Železničář / Zahraničí / ÖBB koupí první patrové Railjety od Stadlera
ÖBB koupí první patrové Railjety od Stadlera
31.8.2023 – autor: PETR SLONEK
Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) na začátku července potvrdily, že zakoupí celkem 35 nových patrových jednotek Kiss od společnosti Stadler Rail. Objednávka představuje celkem 14 šestivozových jednotek určených pro dálkové spoje a 21 čtyřvozových pro regionální dopravu. Hodnota zakázky činí 600 milionů eur.

Kontrakt navazuje na rámcovou smlouvu podepsanou mezi ÖBB a firmou Stadler v roce 2022, kdy se ÖBB v průběhu následujících let rozhodla objednat až 186 dvoupodlažních jednotek. Nasazení vlaků je naplánováno od poloviny roku 2026 a jedná se o druhou objednávku modelu Kiss Railjet, kterou ÖBB zadala.
Nové vlaky KISS vycházejí ze současných nejnovějších návrhů, samozřejmostí je moderní a pohodlný interiér s komfortními sedadly a elektrickými zásuvkami v každé řadě. Instalován bude inovativní informační systém pro cestující, který zobrazí informace v reálném čase. Maximální rychlost jednotek pro dálkovou dopravu má činit 200 km/h a dostanou obchodní označení Railjet. Podle ÖBB půjde o vůbec první patrové Railjety ve flotile dopravce. Cestující v tuzemsku railjety dobře znají ze spojů Českých drah, v tomto případě se však jedná o jednopodlažní vlaky push-pull ze Siemensu. Jednotky po dokončení zamíří na Westbahn spojující rakouskou metropoli Vídeň se Salcburkem. Po dobudování úpatního tunelu Semmering mezi Vídní a Štýrským Hradcem, jež se očekává v roce 2030, se počítá s jejich využitím i na jižní trase.
Uspokojí rostoucí poptávku
Objednávku nových vlaků vedení ÖBB vysvětluje rostoucím zájmem cestujících o přepravu. „Mohu konstatovat, že u ÖBB pokračuje boom zákazníků. V dálkové dopravě jsme v roce 2022 přepravili celkem 41,6 milionu cestujících, a dokonce se nám podařilo překonat rekordní rok 2019. Nejenže jsme na tento výsledek velmi hrdí, ale současně také zavádíme nová opatření k dalšímu zvýšení kapacity našich vlaků. Investujeme do srdce naší dálkové dopravy, spojů Railjet, a poprvé přidáme do stávající flotily moderní dvoupodlažní jednotky Railjet,“ zdůraznil generální ředitel ÖBB Andreas Matthä.
O pětinu větší kapacita
Nový šestivozový Railjet nabídne 480 míst k sezení ve dvou třídách, což je o pětinu více, než mají současné jednopodlažní Railjety. Samozřejmostí jsou dvě místa pro vozíčkáře, osm míst pro cyklisty, osm toalet a dva automaty na nápoje a občerstvení. Všechny vozy budou mít nízkopodlažní vchod a víceúčelový prostor pro cestující s jízdními koly, kočárky nebo zavazadly, dále klimatizaci, wi-fi a kamerový systém. Místa pro vozíčkáře nabídnou také výškově nastavitelné boční stolky.
Další články této rubriky
DB nasadily na boj se zpožděním vlaků umělou inteligenci
5.9.2023 - Jak nejlépe bojovat na železnici se zpožděním? Deutsche Bahn (DB) už možná našly recept. Pomoci má zapojení umělé inteligence (AI) do řízení dopravy. Tím by se měla zajistit rychlejší reakce na mimořádnosti a zároveň i méně… »
Egypt zmodernizuje 280 stárnoucích lokomotiv
4.9.2023 - Egyptské státní dráhy (ENR) se rozhodly obnovit svůj stárnoucí park hnacích vozidel. Podepsaly proto dvě smlouvy na modernizaci a údržbu nejméně 280 dieselelektrických lokomotiv se společností Škoda Group. První se týká… »
Na tatranské tratě se vracejí první zmodernizované jednotky
3.9.2023 - Turismu ve Vysokých Tatrách pomůže i 15 zmodernizovaných jednotek řady 425.95. První dvě z nich nasadila Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) do provozu v síti Tatranských elektrických železnic (TEŽ) v polovině července. Další… »