Železničář / Zahraničí / ÖBB: osobní doprava se od infrastruktury neoddělí
ÖBB: osobní doprava se od infrastruktury neoddělí
11.10.2016 – autor: JAN ČIHÁK
Matthä v interview pro agenturu APA u příležitosti Evropského fóra v Alpbachu řekl, že ÖBB bojuje s přetrvávajícím přesunem dopravy z kolejí na silnice. „Kvůli většímu počtu tuzemských konkurentů přicházíme o podíly na trhu, ale pokoušíme se tomuto vývoji čelit naší strategií a rozšířit mezinárodní působnost,“ vysvětlil s tím, že kolejová nákladní doprava v Evropě je podle něj pod tlakem. Výrazně se oproti loňsku u ÖBB snížilo i množství přepravených tun nákladů.
Společně s maďarským nákladním železničním dopravcem, který je součástí holdingu ÖBB, se rakouská státní železnice pokouší získat podíl na dopravě nákladů, které je zapotřebí přepravovat z jižní do střední Evropy. Totéž platí pro spojení severovýchodu Evropy, tedy Polska a Česka s italskými přístavy na Jadranu a zpět. „Zaměřujeme se na dlouhodobé procesy, v jejichž rámci nabízíme našim partnerům z oblasti průmyslu komplexní logistická řešení,“ řekl Matthä. Díky rakouské spolkové vládě je pro nejbližší léta rozpracovaný masivní investiční program. Ten se týká modernizace Severní dráhy (Nordbahn) od česko-rakouské hranice, dokončení hlavního nádraží ve Vídni a částečného otevření terminálu Inzersdorf na sklonku letošního podzimu, který se stane „hlavním nádražím“ pro kombinovanou dopravu. Ve hře je výstavba pottendorfské trati jižně od Vídně, kde bude Jižní dráha (Südbahn) zčtyřkolejněna, a samozřejmě také úpatních tunelů Semmering a Koralm.
Další rozvoj infrastruktury
Šéf ÖBB Matthä doufá, že se v průběhu příštího roku podaří prorazit Koralmský tunel mezi Štýrskem a Korutany. I přes občasné poruchy štítu jde vše stále podle plánu. Provoz v tomto tunelu má začít v roce 2024. Analýzy plánované kapacity navíc ukázaly, že na železniční trati podél jezera Wörthersee rozhodně nevznikne žádné úzké hrdlo.
A v jaké pozici bude ÖBB podle jejího šéfa za deset let? „Dočkáme se mohutného posunu kupředu, hlavně pokud jde o modernizaci infrastruktury. To je velmi důležité, neboť musíme nabízet cestujícím atraktivní jízdní doby. Lidé chtějí nejen moderní, čisté a přesné vlaky, ale také rychlost,“ uvedl Matthä s tím, že ÖBB se stane poskytovatelem komplexních služeb v oblasti mobility v přepravách od dveří ke dveřím, tedy od nabídek sdílení osobních automobilů až po autobusy či po komplexní nabídku cestování.
Vše zůstane pohromadě
Oddělení infrastruktury ÖBB od osobní dopravy nepřichází podle Matthäho v úvahu. Nutná je naopak další integrace. Předchozí šéf infrastruktury ÖBB tvrdil, že v této oblasti jsou „zoufalá slabá místa“ ještě z dob, kdy byly stavební a provozní oblasti oddělené. Po jejich sloučení šla kvalita výrazně kupředu. „Když například ve Wörglu nastupujete do vlaku, je nástupiště součástí infrastruktury, a když jste už ve vlaku, jste součástí přepravní firmy. Myslím ale, že bude zapotřebí ještě mnoho let, než se systém propojí natolik, že rozdělení nebude mít žádný smysl,“ dodal Matthä.
Pokud jde o téma bezpečnosti ve vlacích, Matthä říká, že se ÖBB pokoušejí reagovat cílenými akcemi. Vlaky jsou kontrolovány drážními zaměstnanci a pracovníky bezpečnostních agentur, kteří mají cestujícím zaručit pocit bezpečí. Rovněž jsou viditelné snahy posílit spolupráci s rakouským ministerstvem vnitra. Policie zajišťuje každý měsíc doprovod v 350 vlacích ÖBB. Provádějí se i namátková pátrání po hledaných osobách. Celkem působí ve vlacích rakouského dopravce 385 pracovníků bezpečnostních agentur. Ke konci roku jich má být již 500.
Chystají se personální změny
Koncern ÖBB také stojí před významnou personální rošádou. „Brzy nás čeká velká generační obměna. V následujících šesti letech přijmeme na všech pracovních úrovních do naší firmy zhruba deset tisíc nových zaměstnanců. To je téměř čtvrtina dnešního počtu. Pro nás to představuje obrovskou šanci posunout se v orientaci na zákazníka, nabízet pracovní místa na všech úrovních a tak opět posunout naši firemní kulturu o kousek dále,“ upozornil Matthä.
Jasno má i ve věci obchodníků na vídeňském hlavním nádraží, respektive tamního nákupního centra. Jejich provozovatelé si stěžují na nízký obrat. Touto stanicí přitom denně projde přes sto tisíc cestujících. „Je důležité, aby provozovatelé obchodů tento počet lidí ještě dokázali zvýšit a generovat odpovídající obraty. Pokud nedosáhnou odpovídajících zisků, tak zde samozřejmě nezůstanou,“ dodal.
Zdroj: Der Standard (2. 9. 2016)
Další články této rubriky
Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů
19.11.2024 - Nizozemské dráhy NS představily veřejnosti plánovaný jízdní řád pro rok 2025. Jde o největší změnu v železničním provozu v zemi za poslední roky. V nabídce přibude 1 600 vlaků týdně a na mnoha linkách se zavádí zkrácený… »
Deutsche Bahn chystá více ICE Sprinterů i přímých spojů
12.11.2024 - Od nového jízdního řádu pro rok 2025 nabídnou Deutsche Bahn cestujícím více mezinárodních spojů. Dopravce zavede například spojení Mnichova a Amsterodamu prostřednictvím nové přímé linky. Navýší se také počet vlaků ICE… »
Bulhaři si koupí až 25 nových jednotek od Škody Group
30.10.2024 - Škoda Group získala zakázku na výrobu a dodávku až 25 bezbariérových elektrických jednotek do Bulharska, které nahradí zastaralé soupravy a nabídnou více než 300 míst k sezení, klimatizované vozy a minimální hluk. Základní… »