Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Německé dráhy podle odborů čelí krizi

Německé dráhy podle odborů čelí krizi

17.1.2019 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ

Navzdory rostoucímu počtu cestujících a přepravnímu výkonu v dálkové i v regionální dopravě čelí německá Deutsche Bahn (DB), jak alespoň uvádějí tamní média, velké krizi. Podle sdělovacích prostředků chybí téměř 6 000 zaměstnanců, což vede dokonce k rušení spojů, roste počet závad a plánované cíle v přesnosti spojů se nedaří dosáhnout.

Německé dráhy podle odborů čelí krizi

Německá televize ARD získala interní dokument DB AG, který u našich západních sousedů spustil lavinu mediálních výstupů. Ty si všímají především špatného stavu tamní železnice. 

Značným problémem je nedostatek zaměstnanců. Chybí strojvedoucí, průvodčí, lidé v depech zodpovědní za údržbu vlaků či IT specialisté. Kvůli podhodnocenému stavu personálu jsou dokonce známy případy rušení spojů. Situace se může v budoucnosti ještě více vyhrotit, protože rozvojové plány hovoří o zavádění dalších vlaků a zkracování intervalů na páteřních trasách v celém Německu. DB chce navíc uspět také v získávání dalších kontraktů na závazkovou dopravu.

Problém nedostatku zaměstnanců ale netrápí jen státního dopravce. Se stejnou komplikací se potýkají i privátní dopravci, kteří se již také dostali do situace, kdy museli kvůli nedostatku strojvedoucích odříkat své spoje.   

Rychlovlaky ICE trápí poruchy

Nevyhovující je rovněž technický stav samotných vlaků. Podle informací publikovaných v médiích je pouze 20 % rychlovlaků ICE v perfektním stavu bez závad. Do této skupiny sice spadají i případy, kdy jsou porouchány například jen dveře nebo kávovar v jídelním voze. Fakt, že není vše zcela v pořádku, ukázal případ z poloviny října, kdy za jízdy rychlovlaku ICE 3 (vyráběné od roku 1997) na VRT Kolín nad Rýnem – Frankfurt nad Mohanem (300 km/h) začal hořet jeden z vozů. Pravděpodobnou příčinou byla závada v oblasti transformátoru. Vlak byl přitom podle některých médií již den před tím pro poruchu odstaven v depu. I když postižený vůz doslova shořel na prach, podařilo se naštěstí vlak včas zastavit a přibližně 500 cestujících bezpečně evakuovat.

Uzavření VRT Kolín nad Rýnem – Frankfurt nad Mohanem však vedlo k dalšímu zvýšení zpoždění na jedné z páteřních tras Německa. DB si vytýčila za cíl plnit jízdní řád s přesností na 82 %. V současnosti je přesnost německých vlaků ale pouze na úrovni 73 %. To značně zaostává za cíli společnosti a aktuálně to vypadá, že uvedený limit kvality přesnosti jízdy se nepodaří dosáhnout dříve než v roce 2025. Pro představu: přesnost našich dálkových vlaků je přibližně o 10 procent vyšší než v Německu.

Časté nedodržení řazení

Kvůli poruchám vozidel působí potíže německým vlakům také dodržení řazení. Často chybí plánované vozy, vlaky jsou kratší nebo musí být vypraveny náhradní soupravy. To se týká i nejmodernějších vozidel pro dálkovou a regionální dopravu, jako jsou soupravy IC2 nebo regionální elektrické jednotky Twindexx. Ty jezdí nezřídka místo dvojité trakce pouze sólo. Navzdory masivní modernizaci vozidel se lze v provozu stále setkat s vozy typu „n“ vyráběnými do roku 1980 nebo typu „m“ pro dálkovou dopravu, jejichž výroba byla ukončena v 70. letech. Jsou tak starší než většina vozů B249 Českých drah. Na rozdíl od vagonů v tuzemsku ale prošly ty německé v minulosti alespoň větší výměnou interiéru. Navzdory svému stáří však stále patří k provozu dálkových vlaků InterCity.

Kritická situace není jen v případě DB jako dopravce, ale také DB jako provozovatele německé železnice. Ačkoli DB disponuje v mnoha oblastech odděleným provozem dálkových, regionálních a nákladních vlaků, v mnoha železničních uzlech a na hlavních tazích jsou běžně 4kolejné a někde dokonce 6kolejné úseky, zůstává mnoho oblastí na hranici kapacity. V těchto místech vzniká až 50 % všech zpoždění. Za přetížené jsou považovány úseky Kolín – Dortmund, Mannheim – Frankfurt nad Mohanem – Fulda, Norimberk – Würzburg a uzel Hamburk.

Německou síť čekají také rozsáhlé opravy. Jedním z příkladů je přibližně 30 let stará vysokorychlostní trať Würzburg – Fulda – Kassel – Hannover, která patří k páteřním tratím zajišťujícím rychlou dopravu mezi severem a jihem Německa. V příštích letech dojde k její postupné obnově. Oprava si nicméně vyžádá každý rok až několikaměsíční úplné zastavení provozu v jednotlivých úsecích s výrazným prodloužením jízdních dob.


Průměrné hodnocení (12 hlasů): 4.33

Další články této rubriky

Stadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicímStadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicím

27.3.2024 - Stadler dodá státním saúdskoarabským železnicím (SAR) minimálně 10 dieselelektrických jednotek z rodiny Next Generation. Součástí smlouvy, kterou společnost podepsala v únoru, je také desetiletá údržba vozidel a opce na… »

SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie

26.3.2024 - Švýcarské spolkové dráhy (SBB) potvrdily objednávku dalších pěti vysokorychlostních vlaků řady RABe 501 známých pod obchodních značkou Giruno s maximální rychlostí 250 km/h od firmy Stadler Rail. Chtějí tak podpořit… »

Na Slovensku vyjely patrové jednotky KISSNa Slovensku vyjely patrové jednotky KISS

24.3.2024 - Cestující na Slovensku začali v únoru využívat nové patrové elektrické jednotky KISS od společnosti Stadler Rail. Železniční společnost Slovensko (ZSSK) objednala v roce 2020 čtyři šestivozové vlaky za bezmála 77 milionů eur,… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika