Železničář / Zahraničí / Nové letiště v Polsku se propojí s VRT
Nové letiště v Polsku se propojí s VRT
4.2.2025
Pod názvem Centralny Port Komunikacyjny (CPK) se skrývá obří polský infrastrukturní projekt, který zahrnuje výstavbu nového velkého letiště včetně železničního a silničního napojení. Aeroport se bude nacházet v Baranówě, 42 km jihozápadně od Varšavy. Ročně by jím mělo projít 34 milionů cestujících.

Z pohledu železnice bude nová vzletová a přistávací plocha napojena vysokorychlostními tratěmi na Varšavu, Lodž, Vratislav a Poznaň. Cesta do Varšavy má trvat jen 15 minut. Realizaci projektu oznámil 26. června polský premiér Donald Tusk. Poprvé se o něm začalo uvažovat už v 70. letech.
Nedílnou součástí projektu CPK jsou vysokorychlostní tratě ve tvaru Y, které přes letiště v Baranówě propojí Varšavu s Vratislaví a Poznaní přes Lodž a Sieradz. Cílem je zkrátit cestovní dobu mezi Varšavou, Vratislaví a Poznaní na 100 minut. Zpočátku se počítá s nejvyšší rychlostí 250 km/h, později až 350 km/h. Projekt zahrnuje výstavbu 480 km nových tratí, což má na starosti projekční společnost. Další stávající tratě, které jsou ve správě PKP PLK, budou modernizovány. Politici a média CPK někdy představují jako projekt, který zahrnuje také vysokorychlostní tratě do měst Białystok, Lublin, Gdaňsk, Katovice a Krakov. Tento rozšířený záměr by zahrnoval přes 2 000 km nových tratí a odpovídal by tím celé národní vysokorychlostní síti.
Provoz od roku 2032
Nové letiště bude otevřeno na konci roku 2032. Současně s tím by měla jít do provozu trať Varšava – Letiště CPK – Lodž
a v roce 2035 pak trať Lodž – Sieradz – Vratislav/Poznaň. Rozhodnutí o přesné poloze letiště mělo padnout do konce roku 2024. Projektová společnost počítá s tím, že stavební povolení se získá v roce 2026. Údaje o výši investic jsou nejasné. Podle Tuska se do roku 2032 očekávají výdaje ve výši 131 miliard zlotých (asi 770 miliard korun), z toho má jít asi 43 miliard zlotých (250 mld. Kč) na letiště a 80 miliard zlotých (468 mld. Kč) na železniční část včetně výstavby tratí Y. Podle projektového ředitele CPK Macieje Laseka by celkové náklady mohly dosáhnout až 155 miliard zlotých (asi 900 mld. Kč).
EK přidělila na projekt z fondu CEF 63,6 milionu eur (cca 1,6 mld. Kč), a to pro plánování VRT mezi Varšavou, letištěm a Lodží. Aby se mohla propojit trať Varšava – Lodž Fabryczna s úsekem z Lodže do Vratislavi a Poznaně na západě města, plánuje se nový vysokorychlostní tunel. Vznikne jižně od místního tunelu a spojí stanice Lodž Fabryczna a Lodž
Kaliska a Lodž Zabieniec. Bude 4,6 km dlouhý a hotový má být v roce 2029.
Další články této rubriky
ÖBB koupí dalších 30 elektrických jednotek Mireo
28.3.2025 - Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) si u Siemens Mobility objednaly dalších 30 elektrických jednotek Mireo pro příměstskou a regionální dopravu. Objednávka, která je součástí stávající rámcové smlouvy až na 540 vozidel, doplní… »
Siemens má první zakázku na Vectrony s bateriovým modulem
23.3.2025 - Společnost Siemens Mobility získala první zakázku na elektrické lokomotivy Vectron s bateriovým modulem poslední míle. Dva stroje s tímto modulem pro krátkou jízdu mimo elektrifikované tratě si objednala švýcarská společnost Widmer… »
Koridor mezi Berlínem a Hamburkem se uzavře
15.3.2025 - Německo se připravuje na jedno z největších omezení na železnici v historii země. Od 1. srpna bude kvůli modernizaci na devět měsíců zcela uzavřena trať mezi dvěma největšími německými městy, Berlínem a Hamburkem. Dálkové… »