Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Nestárnoucí legenda brázdí rakouské koleje už 40 let

Nestárnoucí legenda brázdí rakouské koleje už 40 let

24.6.2015 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ

Je to už čtyřicet let, co u našich jižních sousedů vznikla lokomotivní řada 1044. Zřejmě pro svůj charakteristický výrazný zvuk získala doma v Rakousku přezdívku Alpenstaubsauger, tedy alpský vysavač. Zástupci této série ovládli provoz na hlavních koridorech v zemi, ať už šlo o tratě Westbahn, Südbahn, Tauernbahn nebo Arlbergbahn.

Nestárnoucí legenda brázdí rakouské koleje už 40 let

Když Rakouské spolkové dráhy plánovaly v 70. letech další obnovu lokomotivního parku, zkoušely také zahraniční stroje. Od skandinávského výrobce ASEA si vypůjčily hned několik lokomotiv. Pozitivně hodnotily především využití tyristorové regulace, a tak se rozhodly deset z nich, odvozených od švédské řady Rc, zakoupit a v letech 1971 až 1974 uvést do provozu jako řadu 1043.

Rakouský železniční průmysl na tuto novinku odpověděl vývojem své vlastní nové univerzální lokomotivy s tyristorovou regulací označené řadou 1044. Mechanickou část konstruovala lokomotivka SGP v Grazu a elektrickou dodaly společnosti BBC, ELIN a Siemens. První zkušební jízdy nového stroje 1044.01 se uskutečnily v srpnu 1974 kolem Grazu a 5. září téhož roku vykonala lokomotiva svou technicko-bezpečnostní zkoušku. Mezi stanicemi Wiene Neustadt a Neunkirchen dosáhla rychlosti 176 km/h (maximální rychlost 160 km/h + 10 %) a o měsíc později se objevila v čele prvních rychlíků a nákladních vlaků mezi Vídní a Villachem.

Mašiny trápily dětské nemoci

Řada 1044 se stala ve své době nejrychlejší a nejvýkonnější rakouskou lokomotivou. Maximální rychlost je 160 km/h, pozdější série 1044.2 ji měla zvýšenou dokonce na 180 km/h, a trvalý výkon je 5 050 kW. Trvalá tažná síla dosahuje 209 kN a její maximum při rozjezdu stoupá až na 341 kN, u druhé série na 311 kN. Při uspořádání náprav Bo'Bo' a hmotnosti 84 tun mají lokomotivy nápravový tlak 21 tun. Stroje jsou vybaveny také elektrodynamickou brzdou s trvalým výkonem 2 400 kW.  

Dodávky sériových strojů začaly v únoru 1978 a s novou „vlajkovou lodí“ se okamžitě počítalo na nejprestižnější výkony. Například od léta měly být v čele vlaků Ex 462/463 Transalpin z Vídně až po švýcarskou pohraniční stanici Buchs (SG). Ne vždy se ale podařilo lokomotivám dojet až do cíle. Řada 1044 byla zpočátku „zlobivé dítě“ a objevila se na ní řada závad, například praskliny na kolech nebo problémy s nasáváním sněhu a pronikáním vlhkosti do elektrických obvodů. To vedlo k průběžnému vylepšování konstrukce a díky tomu se řada 1044 postupně stala úspěšnou v osobní i v nákladní dopravě.

Řada hrála prim na hlavních koridorech

V první sérii do roku 1987 se vyrobilo celkem 126 lokomotiv. V letech 1989 až 1995 byla vyrobena druhá upravená série označená jako 1044.2 v počtu 91 kusů. U strojů se využilo zdokonalené konstrukce podvozků a vylepšila se i hluková izolace. Řada 1044 postupně ovládla provoz na hlavních koridorech v Rakousku, ať už šlo o tratě Westbahn, Südbahn, Tauernbahn nebo Arlbergbahn. Lokomotivy jezdily ale i na řadě méně významných spojnic a od 1. ledna 1979 začaly zajíždět i do německého vnitrozemí. Do Mnichova směřovaly například od Vídně a Salcburku včele vlaků Orient expres a Mozart nebo Mediolanum od Brenneru a Innsbrucku. Na Dunajské magistrále jezdily od Vídně až po Norimberk a Frankfurt nad Mohanem. Osvědčily se čele těžkých expresů i v nákladní dopravě či při vedení zastávkových spojů.

Při modernizaci v roce 2002 byly lokomotivy přeznačeny

Lokomotivy během svého dlouhého „života“ procházely také mnohými modernizacemi a různými úpravami, aby vyhověly rostoucím nárokům osobní dopravy. Při poslední z nich byly od roku 2002 upraveny pro vedení vratných souprav CityShuttle a tyto stroje byly přeznačeny na současnou řadu 1144.    

Původní řada 1044 stála rovněž u zvyšování rychlostí v Rakousku. Byla tam prvním typem s rychlostí 160 kilometrů za hodinu a od léta 1989 vedla první rakouský vlak Ex 148/149 Wiener Philharmoniker, který směl tuto rychlost vy­užít. Prototyp byl navíc v roce 1987 upraven na rychlou zkušební lokomotivu 1044.501, jež vytvořila 24. září 1987 nový rakouský rychlostní rekord 241,2 km/h. V současné době je tento stroj umístěn v železničním muzeu ve Strasshofu.


Průměrné hodnocení (11 hlasů): 4.73

Další články této rubriky

Nové letiště v Polsku se propojí s VRTNové letiště v Polsku se propojí s VRT

4.2.2025 - Pod názvem Centralny Port Komunikacyjny (CPK) se skrývá obří polský infrastrukturní projekt, který zahrnuje výstavbu nového velkého letiště včetně železničního a silničního napojení. Aeroport se bude nacházet v Baranówě,… »

Alstom získal ve Francii zakázku na vlaky v hodnotě 520 milionů eur Alstom získal ve Francii zakázku na vlaky v hodnotě 520 milionů eur

30.1.2025 - Francouzský státní dopravce SNCF Voyageurs uzavřel se společností Alstom smlouvu na dodání dalších 35 příměstských elektrických jednotek RER NG pro provoz v Paříži a okolí v hodnotě bezmála 520 milionů eur. Nové dvoupodlažní… »

ZSSK předvedla nové lokomotivy Vectron, které nahradí GorilyZSSK předvedla nové lokomotivy Vectron, které nahradí Gorily

25.1.2025 - Železniční společnost Slovensko (ZSSK) představila před koncem roku nové lokomotivy Siemens Vectron. Nahradí starší lokomotivy typu 350 přezdívané Gorily. Do konce roku 2026 dopravce do provozu postupně nasadí patnáct těchto strojů.… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika