Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Modernizace uzlu Vác zpožďuje EuroCity z Maďarska

Modernizace uzlu Vác zpožďuje EuroCity z Maďarska

12.12.2013 – autor: GABRIEL KORCSMÁROS

Už jste asi zpozorovali, že vlaky EuroCity jedoucí z Maďarska mají často zpoždění v řádu desítek minut. Taková Hungaria dorazí včas pouze jednou za uherský rok. K hlavním příčinám tohoto nepříznivého stavu patří rozsáhlá modernizace stanice Vác, která zásadním způsobem ovlivnila všechny regionální i dálkové spoje tudy projíždějící.

Modernizace uzlu Vác zpožďuje EuroCity z Maďarska

V létě letošního roku začala komplexní rekonstrukce staničního uzlu Vác v Maďarsku. Práce zahrnují přestavbu nádražní budovy, vybudování nových ostrovních nástupišť s úplně novými podchody a revitalizaci parku s přilehlými prostory u nádraží. Stavba má významný dopad i na cestující v České republice. Všechny dálkové vlaky přijíždějící od Budapešti totiž pravidelně nabírají nezanedbatelné zpoždění. 

Hotovo bude až v roce 2015

Co se týče železničního spodku a svršku, ten se ve Vácu dočká obnovy. Vytrhají se staré koleje, místo nich budou položeny nové. Cestující se konečně dočkají podchodů a nástupišť, které vyhoví evropským normám. Vymění se také sloupy trakčního vedení, instalují nová měděná elektrické vedení, modernizují elektrické rozvody a veškerá elektrická zařízení včetně zabezpečovací a sdělovací techniky. Dojde i na instalaci panelů audiovizuálního systému pro cestující. Projekt zahrnuje též výstavbu dvou parkovišť P+R v blízkosti stanice. Celková investice dosahuje 20 miliard forintů čili zhruba 1,8 miliardy českých korun. Práce mají být hotové v červnu 2015. 

Rekonstrukce je rozdělena na několik etap. Vítězné konsorcium firem se snaží postupovat tak, aby nedocházelo k značnému narušení plynulosti dopravy na této trati. Vzhledem k tomu, že na trati Budapešť – Vác – Szob platí už beztak napnutý taktový jízdní řád, moc se to nedaří. Dochází k velkým zpožděním vlaků a narušení obratu souprav. Mimořádná opatření mají vliv i na mezinárodní spoje vyšší kategorie – do Prahy i Varšavy. Aby se problém s obratem souprav eliminoval, musely se oficiálně prodloužit jízdní doby u vnitrostátních vlaků v relaci Budapešť – Göd až o 3 minuty a v relaci Budapešť – Szob dokonce o 10 minut. Současně zde dráhy nasazují push-pullové soupravy nebo jednotky. 

Propustnost tratě je na hraně

Ve stanici Vác před rekonstrukcí sloužilo devět kolejí. Po zahájení stavby došlo k vyloučení hned poloviny kolejí včetně těch, kde ve špičce jezdí vlaky i v pětiminutovém sledu. Vác totiž leží na frekventované trati mezi Budapeští a Szobem (s pokračováním na Slovensko) a ze směru od Budapešti pár kilometrů před samotnou stanicí se na ni napojuje trať ze směru od Veresegyházu. Na severním zhlaví stanice Vác se zase napojuje lokálka ze směru Balassagyarmat a Diósjenő. Aby vlaky alespoň na hlavní trati mohly jezdit nadále v taktu, padlo rozhodnutí, že uzlovým bodem pro spěšné vlaky bude (namísto stanice Vác) stanice Göd.

Kvůli stavebním pracím a logistickým operacím (např. odvoz štěrku nákladními auty) se úplně uzavřela trať ze směru Veresegyház. Na druhém konci uzlu, na severním zhlaví stanice Vác, je vyloučena kolej pro vlaky ze směru Balassagyarmat a Diósjenő. V obou případech dopravu zajišťují autobusy. Takže nám pro vlaky zbyly čtyři staniční koleje. To je z hlediska propustnosti tak frekventované tratě velice na hraně. Aby toho nebylo málo, výlukový jízdní řád platí i v úseku Vác – Göd, kde je navíc vyloučena i jedna ze dvou kolejí kvůli přeložce tratě o pár metrů níže k Dunaji. Proč zrovna teď, když je situace beztak dost komplikovaná? Na to asi odpověď není. 

EuroCity častěji zastavují

Ze zkušenosti z posledních týdnů je jasné, že na trati mezi Budapeští a Szobem je situace velice složitá. Občas se vyskytne i výpadek elektrického proudu či porucha zabezpečovacího zařízení. Když nějaký vlak uvízne na jednokolejném úseku, nastává dočasný chaos, což odnášejí i spoje EuroCity do Prahy. Mimochodem, MÁV vyhlásily od 4. listopadu opět nový výlukový jízdní řád, který bude platit pravděpodobně až do 14. prosince, tedy do konce tohoto grafikonu. I v nejbližší budoucnosti tedy musíme počítat s tím, že vlaky EC od Budapešti přijedou obvykle se zpožděním. Navíc mimořádně zastaví i ve stanici Göd. Některé spoje obslouží v úseku Göd – Vác všechny stanice a zastávky.


Průměrné hodnocení (10 hlasů): 4.7

Další články této rubriky

Německé dráhy sázejí na zákaznická videocentraNěmecké dráhy sázejí na zákaznická videocentra

31.8.2020 - Pandemie koronaviru urychlila nástup elektronické komunikace. Firmy po celém světě kvůli bezpečnosti přešly na práci z domova. Schůzky a porady se odehrávaly on-line prostřednictvím internetu jako videokonference a videohovory. Patrný… »

Britové staví vysokorychlostní trať HS2Britové staví vysokorychlostní trať HS2

28.8.2020 - Britská vláda letos v únoru rozhodla o pokračování projektu novostavby vysokorychlostní trati High Speed 2 (HS2) z Londýna do měst Birmingham, Crewe, Manchester a Leeds. Po dalších přípravách oznámilo 15. dubna britské ministerstvo… »

V Rakousku provozují první jednotku Cityjet EcoV Rakousku provozují první jednotku Cityjet Eco

26.8.2020 - Rakouské spolkové dráhy ÖBB uspořádaly 22. července ve spolupráci se společností Siemens Mobility prezentační jízdu dvouzdrojové elektrické jednotky trolej/akumulátor Cityjet Eco pro zástupce Českých drah a jejich hosty. Jízda se… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika