Železničář / Zahraničí / Na Slovensku vyjely patrové jednotky KISS
Na Slovensku vyjely patrové jednotky KISS
24.3.2024 – autor: PETR SLONEK
Cestující na Slovensku začali v únoru využívat nové patrové elektrické jednotky KISS od společnosti Stadler Rail. Železniční společnost Slovensko (ZSSK) objednala v roce 2020 čtyři šestivozové vlaky za bezmála 77 milionů eur, které nyní nasadila do provozu. Jezdí po tratích v Bratislavském, Trnavském, Nitranském a Žilinském kraji a určeny jsou pro regionální dopravu.

Slovenský dopravce ZSSK rozšířil svůj vozový park o nová vozidla. Už na konci roku 2023 společnost převzala tři ze čtyř patrových jednotek typu KISS pro regionální dopravu. Čtvrtý vlak bude kvůli poškození při loňské nehodě na zkušebním okruhu VUZ dodán zřejmě letos na podzim. Zatím se opravuje.
V únoru začaly tři nové 155 metrů dlouhé jednotky jezdit na západním Slovensku na frekventovaných tratích Bratislava – Trenčín a Bratislava – Nové Zámky pod napětím 25 kV 50 Hz. Dosahují rychlosti až 160 km/h a nabízejí 611 míst k sezení, z toho 30 míst v 1. třídě a 552 míst ve
2. třídě. V jejich výbavě nechybí informační systém, klimatizace, wi-fi, zásuvky a multifunkční prostory pro cestující se sníženou pohyblivostí, kočárky, kola a dostatek míst pro zavazadla. Samozřejmostí je bezbariérový nástup a čtyři toalety, z nichž jedna je určena pro invalidy.
Prvně na Regionálním expresu
Premiéru si nový KISS odbyl 15. února 2024 na trase Regionálního expresu (REX) z Nových Zámků do Bratislavy s odjezdem v 10:30. ZSSK původně počítala s tím, že nová vozidla budou zajíždět i do Česka. Nasazena měla být na spoje mezi slovenskou metropolí Bratislavou a Břeclaví. Dopravce od toho nakonec upustil a nasadil je na regionální dopravu.
„Moderní vozy přinesou našim cestujícím vysoký komfort a pohodlí a zároveň zvýší podíl provozuschopných vozidel na důležitých koridorech. Pomohou tak ke zvýšení spolehlivosti vlakové dopravy,“ okomentoval nasazení vlaků generální ředitel ZSSK Peter Helexa.
Elektrické jednotky KISS podle ZSSK představují kvalitativní posun v nabídce železniční dopravy na Slovensku a přispívají i k ochraně životního prostředí. Jejich výhodou je okamžitá akcelerace, kterou zajišťuje výkonný motor. Díky tomu může vlak snadno dosáhnout maximální rychlosti 160 km/h. Strojvedoucí rovněž ocení klimatizaci v moderních a ergonomicky navržených kabinách. Ta je pochopitelně i v prostorech pro cestující. Bezpečnost zajišťují vnitřní a vnější kamery, které jsou také na střeše a monitorují pohyb sběrače. Vozidla jsou vybavena certifikovaným systémem měření spotřeby energie a přesným systémem počítání cestujících.
Další články této rubriky
ÖBB koupí dalších 30 elektrických jednotek Mireo
28.3.2025 - Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) si u Siemens Mobility objednaly dalších 30 elektrických jednotek Mireo pro příměstskou a regionální dopravu. Objednávka, která je součástí stávající rámcové smlouvy až na 540 vozidel, doplní… »
Siemens má první zakázku na Vectrony s bateriovým modulem
23.3.2025 - Společnost Siemens Mobility získala první zakázku na elektrické lokomotivy Vectron s bateriovým modulem poslední míle. Dva stroje s tímto modulem pro krátkou jízdu mimo elektrifikované tratě si objednala švýcarská společnost Widmer… »
Koridor mezi Berlínem a Hamburkem se uzavře
15.3.2025 - Německo se připravuje na jedno z největších omezení na železnici v historii země. Od 1. srpna bude kvůli modernizaci na devět měsíců zcela uzavřena trať mezi dvěma největšími německými městy, Berlínem a Hamburkem. Dálkové… »