Železničář / Zahraničí / Na koleje v Nizozemsku vyrazí moderní jednotky ICNG
Na koleje v Nizozemsku vyrazí moderní jednotky ICNG
5.9.2022 – autor: PETR SLONEK
Na začátku července představily nizozemské dráhy (Nederlandse Spoorwegen - NS) na rotterdamském hlavním nádraží očekávané jednotky Intercity Next Generation (ICNG) od francouzské společnosti Alstom. Stalo se tak šest let od objednávky 79 souprav s maximální rychlostí 200 km/h, později NS využily opci na dalších 20 vlaků. Celkem tedy zamíří na nizozemské koleje 99 nových jednotek, část z nich bude zajíždět také do sousední Belgie.

Jednotky ICNG vycházejí ze širší rodiny vlaků Coradia Stream, které evropští cestující již dobře znají. Na kontinentu jich prozatím bylo objednáno přes 900 – například v Dánsku, Německu, Itálii, Španělsku, Lucembursku a Rumunsku. Nizozemsko by se společně s Belgií, kam budou jednotky též zajíždět, měly stát jejich další domovinou.
„Coradia Stream jsou úspěšné, protože nabízejí vysoce spolehlivou, energeticky úspornou, bezpečnou a pohodlnou přepravu pro cestující. Snadno se také udržují. Velice nás potěšilo, že si NS vybrala skupinu Alstom, aby jí pomohla transformovat železniční dopravu v Nizozemsku. Nepochybujeme o tom, že naše vlaky budou mít pro cestující v této zemi velký význam,“ prohlásil generální ředitel Alstom Benelux Bernard Belvaux.
Původně se plánovalo, že Nederlandse Spoorwegen jednotky zařadí do provozu již v loňském roce. Očekávané dodávky se však zpozdily ještě před vypuknutím pandemie nemoci COVID-19, ta navíc způsobila další problémy s výrobou a testováním jednotek. Nakonec by se tedy měly soupravy v tradičním žluto-modrém nátěru objevit v provozu s cestujícími na konci letošního roku.
Na palubě cestující dočkají plného komfortu. Nástupní hrana je v rovině s nástupištěm, samozřejmostí jsou místa pro vozíčkáře a jízdní kola nebo bezbariérová toaleta. Nechybí klimatizace, wi-fi nebo možnost nabíjení drobné příruční elektroniky. Jednotky jsou rovněž vybavené nejmodernějším vlakovým zabezpečovačem. Padesát z celkových 99 souprav bude osmivozových, zbytek bude sestaven z pěti vozů.
Důraz na ekologii
Společnost Alstom při výrobě kladla vysoký důraz na ekologickou stopu nových jednotek. Více než 95 procent dílů by mělo být recyklovatelných. Rekuperace elektrické energie při brzdění by měla ušetřit až 35 % spotřeby, konstrukce soupravy snižuje vnitřní i vnější hlučnost. Vlaky ICNG splňují nejvyšší standardy interoperability a jsou vybavené evropskými signalizačními systémy (ERTMS).
Dvousystémové jednotky budou schopné provozu nejen na konvenční nizozemské síti, ale též na vysokorychlostních tratích. Poprvé by měly být nasazeny na trase Amsterdam – Rotterdam – Breda, později Haag – Eindhoven. Vyrábějí se v polském závodě Alstomu v Chořově, jejich testování se odehrávalo také na okruzích Výzkumného ústavu železničního ve Velimi.
Další články této rubriky
DB nasadily na boj se zpožděním vlaků umělou inteligenci
5.9.2023 - Jak nejlépe bojovat na železnici se zpožděním? Deutsche Bahn (DB) už možná našly recept. Pomoci má zapojení umělé inteligence (AI) do řízení dopravy. Tím by se měla zajistit rychlejší reakce na mimořádnosti a zároveň i méně… »
Egypt zmodernizuje 280 stárnoucích lokomotiv
4.9.2023 - Egyptské státní dráhy (ENR) se rozhodly obnovit svůj stárnoucí park hnacích vozidel. Podepsaly proto dvě smlouvy na modernizaci a údržbu nejméně 280 dieselelektrických lokomotiv se společností Škoda Group. První se týká… »
Na tatranské tratě se vracejí první zmodernizované jednotky
3.9.2023 - Turismu ve Vysokých Tatrách pomůže i 15 zmodernizovaných jednotek řady 425.95. První dvě z nich nasadila Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) do provozu v síti Tatranských elektrických železnic (TEŽ) v polovině července. Další… »