Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Nočním vlakem do srdce Evropské unie

Nočním vlakem do srdce Evropské unie

26.3.2020 – autor: JOSEF HOLEK

ÖBB rozjely nové noční vlaky z Vídně a Innsbrucku do Bruselu. Nightjety spojí Rakousko s Belgií dvakrát týdně. Rakouský dopravce se tak stal největším evropským poskytovatelem nočních osobních vlaků a nabízí s partnery celkem 27 linek v Evropě. V plánu je i linka do Amsterdamu.

Nočním vlakem do srdce Evropské unie

Dvakrát týdně vyráží z Vídně a Innsbrucku do Bruselu nové noční vlaky rakouského dopravce Österreichische Bundesbahnen (ÖBB). Po cestě z metropole vlak zastavuje v Linci, spoj z Innsbrucku v Mnichově. Spoje Nightjet mají být výrazně ekologičtější alternativou k letadlům. Na spojení s Bruselem ÖBB spolupracuje s belgickou železnicí SNCB. Ta zajišťuje nejen lokomotivy pro belgický úsek, ale také vlakové průvodčí a strojvedoucí.

„Prostřednictvím Nightjetu vracíme Evropě noční vlak. Díky našemu novému přímému spojení s Bruselem aktivně přebíráme odpovědnost za ochranu klimatu,“ řekl Andreas Matthä, generální ředitel společnosti ÖBB Holding AG. „Učinit z železniční dopravy na krátkých a středních tratích skutečnou páteř mobility v Evropě je globální projekt pro všechny zúčastněné strany, ať už se jedná o zástupce průmyslu, provozovatele infrastruktury, zákonodárce, naše vlády nebo evropské představitele s rozhodovací pravomocí. V této souvislosti hraje Brusel roli skutečného středu, který bude od nynějška dále posilován Nightjetem,“ doplnila Sophie Dutordoir, generální ředitelka SNCB. 

Pod aureolou ekologie

Vlaky vyráží z Vídně do Bruselu dvakrát týdně – v neděli a ve středu, nazpět jedou v pondělí a čtvrtek. Nightjet z Vídně vede přes Linec, spoj z Innsbrucku pak jede přes bavorský Mnichov. Obě trasy se spojí v Norimberku. Dále pokračují přes Frankfurt, Kolín nad Rýnem a Lutych do Bruselu. Nová noční spojení mohou být atraktivní i pro tuzemské cestující. Do Vídně, Lince i Mnichova několikrát denně jezdí i expresy ČD.

ÖBB provozují celkem již 27 nočních linek, přičemž se snaží chránit životní prostředí, byť cesta vlakem z Vídně (potažmo z České republiky) je nepoměrně časově náročnější než let. ÖBB však argumentují výrazně nižší uhlíkovou stopou vlaků. „Díky síti nočních vlaků v Evropě napomáháme ochraně životního prostředí tím, že nyní ušetří již 12 000 letů na krátké vzdálenosti. Nová přímá spojení budou i nadále přispívat ke snížení emisí CO2. Zatímco cestující v letecké dopravě na trase Vídeň – Brusel způsobí vznik 410 kg CO2, v případě cestujícího nočním vlakem je to pouze 40 kg CO2“ konstatoval mluvčí ÖBB Bernhard Rieder. Vlak je také pohodlnější, cestující teoreticky ušetří i za hotel.

Nočním vlakem ČD

Cestující v lůžkovém a lehátkovém voze obdrží nápoj na uvítanou a snídani. Jízdenky jsou k dispozici ve voze s místy k sezení od 29,90 eura na osobu a jízdu jedním směrem. V trendu rozšiřování mezinárodních dálkových spojů chce ÖBB pokračovat. „Od prosince 2020 je plánováno další přímé vlakové spojení Nightjet z Vídně do Amsterdamu,“ sdělil Rieder.

Noční železniční dopravu provozují i ČD. Každý den je možné lůžkovými a lehátkovými vozy národního dopravce cestovat z Prahy do Curychu, Budapešti, Varšavy, Košic a Humenného. Přímými lůžkovými vozy ruského dopravce RŽD je možné vyrazit i z Prahy do Minsku a Moskvy. Denně jezdí mezinárodní expresy ČD například do Mnichova, Lince, Vídně, Žiliny, Bratislavy, Krakova, Berlína či Hamburku.

 


Průměrné hodnocení (6 hlasů): 4.33

Další články této rubriky

Nové letiště v Polsku se propojí s VRTNové letiště v Polsku se propojí s VRT

4.2.2025 - Pod názvem Centralny Port Komunikacyjny (CPK) se skrývá obří polský infrastrukturní projekt, který zahrnuje výstavbu nového velkého letiště včetně železničního a silničního napojení. Aeroport se bude nacházet v Baranówě,… »

Alstom získal ve Francii zakázku na vlaky v hodnotě 520 milionů eur Alstom získal ve Francii zakázku na vlaky v hodnotě 520 milionů eur

30.1.2025 - Francouzský státní dopravce SNCF Voyageurs uzavřel se společností Alstom smlouvu na dodání dalších 35 příměstských elektrických jednotek RER NG pro provoz v Paříži a okolí v hodnotě bezmála 520 milionů eur. Nové dvoupodlažní… »

ZSSK předvedla nové lokomotivy Vectron, které nahradí GorilyZSSK předvedla nové lokomotivy Vectron, které nahradí Gorily

25.1.2025 - Železniční společnost Slovensko (ZSSK) představila před koncem roku nové lokomotivy Siemens Vectron. Nahradí starší lokomotivy typu 350 přezdívané Gorily. Do konce roku 2026 dopravce do provozu postupně nasadí patnáct těchto strojů.… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika