Železničář / Zahraničí / Nákladní vlaky v Severní Americe mají příliš časté nehody
Nákladní vlaky v Severní Americe mají příliš časté nehody
19.6.2014 – autor: STANISLAV HÁJEK, Zdroj: GeLa, 2/2014
V USA a Kanadě se v poslední době udála řada železničních nehod nákladních vlaků, v nichž byly účastny cisternové vozy. Dopravci byli donuceni přijmout opatření, aby tuto sérii zastavili. V pozadí mimořádných událostí se surovou ropou a plyny je boom jejich těžby za pomoci nových těžebních postupů jako například takzvaného štěpení zejména břidlicových plynů. Cílem této těžby má být energetická nezávislost Severní Ameriky.
Skokový nárůst těžby surové ropy a břidlicových plynů s sebou nese i navýšení požadavků na přepravu. Nová těžební místa se většinou nacházejí uprostřed prérií, daleko od rafinerií, ropovodů a plynovodů, jakož i jakékoli průmyslové infrastruktury. K dopravě se proto stále využívá železniční doprava. Ta je poměrně flexibilní a dokáže přepravovat velká množství surovin nebo materiálu. Oproti tomu výstavba plynovodů a ropovodů trvá delší dobu a někdy se ani finančně nevyplatí. Kanadská železniční asociace (Canadian Railway Association) odhaduje, že v roce 2013 bylo v zemi javorového listu přepraveno zhruba 150 tisíc cisternových vozů s ropou, zatímco v roce 2009 jen pět set vozů. I v USA přeprava surové ropy vlakem výrazně vzrostla – v roce 2012 to byl zhruba jeden milion barelů denně, což představuje meziroční nárůst o 57 procent.
Když zastaralý vozidlový park používá nedokonalé koleje
Cisternové vozy samy o sobě nebyly příčinou častých vykolejení. O to se postarala především zastaralá železniční infrastruktura. Faktem ovšem zůstává, že cisternové vozy v USA splňují jen zastaralý standard bezpečnosti s označením DOT-111 (v Kanadě CTC-111A). Vozy se tak považují za nedostatečně bezpečné zejména při takzvaných crash testech. Odhaduje se, že tento problém se týká dvou třetin cisternových vozů používaných pro přepravu surové ropy.
Po nejnovější sérii nehod došlo ke zvýšené činnosti příslušných orgánů a tlaku na ropný průmysl a železnice. Je vyžadováno zvýšení standardů cisternových vozů – tedy silnější stěny, ochranné štíty den cisteren a ochrana horních armatur. Prvních 14 tisíc cisternových vozů tohoto typu se již dostává do provozu, stále je však ještě v oběhu 78 tisíc zastaralých cisternových vozů na hořlavé kapaliny. I tyto budou zmodernizovány o silnější ocelový plášť, ochranný šít dna cisterny a novější armatury. Vozy, které nepůjdou modernizovat, budou vyřazeny z provozu.
Vlaky měří i dva kilometry
Nákladní vlaky v Severní Americe vykazují proti Evropě některá specifika. Nejmarkantnější je jejich enormní délka a složení souprav. Není nic mimořádného, když v soupravě dlouhé až dva kilometry jsou řazeny společně stavebniny, hořlaviny jako uhlí či minerální oleje, jakož i zemědělské výrobky. Nerovnoměrné rozložení hmotností v soupravě vede k efektu, že v oblouku vykolejí prázdné nebo lehké vozy uprostřed soupravy – aniž by byla zjištěna technická závada. Proto se prováděly pokusy, kam do soupravy řadit nákladní vozy s nebezpečnými materiály, aby bylo minimalizováno riziko jejich vykolejení.
Nebezpečné látky patří soupravě až na konec
Za tímto účelem se vybraly z databáze údaje o 119 nehodách spojených s cisternovými vozy v Severní Americe, přičemž 75 procent těchto událostí proběhlo mezi léty 2000 a 2011. Příčinou nehod byla nejen železniční infrastruktura s lomy kolejnic nebo závadami na výhybkách. Svou roli sehrál i technický stav vozidel a lidský faktor. Průměrná délka souprav činila 92 vozů. Výsledek zjištění byl, že vozy v zadní části soupravy při vykolejení zůstaly nepoškozeny. Proto bylo doporučeno, aby byly například cisternové vozy s nebezpečnými látkami řazeny na konci soupravy, neboť tím se riziko jejich vykolejení minimalizuje.
POPIS NEJVĚTŠÍCH NEHOD ZA POSLEDNÍ OBDOBÍ
Baltimore, Maryland (USA), 28. 5. 2013
V průmyslové oblasti blízko města Baltimore došlo ke střetnutí nákladního automobilu s nákladním vlakem, u něhož 15 ze 45 vozů vykolejilo. Mezi vykolejenými vozy byl i vůz naložený vysoce výbušným chlorečnanem sodným. Došlo k výbuchu a následnému obrovskému požáru.
Lac-Mégantic, Québec (Kanada), 6. 7. 2013
Ucelený vlak cisternových vozů naložených surovou ropou ujel bez strojvedoucího a vykolejil v centru malého města Lac-Mégantic. V řadě ze 73 cisternových vozů došlo k úniku surové ropy, následnému požáru a výbuchům. Nejméně 35 nemovitostí bylo poškozeno, mezi nimi i bar, ve kterém bylo mnoho návštěvníků. Celkem bylo usmrceno 47 osob. Teprve po 24 hodinách se podařilo požár dostat pod kontrolu. Příčina: ujetí odstaveného nákladního vlaku, kde byly nedostatečně utaženy ruční brzdy a vlak byl odstaven na trati na počátku sklonu.
Lawtell, Louisiana (USA), 5. 8. 2013
V blízkosti města Lawtell vykolejil nákladní vlak, mimo koleje se ocitlo více než 20 nákladních vozů, mezi nimi i cisternové vozy naložené hydroxidem sodným, vinylchloridem a olejem, došlo i k únikům látek. Více než sto budov v okruhu 1 míle muselo být evakuováno, naštěstí došlo jen k jednomu lehkému zranění.
Gainford, Alberta (Kanada), 20. 10. 2013
U nákladního vlaku naloženého olejem a zkapalněným plynem vykolejilo 13 cisternových vozů, část města musela být evakuována. Dva dny předtím vykolejily 4 cisternové vozy ve města Sexsmith, rovněž v provincii Alberta, když se jednalo o vysoce nebezpečný bezvodý amoniak.
Další články této rubriky
Vytížená trať z Forchheimu do Eggolsheimu je čtyřkolejná
18.12.2024 - Německo udělalo další důležitý krok při modernizaci železniční trati mezi Norimberkem a Bamberkem. Správce infrastruktury nedávno dokončil modernizaci úseku z Forchheimu do Eggolsheimu, který má nově čtyři koleje místo… »
Dvoupodlažní Cityjet ÖBB si odbyl premiéru
11.12.2024 - Rakouský státní dopravce ÖBB představil v St. Pöltenu novou dvoupodlažní jednotku Stadler Kiss. Soupravy, nesoucí obchodní označení Cityjet, mají od roku 2026 zajistit větší kapacitu, komfort a dostupnost v regionální dopravě ve… »
Nový vysokorychlostní dopravce ve Francii koupí 12 jednotek od Alstomu
3.12.2024 - Proxima, nový soukromý dopravce ve Francii, podepsal smlouvu se společností Alstom na dvanáct vysokorychlostních dvoupodlažních jednotek Avelia Horizon. Součástí je poskytování údržby po dobu 15 let v nové hale, kterou si firma… »