Železničář / Zahraničí / ÖBB o vodíkovém pohonu neuvažují
ÖBB o vodíkovém pohonu neuvažují
27.6.2023
Vodík, baterie či elektřina? Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) v tom mají jasno. Po nedávných testech prototypů vodíkových vozidel si o alternativních pohonech udělaly konkrétní představu a rozhodly se od této technologie prozatím upustit. Důvod? Je příliš nákladná, nevyzkoušená a nijak zvlášť šetrná k životnímu prostředí.
Při hledání bezemisních pohonů na železnici je nyní k dispozici vedle obvyklé elektrizace tratí pohon bateriový nebo vodíkový. Bateriový na železnici má již více než stoletou historii, zatímco vodíková technologie se zkouší teprve několik let. Mnozí politici i zástupci průmyslu sázejí na nové technologie a vkládána jsou do nich velká očekávání. Výrobci kolejových vozidel předvídají velký obchod, vyrobili prototypy a nedávno i sériové vozy.
Také ÖBB vyzkoušely prototypová vodíková vozidla, nicméně po krátkých zkouškách tuto technologii přestaly dál sledovat. Považují ji za příliš drahou, nevyzkoušenou a mnohem méně šetrnou k životnímu prostředí, než se uvádí. Pro získání poznatků z vodíkového provozu podnikaly ÖBB zkušební jízdy s přestavěnou posunovací lokomotivou řady 1063 a jednotkou Coradia iLint. Zkoušky sice dopadly kladně, ale ÖBB nepřesvědčily o vhodnosti nastoupit na cestu vodíkového pohonu. Podle zástupců dopravce proti němu hovoří hospodářské a technické důvody. Drahá by například byla výstavba síťového logistického systému pro zabezpečení provozu vozidel. K tomu je nutno přičíst fakt, že přeměna elektrické energie na vodík do palivových článků není ani hospodárná, ani šetrná k životnímu prostředí. Zohlednit se musí i nízká úroveň účinnosti kvůli dvojí přeměně energie, přičemž případný nákup proudu z atomových elektráren ze zahraničí není v Rakousku politicky žádoucí. K tomu by zůstala otevřená otázka trakce u nákladních vlaků na neelektrizovaných tratích, kde by jezdily vodíkem poháněné osobní vlaky. ÖBB se proto rozhodly vodíkový pohon na železnici dále nesledovat a nerozvíjet a v rámci snižování emisí oxidu uhličitého se raději zaměřit na nasazení bateriových vozidel a především na elektrizaci tratí. Ta podle expertů představuje skutečně trvalou investici do dlouhodobě zavedené technologie pro bezemisní pohon vlaků.
Rozčarování v Německu
Poněkud odlišná je situace v Německu, kde se spolkové země Hesensko a Dolní Sasko rozhodly pořídit větší počet vodíkových vlaků typu Alstom Coradia iLint 54 pro Hesenskou zemskou dráhu a Zemskou dopravní společnost Dolní Sasko pro regionální dopravu. Již krátce po uvedení nových vozidel do provozu však přišlo velké rozčarování. Mnoho vodíkových vozidel muselo být v důsledku různých technických a provozních problémů, především při nízkých teplotách, odstaveno a nahrazeno pronajatými dieselovými jednotkami Talent řady 644 nebo Lint. Očekávaný větší akční rádius – proběh mezi plněními – vodíkových vlaků proti bateriovým díky vyšší úložné kapacitě palivových článků na vozidle se zatím neprokázal. V Německu si také stále více kladou otázkou, jak dalece je vodíkový pohon na železnici použitelný v každodenním provozu a zda jsou podstatně vyšší výdaje ve vztahu k potenciálu ochrany životního prostředí ospravedlnitelné.
Další články této rubriky
Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů
19.11.2024 - Nizozemské dráhy NS představily veřejnosti plánovaný jízdní řád pro rok 2025. Jde o největší změnu v železničním provozu v zemi za poslední roky. V nabídce přibude 1 600 vlaků týdně a na mnoha linkách se zavádí zkrácený… »
Deutsche Bahn chystá více ICE Sprinterů i přímých spojů
12.11.2024 - Od nového jízdního řádu pro rok 2025 nabídnou Deutsche Bahn cestujícím více mezinárodních spojů. Dopravce zavede například spojení Mnichova a Amsterodamu prostřednictvím nové přímé linky. Navýší se také počet vlaků ICE… »
Bulhaři si koupí až 25 nových jednotek od Škody Group
30.10.2024 - Škoda Group získala zakázku na výrobu a dodávku až 25 bezbariérových elektrických jednotek do Bulharska, které nahradí zastaralé soupravy a nabídnou více než 300 míst k sezení, klimatizované vozy a minimální hluk. Základní… »