Železničář / Zahraničí / Modernizace parku ZSSK ve dvousystémové dimenzi
Modernizace parku ZSSK ve dvousystémové dimenzi
10.2.2016 – autor: MARTIN HARÁK
Postupný přechod na střídavou trakční soustavu nutí slovenského národního dopravce Železniční společnost Slovensko (ZSSK) přemýšlet ve „dvousystémové dimenzi“ více než kdy předtím. V plánu je proto nákup nových vozidel, která budou schopna provozu nejen po plném přechodu na 25 kV/50 Hz, ale i během poměrně dlouhého období změny napájecího systému. S financováním vozidel má pomoci EU, podobně jako s realizací pracovišť technicko-hygienické údržby, která budou plnit i roli center pro lehkou údržbu vozidlového parku.

V současné době běží na Slovensku soutěž na nákup pětadvaceti elektrických dvousystémových nízkopodlažních jednotek pro stejnosměrné napětí 3 kV a střídavou soustavu 25 kV/50 Hz. Půjde o tří a čtyřvozové ucelené jednotky, které by měly být provozovány především v Žilinském kraji a nejbližších regionech. Protože se od roku 2020 počítá s přepojením železničního uzlu Žilina na střídavou trakci, bude slovenský dopravce na tuto změnu připraven právě díky dvousystémovým vozidlům. Podle provozního ředitele ZSSK Igora Krška budou v té době elektrické lokomotivy pro osobní dopravu, včetně jednotek, buď vyrobeny, nebo bude potřebné množství přestavěno na oba systémy. Právě z těchto důvodů ZSSK koupila před několika lety dvousystémové patrové jednotky řady 671. ZSSK navíc plánuje ještě během letošního roku vypsání soutěže na nákup vícesystémových elektrických lokomotiv, které budou moci dosahovat minimálně rychlosti 160 km/h. Mimo to ZSSK vypsala soutěž na dodávku jedenadvaceti dvou a třívozových motorových nízkopodlažních jednotek.
Řada 361 zatím jen na Slovensku
Elektrické lokomotivy řady 361, které začaly jezdit v minulém grafikonu i do České republiky, opustily z velké části zhruba v polovině loňského roku české koleje a dnes je možné je vidět pouze na regionálních spojích Železniční společnosti Slovensko. Stroje původní řady 163 byly modernizovány na dvousystémové lokomotivy za finanční účasti evropských regionálních operačních programů, které ale přesně vymezují prostor, kde s vlaky mohou jezdit. V první polovině roku 2015 byly lokomotivy řady 361 prozatímně financovány pouze dopravcem, takže se jich evropské nařízení netýkalo, a vozidla mohla jezdit bez omezení i do zahraničí. Obrat nastal po příchodu evropských peněz na účty ZSSK. V ten moment se lokomotivy musely z mezinárodních výkonů stáhnout a zařadit pouze na vnitrostátní výkony. Igor Krško připouští, že stroje řady 361, které jsou modernizovány na rychlost 160 km/h, se na českých tratích opět v budoucnu ukážou. V současné chvíli je mezi výrobcem a ZSSK podepsána smlouva na modernizaci dalších strojů, které budou plně financované pouze ze zdrojů slovenského dopravce, takže jejich vozba nebude nijak omezena.
Z Evropy půjdou peníze i na moderní haly
ZSSK má naplánováno vybudování komplexní sítě pracovišť, která se zabývají lehkou údržbou železničních vozidel a jsou známá spíše pod názvem pracoviště technicko-hygienické údržby (THÚ). Momentálně je zpracovaná technická dokumentace i se stavebním povolením pro první tři lokality – Nové Zámky, Humenné a Zvolen, kde by letos měla proběhnout soutěž na dodavatele. Následovat by měla Žilina, Košice a také hlavní město Bratislava. Podle provozního ředitele ZSSK půjde hlavně o řešení údržby nižších stupňů pro motorové a elektrické jednotky a železniční vozy, včetně čištění exteriérů a interiérů kolejových vozidel. Pokud všechno půjde podle plánu, tak by i výstavba těchto hal mohla být spolufinancována z Bruselu za pomoci fondů Evropské unie.
Další články této rubriky
DB Regio cestujícím ukáže obsazenost vagonů u svých spojů
2.3.2023 - Německý dopravce DB Regio přichází s novinkou, která by měla zjednodušit cestujícím jízdu a zároveň urychlit provoz vlaků a eliminovat jejich zpoždění. Zavádí zobrazování informací o obsazenosti jednotlivých spojů na… »
PKP Intercity chystá obnovu vozového parku
27.2.2023 - Polský dopravce PKP Intercity představil plány na obnovu svého vozového parku v roce 2023. Po historicky nejvyšších investicích v loňském roce nepoleví ani letos. V příštích dvanácti měsících plánuje podpis významných… »
Společnost Deutsche Bahn nabírá tisíce zaměstnanců
26.2.2023 - Navzdory nejistému vývoji na pracovním trhu a hrozící ekonomické krizi se společnost Deutsche Bahn rozhodla rozšířit řady svých zaměstnanců. Během letošního roku hodlá přijmout více než 25 000 nových pracovníků. V konečném… »