Železničář / Zahraničí / Němci mají novou levnou jízdenku
Němci mají novou levnou jízdenku
2.1.2023 – autor: PETR SLONEK
Nedávný úspěšný experiment v Německu s levnou letní jízdenkou za pouhých 9 eur se dočkal pokračování. V průběhu zimy či jara by u našich západních sousedů měl fungovat Deutschland ticket. Přijde na 49 eur měsíčně a platit bude v regionálních vlacích, autobusech i v prostředcích městské hromadné dopravy. Definitivu mu dala listopadová dohoda německého kancléře Olafa Scholze se zástupci regionů.
Letní jízdenka se v Německu těšila značné oblibě. Němci ji mohli využívat od června do konce srpna za měsíční cenu devět eur. Zájem o ni byl nečekaně vysoký a prodalo se jí zhruba 52 milionů. Proto se po ukončení jejího prodeje začalo okamžitě mluvit o jejím nahrazení novým produktem. A tím se stane Deutschland ticket. Posvětila jej dohoda kancléře Scholze s regiony. Stát bude 49 eur, zatím ale není jasný termín spuštění nové jízdenky. Podle generálního ředitele Svazu německých dopravních podniků (VDV) Olivera Wolffa je datum startu jízdenky za 49 eur reálné 1. března či od 1. dubna, jak k tomu vyzvalo právě VDV. Kvůli sporům o financování tohoto produktu padl původní termín 1. ledna 2023. Definitivně se shody podařilo dosáhnout až v posledních dnech. Už dříve se federální vláda dohodla s vládami jednotlivých zemí na rozdělení nákladů na pokrytí ztrát celého systému na polovinu. Nebylo ale jasné, co se stane v případě, že ztráta přesáhne rozpočtované tři miliardy eur. Nakonec došlo ke shodě, že si i tyto náklady budou dělit půl na půl.
Bez tarifních zón
Držitelé jízdenky podle německých médií nebudou muset brát ohledy na tarifní zóny nebo kupovat více jízdenek, na cesty vlakem nebo autobusem postačí jedna. „Ještě nikdy nebylo používání autobusů a železnic tak snadné jako s touto jízdenkou Deutschland ticket,“ prohlásil podle deníku Spiegel německý ministr dopravy Volker Wissing. Jízdenku bude možné zrušit každý měsíc a na rozdíl od letní verze se počítá pouze s její digitální verzí. Ministři dopravy se shodli, že jízdenka bude zkušebně fungovat dva roky.
Expert na mobilitu Stefan Carsten tvrdí, že měsíční devítieurová jízdenka pro cesty napříč Německem bude pro moderní městskou a regionální dopravu průlomová. „Její zavedení zajistí totiž přístup k veřejné dopravě pro všechny. Navíc již cestující nebudou muset zdlouhavě přemýšlet například o tarifech různých dopravců. Jízdenka za 49 eur pomůže jako nástroj ke snazšímu dojíždění a může znamenat pozitivní obrat v mobilitě,“ řekl Carsten.
Od úspěšného letního projektu se v Německu živě diskutovalo o možnostech pokračování levných jízdenek. Kritici však poukazovali na přílišnou zátěž pro rozpočet a hledali optimální řešení. Schválení nového jízdného se tak protáhlo na několik měsíců právě kvůli nedořešené otázce financování. Spolkové země požadovaly z Berlína více peněz na financování veřejné dopravy, protože se obávaly, že by se kvůli nedostatku financí zastavily nezbytné investice do hromadné dopravy a ve výsledku by mohly být zrušeny i některé železniční spoje. Scholz žádosti nakonec vyhověl.
Další články této rubriky
Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů
19.11.2024 - Nizozemské dráhy NS představily veřejnosti plánovaný jízdní řád pro rok 2025. Jde o největší změnu v železničním provozu v zemi za poslední roky. V nabídce přibude 1 600 vlaků týdně a na mnoha linkách se zavádí zkrácený… »
Deutsche Bahn chystá více ICE Sprinterů i přímých spojů
12.11.2024 - Od nového jízdního řádu pro rok 2025 nabídnou Deutsche Bahn cestujícím více mezinárodních spojů. Dopravce zavede například spojení Mnichova a Amsterodamu prostřednictvím nové přímé linky. Navýší se také počet vlaků ICE… »
Bulhaři si koupí až 25 nových jednotek od Škody Group
30.10.2024 - Škoda Group získala zakázku na výrobu a dodávku až 25 bezbariérových elektrických jednotek do Bulharska, které nahradí zastaralé soupravy a nabídnou více než 300 míst k sezení, klimatizované vozy a minimální hluk. Základní… »