výsledky testů Josef Bernard, generální ředitel společnosti Škoda Transportation. Lokomotiva dokázala se zátěží 1 561 tun v nejstrmějším úseku (Petrovská) vyvinout rychlost 42 km/h. Na Slovensku ovšem nakoupili pouze dva kusy této řady, a to za přibližně 8,5 milionu eur. Oproti naší řadě 380 mají mít evropské zabezpečovací zařízení ETCS L1.
Řídicí a hnací vozidla pro regiony
Škoda Transportation je podepsána i pod vratnými příměstskými Push-Pull soupravami 951, které zpravidla s lokomotivami řady 263 nebo 362 jezdí na ramenech z Bratislavy do Kútů, Nových Zám-
ků nebo Leopoldova. Tatáž společnost stojí za výrobou červeno-bílých CityElefantů (vlastně Jánošíků) řady 671, kterými se můžete svézt v Pováží, ale také na tratích do Čadce a Liptovského Mikuláše. První vyjela v prosinci 2010. Desítka jednotek je dislokována v Žilině. Dopravce pro ně plánuje dívčí jména, například Terézia, Anna nebo Alžbeta. Regionální osobní dopravu pod Tatrami zvedly na vyšší úroveň i motorové vozy řady 840 (GTW2/6), společné „dítě“ firem ŽOS Vrútky, Stadler a Bombardier. Na Tatranských elektrických železnicích pak řada 425.9.
Pojezdy z dieselových lokomotiv řad 753, 770, 771 nebo 735 se s oblibou využívají pro modernizace v Čechách i na Slovensku. Zatímco na „spodku“ Pilštyka řady 735 se v Česku zrodila řada 714, Slováci mají díky firmě ŽOS Zvolen od roku 1998 řadu 736 s výkonem 1 080 kW postavenou na bázi motoru Caterpillar 3512 DI-TA a trakčního alternátoru Siemens Drásov 1FC2 224-4. Tyto lokomotivy jezdí v nákladní dopravě převážně v okolí Zvolena, často v dvojčlenném řízení. Osobní dopravce využívá podobné stroje 736.1. Brejlovci se staly základem pro modernizované stroje řady 756 ZSCS nebo 757 ZSSK. Druhé jmenované jezdí na elitních výkonech ve Zvolenu. Mají výkon 1 500 kW. Jejich motoragregát se skládá z naftového motoru Caterpillar 3512 CHD, trakčního alternátoru Siemens 1FC2 631-6 a pomocného alternátoru Siemens 1FW4 630-10.
Jaké barvy si vybrali na východě
K modernizovaným vozidlům na Slovensku patří také řada 746 (vznikla z řady 742), kterou využívá nákladní dopravce třeba na posunu nebo postrcích. Šestinápravové stroje 773 a 774 se zase zrodily na pojezdu Čmeláků. Nesmíme ještě zapomenout na modernizovaná tažená vozidla. Společnost ŽOS Vrútky je pověstná povedenými modernizacemi čtyřosých vozů s využitím zdrojů EUROFIMA. Ostatně provádí je i pro české dopravce.
K obnově vozidlového parku ještě tak trochu patří i kompletní „přebarvování“. Zatímco u Českých drah dominují tmavě a světle modrá spolu s bílou, na Slovensku od roku 2006 přebarvuje společnost ZSSK v rámci firemní strategie vozidlový park do červeno-bílo-šedé, a to podle návrhu designéra Daniela Blonskiho. Nákladní dopravce zase zvolil kombinaci bílé a modré.
JSOU UŽ STARŠÍ, ALE SLOUŽÍ LIDEM
Slovenští dopravci si dosud ponechávají v provozu poměrně početné série lokomotiv, které nepatří k nejmladším. K nemalé radosti fanoušků se běžně nasazují Cecaně (Bardotky) 751 i 752 nebo Ťapky (Velcí Hektoři) řady 721. Druhou jmenovanou řadu, kterou v Čechách provozují už jen nostalgické spolky nebo někteří soukromí dopravci a vlečkaři, k 1. únoru 2012 v počtu desítek kusů dostal nákladní dopravce ZSCS od společnosti ZSSK (výměnou za modernější Kocoury řady 742), takže i dnes leckde obsazují staniční posun, v některých uzlech i více záloh. V turnusu ZSSK jezdí Okuliarniky 750 (u ČD víceméně už jen letmo), naopak méně často k vidění jsou na Slovensku Orchestriony řady 810, které nahradily 811 nebo dvoudílné Bagety řady 813.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů
19.11.2024 - Nizozemské dráhy NS představily veřejnosti plánovaný jízdní řád pro rok 2025. Jde o největší změnu v železničním provozu v zemi za poslední roky. V nabídce přibude 1 600 vlaků týdně a na mnoha linkách se zavádí zkrácený… »
Deutsche Bahn chystá více ICE Sprinterů i přímých spojů
12.11.2024 - Od nového jízdního řádu pro rok 2025 nabídnou Deutsche Bahn cestujícím více mezinárodních spojů. Dopravce zavede například spojení Mnichova a Amsterodamu prostřednictvím nové přímé linky. Navýší se také počet vlaků ICE… »
Bulhaři si koupí až 25 nových jednotek od Škody Group
30.10.2024 - Škoda Group získala zakázku na výrobu a dodávku až 25 bezbariérových elektrických jednotek do Bulharska, které nahradí zastaralé soupravy a nabídnou více než 300 míst k sezení, klimatizované vozy a minimální hluk. Základní… »