Železničář / Zahraničí / Na tatranské tratě se vracejí první zmodernizované jednotky
Na tatranské tratě se vracejí první zmodernizované jednotky
3.9.2023 – autor: PETR SLONEK
Turismu ve Vysokých Tatrách pomůže i 15 zmodernizovaných jednotek řady 425.95. První dvě z nich nasadila Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) do provozu v síti Tatranských elektrických železnic (TEŽ) v polovině července. Další zde budou postupně přibývat do konce letošního roku. Jednotky této řady jezdí v Tatrách od roku 2000, a to na tratích Poprad-Tatry – Starý Smokovec – Štrbské Pleso a Starý Smokovec – Tatranská Lomnica. Modernizace všech patnácti jednotek přijde na 31,5 milionu eur.

První modernizovaný vlak představili ve stanici Poprad-Tatry místopředseda představenstva a ředitel úseku provozu ZSSK Ján Lukáš, člen představenstva a ředitel úseku obchodu ZSSK Karol Martinček a Michal Vereš, generální ředitel společnosti ŽOS Vrútky, která vozidla v minulosti vyrobila a nyní zmodernizovala. „Jsem rád, že se nám podařilo tyto 23 let staré vlaky zmodernizovat. Vysoké Tatry jsou jedním z nejnavštěvovanějších slovenských míst, proto spolu s dodavatelem ŽOS Vrútky pracujeme na co nejrychlejší obnově a zprovoznění všech vozidel,“ řekl Lukáč.
Tříčlánkové jednotky vyrobilo sdružení firem ŽOS Vrútky, Stadler a Adtranz. Vznikly na základě konstrukce jednotek Stadler GTW. Mění se v nich původní řídicí systém a celá trakční část. Cestující nyní pojedou pohodlněji díky klimatizaci, novým sedadlům, wi-fi či USB a 230V zásuvkám. Instalován byl i nový informační systém s LCD displeji a počítáním cestujících, nové označovače jízdenek, modernizací prošlo rovněž obložení stěn a police pro zavazadla.
Zajímavostí je, že ZSSK i nadále pojmenovává vlaky v Tatrách po zdejších vrcholech. První dvě jednotky dostaly jména Kriváň a Končistá, další ponesou označení Ostrá, Veľké Solisko, Široká veža, Gerlach a Svišťový štít. Názvy zbývajících vozidel vyberou lidé v hlasování v dalších dvou kolech soutěže.
Projekt modernizace tramvají úzce navazuje na projekt „Obnova vozidel ozubnicové železnice ve Vysokých Tatrách“, v jehož rámci bylo dodáno pět nových elektrických jednotek pro Ozubnicovou železnici.
Další články této rubriky
DB nasadily na boj se zpožděním vlaků umělou inteligenci
5.9.2023 - Jak nejlépe bojovat na železnici se zpožděním? Deutsche Bahn (DB) už možná našly recept. Pomoci má zapojení umělé inteligence (AI) do řízení dopravy. Tím by se měla zajistit rychlejší reakce na mimořádnosti a zároveň i méně… »
Egypt zmodernizuje 280 stárnoucích lokomotiv
4.9.2023 - Egyptské státní dráhy (ENR) se rozhodly obnovit svůj stárnoucí park hnacích vozidel. Podepsaly proto dvě smlouvy na modernizaci a údržbu nejméně 280 dieselelektrických lokomotiv se společností Škoda Group. První se týká… »
ÖBB koupí první patrové Railjety od Stadlera
31.8.2023 - Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) na začátku července potvrdily, že zakoupí celkem 35 nových patrových jednotek Kiss od společnosti Stadler Rail. Objednávka představuje celkem 14 šestivozových jednotek určených pro dálkové spoje a 21… »