Železničář / Zahraničí / Na Slovensku zuří cenová válka, ZSSK zrušily několik spojů
Na Slovensku zuří cenová válka, ZSSK zrušily několik spojů
26.8.2015 – autor: MARTIN HARÁK
Železnice Slovenské republiky (ZSSK) se nyní potýkají s řadou problémů, z nichž některé dobře známe i z českého prostředí. Slováci se dostali do cenové války s privátním dopravcem, který začal jezdit na lince Bratislava – Košice, respektive Praha – Košice, a v polovině dubna už kvůli tomu zrušili řadu spojů InterCity mezi slovenskou metropolí a Košicemi. ZSSK navíc musí na základě smlouvy s ministerstvem dopravy od loňského roku zabezpečovat bezplatné přepravy pro velké skupiny cestujících, což znamenalo nárůst nejen spojů, ale i provozního personálu.
Změna jízdního řádu 14. června se na sousedním Slovensku dotkla několika desítek vlaků osobní dopravy z celkového počtu 1600 spojů. V předstihu před těmito změnami společnost ZSSK snížila již od 15. dubna počet týdenní vlaků kategorie InterCity na trase Bratislava – Žilina – Košice ze 41 na 25 spojů. „Je to bohužel důsledek nerovné cenové války se soukromou společností Regiojet, která z našeho pohledu tlačí oba dopravce do vysokých ztrát. Ty jsou ze strany slovenského národního dopravce zároveň ztrátami daňových poplatníků. Proto se je snažíme snižovat a nevytvářet další,“ vysvětluje tisková mluvčí ZSSK Jana Morháčová. „V posledních letech se podařilo ztrátovost vlaků kategorie InterCity, které provozujeme na vlastní obchodní riziko, snížit ze tří milionů eur v roce 2012 na zhruba 1,3 milionů eur v loňském roce. Protože nechceme generovat další finanční propad, některé vlaky jsme prostě museli zrušit. Je nám to líto, ale bohužel taková je realita,“ dodává.
Končí neosvědčené spoje
I přes tuto negativní novinku má Železniční společnost Slovensko nakročeno k dalšímu zlepšování svého servisu. Například od poloviny dubna byla zavedena možnost bezplatného parkování pro cestující v Žilině v 1. třídě a třídě 1 plus u vlaků kategorie InterCity. Podobnou možnost mají i cestující ve východoslovenské metropoli a ZSSK plánuje tuto službu rozšířit i do dalších slovenských měst na trase vlaků IC. Podle tiskového oddělení ZSSK se v polovině června mírně navýšily výkony v regionální železniční dopravě, které budou uhrazeny z rezervy v objednávce výkonů od slovenského Ministerstva dopravy, výstavby a regionálního rozvoje. „Malá část objednávky se totiž nepromítla do jízdního řádu z toho důvodu, aby mohla být použita až po vyhodnocení zájmu cestujících podle momentální potřeby v průběhu letošního roku. Červnová úprava mimo jiné dolaďuje změny zavedené v závěru loňského roku v souvislosti s bezplatnou přepravou. Posilujeme dopravu jen tam, kde je to žádoucí a odůvodnitelné, a naopak rušíme spoje, které se pár měsíců po jejich zavedení neosvědčily,“ říká Jana Morháčová.
Ozubnicová železnice jezdí od června častěji
Pozitivní novinkou se 14. června stalo posílení provozu na Tatranských elektrických železnicích (TEŽ). V první řadě přibyly čtyři páry vlaků na ozubnicové železnici Štrba – Štrbské pleso a dva páry tatranské „električky“ na trase Poprad Tatry – Starý Smokovec – Štrbské pleso. Nové vlakové spoje, na které finančně přispěly i tatranské organizace cestovního ruchu, jsou v provozu každý den během letní turistické sezony. V dálkové dopravě se například již od poloviny května nasadily nové bistro vozy na vybraných rychlících na trase Bratislava – Zvolen – Košice a zároveň dvou spěšných vlacích Žilina – Zvolen.
Z podnětu slovenské vlády byly od 17. listopadu loňského roku zavedeny bezplatné přepravy pro vybrané skupiny obyvatel. Jde nejen o všechny seniory ve věku nad 62 let, ale i žáky a studenty do 26 let či všechny občany, kteří pobírají nějakou formu důchodu do 62. roku života. Ti všichni tvoří v samotných přepravách velký objem cestujících. Na základě objednávky státu zvýšila Železniční společnost Slovensko kapacitu vlaků, a navíc přibyly v jízdním řádu 2015 nové spoje. „Firma zavedla více než sto nových vlaků, což je meziročně navýšení o pět procent. Zcela nevyhnutelné bylo přijetí 114 nových provozních zaměstnanců,“ potvrzuje tisková mluvčí. Dodává, že důsledkem bezplatných přeprav je velký nárůst cestujících. Jen za první čtvrtletí letošního roku se jejich počet v meziročním kontextu zvýšil o šestnáct procent.
Bezplatnou přepravu hradí stát
Aby se ZSSK vyhnula nekontrolovanému nárůstu zájemců o cestování po železnici, musí si občané s nárokem na bezplatnou přepravu obstarat „v pokladně“ jízdenku, byť bezplatnou, a navíc prokázat, že na ni mají nárok. V některých dálkových vlacích na Slovensku je dokonce počet bezplatných jízdenek limitovaný. Pokud se počet bezplatných míst vyčerpá, má kterýkoli z cestujících možnost let vlakem za běžnou cenu. Aby se pokud možno nepřeplňovaly vybrané regionální spoje, vydává ZSSK na konkrétní vlaky pouze omezený počet bezplatných jízdenek. „Přepravu zdarma naše společnost zavedla na základě rozhodnutí státu jako stoprocentního akcionáře. Vztahuje se na vlaky, které si objednává a dotuje slovenské ministerstvo dopravy, jež naší společnosti navýšilo úhradu na dopravní výkony o 12 milionů eur. Jde prakticky o všechny vlaky s výjimkou spojů InterCity,“ dodává Jana Morháčová.
Další články této rubriky
Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů
19.11.2024 - Nizozemské dráhy NS představily veřejnosti plánovaný jízdní řád pro rok 2025. Jde o největší změnu v železničním provozu v zemi za poslední roky. V nabídce přibude 1 600 vlaků týdně a na mnoha linkách se zavádí zkrácený… »
Deutsche Bahn chystá více ICE Sprinterů i přímých spojů
12.11.2024 - Od nového jízdního řádu pro rok 2025 nabídnou Deutsche Bahn cestujícím více mezinárodních spojů. Dopravce zavede například spojení Mnichova a Amsterodamu prostřednictvím nové přímé linky. Navýší se také počet vlaků ICE… »
Bulhaři si koupí až 25 nových jednotek od Škody Group
30.10.2024 - Škoda Group získala zakázku na výrobu a dodávku až 25 bezbariérových elektrických jednotek do Bulharska, které nahradí zastaralé soupravy a nabídnou více než 300 míst k sezení, klimatizované vozy a minimální hluk. Základní… »