Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Němci řeší, jak nahradit jízdenku za 9 eur

Němci řeší, jak nahradit jízdenku za 9 eur

30.8.2022 – autor: PETR SLONEK Foto: DB

Měsíční jízdenka za devět eur na regionální a městskou dopravu se v Německu těší velké oblibě. Na konci srpna ale výhodná nabídka dotovaná spolkovou vládou skončí. Už nyní se proto stále častěji ozývají hlasy na pokračování této slevy, případně na zavedení jiné podoby levného jízdného.

Němci řeší, jak nahradit jízdenku za 9 eur

Jízdenku, která za měsíční paušál devět eur umožňuje cestovat regionální dopravou po celé zemi, vláda zavedla v červnu na čtvrt roku, aby obyvatelům kompenzovala vysoké ceny energií a pohonných hmot. Lidé tak mohou celý měsíc bez omezení cestovat regionální a městskou dopravou, výhoda neplatí jen v rychlících, rychlovlacích ICE a dálkových autobusech.
Podle statistik Svazu německých dopravních podniků (VDV) si jen během června tuto jízdenku v Německu zakoupilo asi 31 milionů lidí. Fakt, že se myšlenka levného jízdného Němcům líbí, dokládá nejen prodej devítieurového lístku, ale také výsledky průzkumu agentury Ipsos. Podle něj by 85 % Němců přivítalo dlouhodobou státní podporu hromadné dopravy.

Nově za 69 eur?
VDV proto nyní vládu vyzval, aby v celoněmeckém tarifu pro regionální dopravu pokračovala. Cenu jízdného navrhuje 69 eur (v přepočtu asi 1 690 Kč), což je sice výrazně víc než původní devítieurová jízdenka, zároveň by ale cestující zaplatili méně, než kolik stojí třeba měsíční předplatné na hromadnou dopravu v Berlíně. Takový návrh VDV se zamlouvá spolupředsedkyni vládních Zelených Ricardě Langové. Tvrdí, že je nezbytné v celoněmeckém jízdném za výhodnou cenu pokračovat. 
Na dorovnání výpadků příjmů za devítieurové jízdné vyčlenil Scholzův kabinet 2,5 miliardy eur (61,2 miliardy Kč). Podle propočtů VDV by 69eurová jízdenka přišla rozpočet na dvě miliardy (48,9 miliardy Kč) ročně.
VDV není jediný, kdo celoněmecké jízdné navrhuje. Spolkový svaz spotřebitelských centrál by chtěl měsíční jízdenku za 29 eur (710 Kč). Sociální demokracie zase hovořila o jízdném za 365 eur ( 8 933 Kč) na rok, 29eurový lístek by pak ročně vyšel na 348 eur (8 517 Kč).
Nevýhodou devítieurového lístku je to, že neplatí pro dálkovou dopravu. Zatímco přímé rychlovlaky ICE zvládnou jízdu z Berlína do Mnichova zhruba za čtyři hodiny, regionální dopravou by takový výlet trval s několika přestupy minimálně devět hodin. 
 


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 1

Další články této rubriky

PKP Intercity hledá až 450 nových vozůPKP Intercity hledá až 450 nových vozů

3.1.2023 - Společnost PKP Intercity vypsala největší tendr na kolejová vozidla v historii země. V soutěži hledá celkem 300 nových osobních vagonů, přičemž opce umožňuje nákup dalších 150 vozů. Dopravce si od tohoto kroku slibuje další… »

Němci mají novou levnou jízdenkuNěmci mají novou levnou jízdenku

2.1.2023 - Nedávný úspěšný experiment v Německu s levnou letní jízdenkou za pouhých 9 eur se dočkal pokračování. V průběhu zimy či jara by u našich západních sousedů měl fungovat Deutschland ticket. Přijde na 49 eur měsíčně a platit… »

DB rozšiřují nabídku dálkových i nočních spojůDB rozšiřují nabídku dálkových i nočních spojů

1.12.2022 - Německý dopravce Deutsche Bahn od nového jízdního řádu, který začne platit 11. prosince, rozšíří svou nabídku dálkových i nočních spojů. Výrazně se také díky otevření nové vysokorychlostní trati zkrátí jízdní doba mezi… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika