Železničář / Zahraničí / Na tatranské tratě se vracejí první zmodernizované jednotky
Na tatranské tratě se vracejí první zmodernizované jednotky
3.9.2023 – autor: PETR SLONEK
Turismu ve Vysokých Tatrách pomůže i 15 zmodernizovaných jednotek řady 425.95. První dvě z nich nasadila Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) do provozu v síti Tatranských elektrických železnic (TEŽ) v polovině července. Další zde budou postupně přibývat do konce letošního roku. Jednotky této řady jezdí v Tatrách od roku 2000, a to na tratích Poprad-Tatry – Starý Smokovec – Štrbské Pleso a Starý Smokovec – Tatranská Lomnica. Modernizace všech patnácti jednotek přijde na 31,5 milionu eur.
První modernizovaný vlak představili ve stanici Poprad-Tatry místopředseda představenstva a ředitel úseku provozu ZSSK Ján Lukáš, člen představenstva a ředitel úseku obchodu ZSSK Karol Martinček a Michal Vereš, generální ředitel společnosti ŽOS Vrútky, která vozidla v minulosti vyrobila a nyní zmodernizovala. „Jsem rád, že se nám podařilo tyto 23 let staré vlaky zmodernizovat. Vysoké Tatry jsou jedním z nejnavštěvovanějších slovenských míst, proto spolu s dodavatelem ŽOS Vrútky pracujeme na co nejrychlejší obnově a zprovoznění všech vozidel,“ řekl Lukáč.
Tříčlánkové jednotky vyrobilo sdružení firem ŽOS Vrútky, Stadler a Adtranz. Vznikly na základě konstrukce jednotek Stadler GTW. Mění se v nich původní řídicí systém a celá trakční část. Cestující nyní pojedou pohodlněji díky klimatizaci, novým sedadlům, wi-fi či USB a 230V zásuvkám. Instalován byl i nový informační systém s LCD displeji a počítáním cestujících, nové označovače jízdenek, modernizací prošlo rovněž obložení stěn a police pro zavazadla.
Zajímavostí je, že ZSSK i nadále pojmenovává vlaky v Tatrách po zdejších vrcholech. První dvě jednotky dostaly jména Kriváň a Končistá, další ponesou označení Ostrá, Veľké Solisko, Široká veža, Gerlach a Svišťový štít. Názvy zbývajících vozidel vyberou lidé v hlasování v dalších dvou kolech soutěže.
Projekt modernizace tramvají úzce navazuje na projekt „Obnova vozidel ozubnicové železnice ve Vysokých Tatrách“, v jehož rámci bylo dodáno pět nových elektrických jednotek pro Ozubnicovou železnici.
Další články této rubriky
Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů
19.11.2024 - Nizozemské dráhy NS představily veřejnosti plánovaný jízdní řád pro rok 2025. Jde o největší změnu v železničním provozu v zemi za poslední roky. V nabídce přibude 1 600 vlaků týdně a na mnoha linkách se zavádí zkrácený… »
Deutsche Bahn chystá více ICE Sprinterů i přímých spojů
12.11.2024 - Od nového jízdního řádu pro rok 2025 nabídnou Deutsche Bahn cestujícím více mezinárodních spojů. Dopravce zavede například spojení Mnichova a Amsterodamu prostřednictvím nové přímé linky. Navýší se také počet vlaků ICE… »
Bulhaři si koupí až 25 nových jednotek od Škody Group
30.10.2024 - Škoda Group získala zakázku na výrobu a dodávku až 25 bezbariérových elektrických jednotek do Bulharska, které nahradí zastaralé soupravy a nabídnou více než 300 míst k sezení, klimatizované vozy a minimální hluk. Základní… »