Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Modernizace parku ZSSK ve dvousystémové dimenzi

Modernizace parku ZSSK ve dvousystémové dimenzi

10.2.2016 – autor: MARTIN HARÁK

Postupný přechod na střídavou trakční soustavu nutí slovenského národního dopravce Železniční společnost Slovensko (ZSSK) přemýšlet ve „dvousystémové dimenzi“ více než kdy předtím. V plánu je proto nákup nových vozidel, která budou schopna provozu nejen po plném přechodu na 25 kV/50 Hz, ale i během poměrně dlouhého období změny napájecího systému. S financováním vozidel má pomoci EU, podobně jako s realizací pracovišť technicko-hygienické údržby, která budou plnit i roli center pro lehkou údržbu vozidlového parku.

Modernizace parku ZSSK ve dvousystémové dimenzi

V současné době běží na Slovensku soutěž na nákup pětadvaceti elektrických dvousystémových nízkopodlažních jednotek pro stejnosměrné napětí 3 kV a střídavou soustavu 25 kV/50 Hz. Půjde o tří a čtyřvozové ucelené jednotky, které by měly být provozovány především v Žilinském kraji a nejbližších regionech. Protože se od roku 2020 počítá s přepojením železničního uzlu Žilina na střídavou trakci, bude slovenský dopravce na tuto změnu připraven právě díky dvousystémovým vozidlům. Podle provozního ředitele ZSSK Igora Krška budou v té době elektrické lokomotivy pro osobní dopravu, včetně jednotek, buď vyrobeny, nebo bude potřebné množství přestavěno na oba systémy. Právě z těchto důvodů ZSSK koupila před několika lety dvousystémové patrové jednotky řady 671. ZSSK navíc plánuje ještě během letošního roku vypsání soutěže na nákup vícesystémových elektrických lokomotiv, které budou moci dosahovat minimálně rychlosti 160 km/h. Mimo to ZSSK vypsala soutěž na dodávku jedenadvaceti dvou a třívozových motorových nízkopodlažních jednotek.

Řada 361 zatím jen na Slovensku

Elektrické lokomotivy řady 361, které začaly jezdit v minulém grafikonu i do České republiky, opustily z velké části zhruba v polovině loňského roku české koleje a dnes je možné je vidět pouze na regionálních spojích Železniční společnosti Slovensko. Stroje původní řady 163 byly modernizovány na dvousystémové lokomotivy za finanční účasti evropských regionálních operačních programů, které ale přesně vymezují prostor, kde s vlaky mohou jezdit. V první polovině roku 2015 byly lokomotivy řady 361 prozatímně financovány pouze dopravcem, takže se jich evropské nařízení netýkalo, a vozidla mohla jezdit bez omezení i do zahraničí. Obrat nastal po příchodu evropských peněz na účty ZSSK. V ten moment se lokomotivy musely z mezinárodních výkonů stáhnout a zařadit pouze na vnitrostátní výkony. Igor Krško připouští, že stroje řady 361, které jsou modernizovány na rychlost 160 km/h, se na českých tratích opět v budoucnu ukážou. V současné chvíli je mezi výrobcem a ZSSK podepsána smlouva na modernizaci dalších strojů, které budou plně financované pouze ze zdrojů slovenského dopravce, takže jejich vozba nebude nijak omezena.

Z Evropy půjdou peníze i na moderní haly

ZSSK má naplánováno vybudování komplexní sítě pracovišť, která se zabývají lehkou údržbou železničních vozidel a jsou známá spíše pod názvem pracoviště technicko-hygienické údržby (THÚ). Momentálně je zpracovaná technická dokumentace i se stavebním povolením pro první tři lokality – Nové Zámky, Humenné a Zvolen, kde by letos měla proběhnout soutěž na dodavatele. Následovat by měla Žilina, Košice a také hlavní město Bratislava. Podle provozního ředitele ZSSK půjde hlavně o řešení údržby nižších stupňů pro motorové a elektrické jednotky a železniční vozy, včetně čištění exteriérů a interiérů kolejových vozidel. Pokud všechno půjde podle plánu, tak by i výstavba těchto hal mohla být spolufinancována z Bruselu za pomoci fondů Evropské unie.


Průměrné hodnocení (9 hlasů): 4.67

Další články této rubriky

Nejmenší veřejná dráha jezdí v AngliiNejmenší veřejná dráha jezdí v Anglii

2.4.2019 - Velká Británie dala světu nejen klasické železnice, ale i některé rarity. Třeba trať společnosti s názvem Romney, Hythe & Dymchurch Railway nedaleko Folkestone na jižním pobřeží Anglie. Od svého vzniku je považována za nejmenší… »

Rhétská dráha se pyšní třídou Excellence Rhétská dráha se pyšní třídou Excellence

22.2.2019 - Po Rhétské dráze lze cestovat ještě komfortněji než v první třídě. Švýcarský Glacier Express nyní nabízí speciální prosklené vozy s třídou Excellence Class. Svézt se s nimi můžete mezi Svatým Mořicem, Davosem a Zermattem.… »

Německé dráhy podle odborů čelí kriziNěmecké dráhy podle odborů čelí krizi

17.1.2019 - Navzdory rostoucímu počtu cestujících a přepravnímu výkonu v dálkové i v regionální dopravě čelí německá Deutsche Bahn (DB), jak alespoň uvádějí tamní média, velké krizi. Podle sdělovacích prostředků chybí téměř 6 000… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika