Železničář / Zahraničí / Na Slovensku vyjely patrové jednotky KISS
Na Slovensku vyjely patrové jednotky KISS
24.3.2024 – autor: PETR SLONEK
Cestující na Slovensku začali v únoru využívat nové patrové elektrické jednotky KISS od společnosti Stadler Rail. Železniční společnost Slovensko (ZSSK) objednala v roce 2020 čtyři šestivozové vlaky za bezmála 77 milionů eur, které nyní nasadila do provozu. Jezdí po tratích v Bratislavském, Trnavském, Nitranském a Žilinském kraji a určeny jsou pro regionální dopravu.
Slovenský dopravce ZSSK rozšířil svůj vozový park o nová vozidla. Už na konci roku 2023 společnost převzala tři ze čtyř patrových jednotek typu KISS pro regionální dopravu. Čtvrtý vlak bude kvůli poškození při loňské nehodě na zkušebním okruhu VUZ dodán zřejmě letos na podzim. Zatím se opravuje.
V únoru začaly tři nové 155 metrů dlouhé jednotky jezdit na západním Slovensku na frekventovaných tratích Bratislava – Trenčín a Bratislava – Nové Zámky pod napětím 25 kV 50 Hz. Dosahují rychlosti až 160 km/h a nabízejí 611 míst k sezení, z toho 30 míst v 1. třídě a 552 míst ve
2. třídě. V jejich výbavě nechybí informační systém, klimatizace, wi-fi, zásuvky a multifunkční prostory pro cestující se sníženou pohyblivostí, kočárky, kola a dostatek míst pro zavazadla. Samozřejmostí je bezbariérový nástup a čtyři toalety, z nichž jedna je určena pro invalidy.
Prvně na Regionálním expresu
Premiéru si nový KISS odbyl 15. února 2024 na trase Regionálního expresu (REX) z Nových Zámků do Bratislavy s odjezdem v 10:30. ZSSK původně počítala s tím, že nová vozidla budou zajíždět i do Česka. Nasazena měla být na spoje mezi slovenskou metropolí Bratislavou a Břeclaví. Dopravce od toho nakonec upustil a nasadil je na regionální dopravu.
„Moderní vozy přinesou našim cestujícím vysoký komfort a pohodlí a zároveň zvýší podíl provozuschopných vozidel na důležitých koridorech. Pomohou tak ke zvýšení spolehlivosti vlakové dopravy,“ okomentoval nasazení vlaků generální ředitel ZSSK Peter Helexa.
Elektrické jednotky KISS podle ZSSK představují kvalitativní posun v nabídce železniční dopravy na Slovensku a přispívají i k ochraně životního prostředí. Jejich výhodou je okamžitá akcelerace, kterou zajišťuje výkonný motor. Díky tomu může vlak snadno dosáhnout maximální rychlosti 160 km/h. Strojvedoucí rovněž ocení klimatizaci v moderních a ergonomicky navržených kabinách. Ta je pochopitelně i v prostorech pro cestující. Bezpečnost zajišťují vnitřní a vnější kamery, které jsou také na střeše a monitorují pohyb sběrače. Vozidla jsou vybavena certifikovaným systémem měření spotřeby energie a přesným systémem počítání cestujících.
Další články této rubriky
Cargounit si pořídí nové Vectrony a Smartrony
25.4.2024 - Výrobce kolejových vozidel Siemens Mobility uzavřel významnou smlouvu s přední polskou nezávislou leasingovou společností Cargounit zaměřenou na posílení železniční dopravy v regionu. Jedná se o pořízení až 100 lokomotiv Vectron… »
Stadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicím
27.3.2024 - Stadler dodá státním saúdskoarabským železnicím (SAR) minimálně 10 dieselelektrických jednotek z rodiny Next Generation. Součástí smlouvy, kterou společnost podepsala v únoru, je také desetiletá údržba vozidel a opce na… »
SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie
26.3.2024 - Švýcarské spolkové dráhy (SBB) potvrdily objednávku dalších pěti vysokorychlostních vlaků řady RABe 501 známých pod obchodních značkou Giruno s maximální rychlostí 250 km/h od firmy Stadler Rail. Chtějí tak podpořit… »