Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Maroko se stává železniční velmocí na černém kontinentu

Maroko se stává železniční velmocí na černém kontinentu

12.1.2013 – autor: HALINA MARŠÁLKOVÁ

Maroko se brzy stane první africkou zemí s vysokorychlostní železnicí. Ta povede mezi Casablankou a Marrákešem. Pro vládu je další rozvoj dopravní infrastruktury prioritou, plánuje dokonce i výstavbu tunelu pod Gibraltarským průlivem, čímž by vzniklo kolejové spojení černého kontinentu s Evropou.

Maroko se stává železniční velmocí na černém kontinentu

Co se týče dopravních systémů, patří Maroko v rámci Afriky ke špičce. Železnice jasně dominuje, přičemž délka všech tratí přesahuje dva tisíce kilometrů, z toho polovina je elektrifikovaná. Při porovnání s některými evropskými státy bývalého sovětského bloku má zdejší doprava vyšší efektivitu. 

Strategie rozvoje železnic

Vláda Maroka do rozvoje železnice značně investuje. Současně provádí i restrukturalizaci národní společnosti Office National des Chemins de Fer du Maroc (ONCFM) s cílem zjednodušení vstupu soukromého kapitálu do firmy. Po dokončení restrukturalizace se od dopravní společnosti ONCFM očekává zvýšení její konkurenceschopnosti na trhu, což se má projevit i na ekonomickém rozvoji státu. To ovšem předpokládá zvýšení kvality železničních přeprav a výstavbu nových tratí, a to včetně vysokorychlostních. V tomto směru spolupracuje marocká strana s evropskými státy, zejména s Francií a Španělskem.

Existují plány na výstavbu vysokorychlostní tratě Casablanca – Fès a další prodloužení tratě do Marrákeše. Nejvíce ambiciózním je ale projekt na výstavbu železničního tunelu pod Gibraltarem, který má spojit marockou železniční trať Casablanca – Rabat – Tanger s plánovanou novou španělskou tratí. Realizace tohoto projektu zajistí kolejové spojení mezi Evropou a severní Afrikou. 

Atlantická trasa bude mít vysokorychlostní provoz

Maroko se pravděpodobně stane první zemí Afriky, kde se bude provozovat vysokorychlostní železnice. Loni byl vyhlášen mezinárodní tendr na výstavbu tratě Casablanca – Tanger. Jízdní doba se pak zkrátí z pěti na dvě hodiny a deset minut a vlaky budou jezdit rychlostí 320 km/h. Na prvním plánovaném úseku tratě Tanger – Kenitra v délce 200 kilometrů by měl být zahájen provoz už letos! Poté by se trať měla prodloužit dál o sto kilometrů přes Rabat do Casablanky. V budoucnu trať ponese název Atlantická trasa a skončí na jihu v Marrákeši a Agadiru.

Druhá, takzvaná Maghrebská trasa spojí Rabat přes Fès s Oujdou na hranici s Alžírem. Zahájení provozu na celé trati je plánováno na rok 2015. Odhadované náklady na výstavbu dosahují částky 2,5 miliardy eur. Investice pocházejí z několika zdrojů, kvůli výstavbě vysokorychlostních tratí se Maroko muselo zadlužit. Až bude provoz zahájen, počítá se s nasazením 17 patrových jednotek TGV Duplex francouzské výroby. 

Počítá se s využitím řídicího systému DaVinci

Pro zvýšení výkonnosti železničního provozu byl společností Indra ve spolupráci s firmou ADIF vyvinut kontrolní řídicí systém DaVinci. Stalo se tak už v letech 2000 až 2004. Původně byla aplikace určena pro španělský systém vysokorychlostní dopravy (zkratka AVE), ale později ho výrobce rozšířil pro všechny typy železničních sítí. Systém DaVinci je v dnešní době nejmodernějším řídicím systémem na železnici. Umožňuje plnou integraci všech procesů provozu na železnici a jako jediný systém tohoto druhu pracuje s veškerými daty o provozu, nevyjímaje v to ETCS a GSM-R.

DaVinci pracuje na základě technologií IBM. Systém je schopen pracovat s velkým objemem dat (například GPS či ERTMS) a sbírat data ze vzdálených zdrojů. Například dopředu vypočítává dobu zpoždění soupravy během cesty a umožňuje tak dispečerovi efektivní řízení provozu v reálném čase. DaVinci integruje a zpracovává veškeré informace dodávané ze zdrojů pracujících na základě již existujících různých technologií a přitom není třeba pořizovat další vybavení. Při jakýchkoli změnách tak není nutné měnit celý systém, což je nespornou výhodou. Tento systém by měl být uveden do provozu v dohledné době na trati Tanger – Casablanca a posléze jím bude řízena celá železniční síť Maroka.


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 4.5

Fotogalerie

Další články této rubriky

Stadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicímStadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicím

27.3.2024 - Stadler dodá státním saúdskoarabským železnicím (SAR) minimálně 10 dieselelektrických jednotek z rodiny Next Generation. Součástí smlouvy, kterou společnost podepsala v únoru, je také desetiletá údržba vozidel a opce na… »

SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie

26.3.2024 - Švýcarské spolkové dráhy (SBB) potvrdily objednávku dalších pěti vysokorychlostních vlaků řady RABe 501 známých pod obchodních značkou Giruno s maximální rychlostí 250 km/h od firmy Stadler Rail. Chtějí tak podpořit… »

Na Slovensku vyjely patrové jednotky KISSNa Slovensku vyjely patrové jednotky KISS

24.3.2024 - Cestující na Slovensku začali v únoru využívat nové patrové elektrické jednotky KISS od společnosti Stadler Rail. Železniční společnost Slovensko (ZSSK) objednala v roce 2020 čtyři šestivozové vlaky za bezmála 77 milionů eur,… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika