Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Na zubačku ze Štrby opět vyjely vlaky

Na zubačku ze Štrby opět vyjely vlaky

6.4.2022 – autor: PETR SLONEK Foto: ZSSK

Po rok a půl trvající pauze se návštěvníci Vysokých Tater dočkali obnovení provozu na známé ozubnicové železnici vedoucí ze Štrby na Štrbské pleso. Původní vlaky, které na trati jezdily od roku 1970, nahradila zcela nová vozidla s hybridním pohonem od firmy Stadler Rail. Tím se završila celková rekonstrukce této dráhy, zahájená v létě roku 2020.

Na zubačku ze Štrby opět vyjely vlaky

Zubačka je v provozu od roku 1970, kdy se konalo na Štrbském plese mistrovství světa v  klasickém lyžování. Už dříve na jejím místě fungovala původní parní ozubená dráha z roku 1896, která Štrbské pleso zpřístupnila turistům. Na ní skončil provoz po 40 letech existence. Na trati do nejvýše položeného střediska v Tatrách dlouhé 4 753 metrů je převýšení 455 metrů.
V červenci 2020 odstartovala kompletní rekonstrukce dráhy a letos 16. února Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) obnovila na ozubnici provoz. Nasazeny jsou nové jednotky od švýcarského výrobce Stadler, který s výrobou vozidel začal v roce 2019. S jejich zařazením do provozu však ZSSK musel počkat na rekonstrukci tratě správcem infrastruktury ŽSR a také na nezbytná razítka od dopravních úřadů.

Jména podle štítů
Celkem pět nových vozů dostalo jméno podle málo známých tatranských štítů Bradavice, Kostelík, Středohrot, Ganek a Vysoká. Díky svému hybridnímu pohonu mohou vozidla jezdit jak na klasické trati TEŽ (Štrbské Pleso ‒ Starý Smokovec ‒ Poprad / Tatranská Lomnica), tak i na ozubnicové trati OŽ (Štrba ‒ Štrbské Pleso).
„Doprava ve Vysokých Tatrách dlouhodobě trpěla nedostatečnou kapacitou a přestárlým vozovým parkem. V sezoně jsme jezdili bez záloh. Flotilu nebylo možné ani modernizovat. Nová vozidla, která respektují duch těch původních, představují novou éru v cestování v Tatrách,“ řekl předseda představenstva ZSSK Roman Koreň.
Jednotky s maximální rychlostí 80 km/h svými parametry splňují požadavky TSI, každá z nich nabízí 91 míst k sezení, dvě místa pro invalidní vozíky, multifunkční části pro kola a dětské kočárky. Vybaveny jsou moderními bezpečnostními a informačními systémy či kamerami. Samozřejmostí je klimatizace, elektrické zásuvky či wi-fi.
Náklady na jejich pořízení včetně nákupu jedné lokomotivy činily 38,8 milionu eur. Většinu pokryly evropské dotace. ZSSK počítá i s původními vozidly, která jsou součástí historického dědictví. Na zubačce dříve jezdily jednotky 405.95 a v provozu vydržely padesát let. Dva kusy chce ZSSK provozovat v rámci vzpomínkových jízd, o třetí soupravu má zájem obec Štrba jako o výstavní kus.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Rakouské ÖBB hlásí průlom ve stavbě tunelu SemmeringRakouské ÖBB hlásí průlom ve stavbě tunelu Semmering

2.8.2022 - Stavba úpatního tunelu Semmering dospěla počátkem června do další důležité fáze. Po osmi letech od zahájení ražby se podařilo prorazit tubus mezi dvěma staveništi. Dělníci konkrétně propojili místa Göstritz a Fröschnitzgraben… »

Siemens plánuje postavit v Egyptě 2 000 km vysokorychlostních tratíSiemens plánuje postavit v Egyptě 2 000 km vysokorychlostních tratí

1.8.2022 - Egypt se stane další zemí, která se bude moci pyšnit vysokorychlostní železnicí. Tamní Národní úřad pro tunely (NAT) podepsal smlouvu s železniční a dopravní divizí průmyslové společnosti Siemens a jejími partnery na výstavbu… »

DB a Siemens ukázaly novou vodíkovou jednotkuDB a Siemens ukázaly novou vodíkovou jednotku

4.7.2022 - Deutsche Bahn (DB) a Siemens Mobility představily začátkem května ve výrobním závodě této společnosti v německém Krefeldu nově vyvinutý vodíkový vlak Mireo Plus H a přívěs pro skladování vodíku. V budoucnu by podobné jednotky a… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika