Železničář / Zahraničí / Modernizace zastavila provoz na Riedbahn
Modernizace zastavila provoz na Riedbahn
12.8.2024 – autor: PETR SLONEK
Jízdu vlakem v Německu zkomplikovala jedna z největších výluk za posledních několik let. Deutsche Bahn 15. července zahájily kompletní rekonstrukci sedmdesát kilometrů dlouhého úseku trati z Frankfurtu nad Mohanem do Mannheimu zvaného Riedbahn. Provoz na jednom z nejvytíženějších koridorů byl zcela přerušen až do poloviny prosince.
O mezení se dotklo více než 300 vlaků, které tímto úsekem projíždějí. Dálkové spoje jsou odkloněny, regionální zrušeny a nahrazeny autobusy. Jedná se o první z několika desítek velkých rekonstrukcí železniční sítě. Do roku 2030 má být v zemi zmodernizováno celkem 40 tratí.
Stav německých železnic se stal terčem kritiky během červencového fotbalového mistrovství, kdy si fanoušci stěžovali na přeplněné vlaky a zpoždění. Podle nedávno zveřejněných statistik DB v červnu dorazilo včas do cíle jen něco málo přes polovinu dálkových vlaků. Je ale možné, že ve skutečnosti jich bylo ještě o něco méně, neboť dopravce považuje spoj zpožděný, pokud přijede se zpožděním alespoň šest minut.
Miliardová rekonstrukce
Prvním počinem v modernizaci sítě je právě započatá rekonstrukce Riedbahn. Dopravce s ní začal až těsně po skončení Eura 2024, kdy opadl největší zájem cestujících. Do prosincové změny jízdního řádu DB vymění 140 kilometrů trolejového vedení, 120 kilometrů kolejí, 150 výhybek a 265 tisíc pražců. Náklady na rok plánovanou akci dosáhnou 1,3 miliardy eur, což je výrazně více, než činil původní odhad 500 milionů eur.
V rámci strategie Strong Rail Group tak DB vylepšuje svou infrastrukturu s cílem zvýšit přesnost a kvalitu na jedné z nejvytíženějších tratí v Německu. Se zhruba 230 vlaky a až 30 tisíci cestujícími denně je trasa mezi dvěma největšími metropolemi nejdůležitějším přímým spojením. DB jen v letošním roce vynaloží přibližně 220 milionů eur na program údržby a obnovy.
Modernizace si vyžádala zavedení řady opatření v dopravě. Všechny regionální spoje byly zrušeny. Vlaky kategorie ICE a IC během prací jezdí odklonem přes Mainz a Worms, případně přes Darmstadt a Heidelberg. Doba jízdy se tak cestujícím prodloužila přibližně o půl hodiny. Třetina dálkových vlaků musela být rovněž odřeknuta, protože odklonové trasy nemají dostatečnou kapacitu. Nasazeno bylo 150 kloubových a meziměstských autobusů náhradní dopravy a krátce před začátkem prací a vyloučením provozu DB upravily odklonové trasy mezi Darmstadtem a Heidelbergem a také trati přes město Worms.
Dálkové vlaky mezi Hamburkem a Berlínem jsou od 15. července odkloněny přes Stendal a Uelzen. Zastávky v Ludwigslustu, Wittenberge a Büchenu byly zrušeny. Cestující mají podle DB počítat s prodloužením jízdy o 45 minut. Vzhledem k tomu, že na objízdné trase přes Altmark je k dispozici pouze jedna kolej, byl 30minutový interval upraven na jeden odjezd za hodinu. Cestující do/z Ludwigslustu a Wittenberge mezi Hamburkem a Ludwigslustem nebo Wittenberge vozí přímé náhradní autobusy (IC busy). Dopravce se tak opírá o koncept, který se již v minulosti osvědčil při pracích na trase Hamburk-Berlín.
Od 17. srpna do 29. září pak bude na trase mezi Hamburkem a Schwerinem omezen provoz vlaků ICE. DB zde zavede přímé spojení, které zajistí autobusy. Tato náhradní doprava bude doplněna jedním nepřetržitým spojem IC denně přes Lübeck/Bad Kleinen (IC 2268/ IC 2263). Cestující tak budou moci cestovat z Hamburku přes Lübeck, Rostock do Binzu a zpět bez přestupu.
Další články této rubriky
Stadler dodá 50 jednotek Flirt pro Varšavu a okolí
26.8.2024 - Polský regionální dopravce Koleje Mazowieckie a výrobce kolejových vozidel Stadler podepsaly rámcovou smlouvu na dodávku až 50 nízkopodlažních jednotek Flirt. Vyjedou na příměstské spoje v Mazovském vojvodství, kde zlepší… »
Gotthardský úpatní tunel se plně zprovozní na začátku září
22.8.2024 - Plný provoz v Gotthardském úpatním tunelu by se měl obnovit na podzim. SBB předpokládají, že se pro osobní i nákladní vlaky otevře 2. září. Dokončeny byly všechny opravy této nejdelší železniční stavby na světě, nyní… »
PKP Intercity pořídí 35 hybridních jednotek pro dálkovou dopravu
29.7.2024 - PKP Intercity si u polské společnosti Newag S.A. z Nového Sadu objednal 35 hybridních jednotek pro dálkovou dopravu. Tamní výrobce kolejových vozidel byl jediným uchazečem ve výběrovém řízení. První dvě soupravy PKP IC převezmou… »