Železničář / Zahraničí / Maďarská rarita: okružní IC přes půl země
Maďarská rarita: okružní IC přes půl země
21.4.2016 – autor: GABRIEL KORCSMÁROS
Zajímavostí na železnici nikdy není dost. Jednou takovou raritou nedaleko od našich hranic je provozování takzvaných okružních InterCity vlaků v Maďarsku. Jejich trasa propojuje dvě největší budapešťská nádraží Nyugati a Keleti. Spojení začalo fungovat teprve před několika lety, ale cestující si ho záhy velice oblíbili.
MÁV-START, provozovatel osobní železniční dopravy v Maďarsku, již dlouhá léta vypravuje vnitrostátní dálkové vlaky kategorie InterCity, jež tvoří páteřní linky osobní dopravy v zemi. V Maďarsku zatím konkurence v osobní dopravě neexistuje a v nejbližší době se s tím ani nemůže počítat. Veškerou železniční dopravu ve veřejném zájmu objednává stát od dvou národních železničních společností, MÁV-START a GYSEV (Raaberbahn – smíšená rakousko-maďarská společnost, je ovšem napůl státní). Dokonce v zemi existuje zákon nařizující železničním společnostem provozovat spoje, které přímo spojí každé župní město s Budapeští. V Maďarsku je celkem 19 krajů a hlavní město se zvláštním statutem.
Spojují čtyři župní města
V roce 2006 vedení Maďarských státních drah (MÁV) rozhodlo o provozování okružních InterCity vlaků, které propojily hned čtyři župní neboli krajská města s Budapeští. Díky tomu je možné bez problémů absolvovat cestu vlakem z Budapešti-Nyugati do nádraží Budapešť-Keleti, přičemž se člověk může pokochat velkou pustou na východě Maďarska a spatřit krásy národního parku Hortobágy. Okružní IC vlaky (Kör-IC) vyjíždějí po trase Budapest-Nyugati – Szolnok – Debrecen – Nyíregyháza – Szerencs – Miskolc – Budapest-Keleti a opačně. Spoje jezdí každé dvě hodiny mezi osmou hodinou ranní a čtvrtou odpolední z obou budapešťských nádraží jiným směrem.
Jelikož je stanice Nyíregyháza na severovýchodě Maďarska dostupná z Budapešti jak z jihu (tratí číslo 100 přes Szolnok a Debrecín), tak i ze severu (tratí číslo 80 přes Miskolc a Szerencs) a jedná se o přibližně stejný počet kilometrů, na železnici vymysleli, že vytvoří zajímavý okruh. Navíc se do stanice Nyíregyháza sbíhají koleje tak, že z jižního směru Debrecína trať pokračuje dále ve směru Szerencs a Miskolc a severní trať od Miskolce vede stejnou kolejí na jih, směrem na Debrecín. Odpadá složité objíždění soupravy a další úkony nezbytné k pokračování jízdy. Tím se ušetří čas a výrazně zjednoduší samotné provozování spoje. Celkem okružní IC vlaky ujedou za jeden okruh na východě země 540 kilometrů a v podstatě spojí dvě největší budapešťská nádraží Nyugati a Keleti.
Jména dostaly po květinách a ptácích
Okružní IC vlaky si cestující rychle oblíbili, všechny jsou povinně místenkové a mají i svá jména. Nazývány jsou podle chráněných druhů květin a ptáků v Národním parku Hortobágy. Spoje vyjíždějící z Keleti pu., čili severní trasou, jsou květiny: Dália, Jázmin, Kamilla, Rózsa a Tulipán. Naopak vlaky mířící z Nyugati pu., čili jižní trasou, jsou ptáky: Holló, Páva, Rigó, Kócsag a Vércse.
Co se týče sestavy, řazení vlaků, dá se říct, že MÁV-START se snaží nasadit ty nejnovější vozy, co má. Jedná se o vagony IC druhé a třetí generace (z vozů kategorie IC+ jsou pouze 2 kusy a zatím se jen zkoušejí). Hnacím vozidlem jsou nejčastěji lokomotivy TRAXX, řady 480, ale turnusově se objevují i Szili řady 432. Zajímavostí je také to, že v rámci vyrovnávání výkonů jezdí na okružních IC vlacích i české soupravy, které pokračují z Keleti jako IC 566 Rózsa a druhý den se vrací jako IC 650 Holló do Keleti, aby se pak odpoledním Csárdásem dostaly zpět do Prahy.
Další články této rubriky
Nové letiště v Polsku se propojí s VRT
4.2.2025 - Pod názvem Centralny Port Komunikacyjny (CPK) se skrývá obří polský infrastrukturní projekt, který zahrnuje výstavbu nového velkého letiště včetně železničního a silničního napojení. Aeroport se bude nacházet v Baranówě,… »
Alstom získal ve Francii zakázku na vlaky v hodnotě 520 milionů eur
30.1.2025 - Francouzský státní dopravce SNCF Voyageurs uzavřel se společností Alstom smlouvu na dodání dalších 35 příměstských elektrických jednotek RER NG pro provoz v Paříži a okolí v hodnotě bezmála 520 milionů eur. Nové dvoupodlažní… »
ZSSK předvedla nové lokomotivy Vectron, které nahradí Gorily
25.1.2025 - Železniční společnost Slovensko (ZSSK) představila před koncem roku nové lokomotivy Siemens Vectron. Nahradí starší lokomotivy typu 350 přezdívané Gorily. Do konce roku 2026 dopravce do provozu postupně nasadí patnáct těchto strojů.… »