Železničář / Zahraničí / Norové plánují novou trať za polární kruh
Norové plánují novou trať za polární kruh
4.5.2022
Norové chtějí vybudovat železnici až za polární kruh. V minulosti však obdobné studie zjistily, že trať z Fauske do Tromsø není životaschopná. V plánu je nicméně nyní nejen vedení trati přes Narvik, ale i odbočka z Bjerkviku do Harstadu.

Norské ministerstvo dopravy proto zadalo svému správci infrastruktury vypracování nové studie proveditelnosti výstavby železnice z Fauske do Tromsø. Ta by se měla stát podkladem pro vývoj nového norského národního dopravního plánu. Úřady počítají s tím, že studie koncepce tratí pro tuto oblast bude předložena ministerstvu dopravy a spojů v létě 2023 současně s finálním materiálem zahrnujícím plán dopravních řešení v této části země. „Ve výsledné zprávě posoudíme, jak může nová železnice mezi městy Fauske a Tromsø přispět k řešení dopravních problémů na severu Norska. Vše porovnáme v souvislosti s přilehlými železničními úseky Ofotbanen a Nordlandsbanen,“ uvedl ředitel norských železnic Knut Sletta.
Poslední podrobnou studii tratě zadaly Norské státní dráhy (NSB) v roce 1993. V roce 2019 vypracovalo Norské ředitelství železnic zprávu na základě předchozích průzkumů, ale s již aktualizovanými informacemi, které potvrdily, že trať není ekonomicky životaschopná. Ministerstvo dopravy zdůraz-nilo, že kromě běžných socioekonomických analýz a odhadu nákladů by měla studie počítat i s možnými dopady na faunu a flóru a na zájmy Sámů, kteří v této severské oblasti žijí.
Revoluce na severu
Celá trať by měla podle předběžných plánů měřit přibližně 375 kilometrů. Napojovat se má ve Fauske na současnou trať z Trondheimu do Bodø. Pokračovat by pak měla na Kobbelv, Sørfjord, Ballangen, Narvik, Bjerkvik, Bardufoss a Strosteinnes do Tromsø. Uvažuje se rovněž o zhruba 80 kilometrů dlouhé odbočce z Bjerkviku do Tjelsundu a Harstadu.
Tromsø je 12. největší město v Norsku a třetí největší město za polárním kruhem po Murmansku a Norilsku v Rusku.
Další články této rubriky
Rakouské ÖBB hlásí průlom ve stavbě tunelu Semmering
2.8.2022 - Stavba úpatního tunelu Semmering dospěla počátkem června do další důležité fáze. Po osmi letech od zahájení ražby se podařilo prorazit tubus mezi dvěma staveništi. Dělníci konkrétně propojili místa Göstritz a Fröschnitzgraben… »
Siemens plánuje postavit v Egyptě 2 000 km vysokorychlostních tratí
1.8.2022 - Egypt se stane další zemí, která se bude moci pyšnit vysokorychlostní železnicí. Tamní Národní úřad pro tunely (NAT) podepsal smlouvu s železniční a dopravní divizí průmyslové společnosti Siemens a jejími partnery na výstavbu… »
DB a Siemens ukázaly novou vodíkovou jednotku
4.7.2022 - Deutsche Bahn (DB) a Siemens Mobility představily začátkem května ve výrobním závodě této společnosti v německém Krefeldu nově vyvinutý vodíkový vlak Mireo Plus H a přívěs pro skladování vodíku. V budoucnu by podobné jednotky a… »