Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Maďaři zmodernizují stárnoucí vozy CAF

Maďaři zmodernizují stárnoucí vozy CAF

11.8.2016 – autor: GABRIEL KORCSMÁROS

Cestující na prvním koridoru je znají bezesporu všichni. Někteří je milují, jiní je nenávidí. Řeč je o notoricky známých modrých vozech s šedým pruhem pod okny, které vlastní Maďarské státní dráhy (MÁV-START). Železničáři i cestující se s nimi mohou setkat na vlacích Hungaria, pravidelně jezdících už také řadu let.

Maďaři zmodernizují stárnoucí vozy CAF

Maďarské železnice tyto vagony „prémiové kategorie“ zpravidla nasazují na mezistátní spoje směrem na západ od Budapešti. Lidé je mohou vidět na vlacích směrem do Vídně, Mnichova, Curychu a také na nejdelší mezinárodní trase vlaků kategorie EuroCity z Budapešti přes Bratislavu, Prahu a Berlín až do severoněmeckého Hamburku. Vozy od španělského výrobce CAF si MÁV pořizovaly v letech 1993 až 1994, byly mezi nimi jak velkoprostorové, tak i oddílové vozy 1. a 2. třídy, ale i restaurační, lůžkové a lehátkové.

Oprava čeká celkem 47 vagonů

A vagony 1. a 2. třídy (řady Amz 19 – 91, Apmz 10 – 91, Bmz 21 – 91 a Bpmz 20 - 91) nyní čeká zásadní modernizace. Je na čase, protože už za sebou mají více než dvacet let nepřetržitého provozu v mezistátní přepravě, což je na nich dobře patrné. Modernizace se netýkají restauračních a ubytovacích vozů ani zavazadlových vozů řady Dms.

Kompletní modernizace celkem 47 vozů CAF se provádí v opravnách kolejových vozidel v Szolnoku, který je součástí Skupiny MÁV. Během rekonstrukce jsou úplně odstrojeny až na samotnou kostru (rám) vozu. Interiér i exteriér dozná podstatných změn a vylepšení, technici rovněž zkontrolují stav všech konstrukčních celků, podvozky, brzdový systém, vodní potrubí, dosazeny budou vakuová WC. Co se týče uspořádání interiéru, vše zůstane podle původní konstrukce. Na své si tak přijdou nejen příznivci velkoprostoru, ale i milovníci nostalgie, tedy „kupíčkáři”.

Interiér dozná velkých změn

V interiéru na cestující čekají příjemné změny. Oproti současnému stavu bude vůz barevnější, komfortnější a samozřejmě také čistší. Pasažéři budu moci využít zcela nový a moderní audiovizuální informační systém vně i uvnitř vozu, do vagonů technici namontují také elektronický displej rezervací, wi-fi, výkonnější klimatizaci, USB porty a zásuvky pro používání drobné elektroniky. Vyměněna bude krytina podlah, obložení stěn či okna. Nový potah získají sedačky, zrenovován by měl být zavazadlový prostor a držáky a počítá se s novými LED lampičky na čtení.

Kompletní renovací projdou i WC s vakuovým systémem na obou koncích vozu. Vozy dostanou nový centrální zdroj energie (CZE), při rekonstrukci budou zkontrolovány podvozky a opraveny opotřebené části a brzdový systém. Hliníkové dveře projdou obnovou tak, aby vyhovovaly současným přísným požadavkům. Zásadní proměna čeká rovněž skříň vozu, konkrétně lak. Vagony bránu opravny opustí v barevném řešení podle nového schématu, které se u MÁV začíná rozšiřovat – jde o koncept, který maďarský železniční dopravce poprvé použil u nejnovějších vozů typu IC+.

Z harmonogramu prací vyplývá, že jeden vůz setrvá v opravnách zhruba tři měsíce. To znamená, že všechny vagony budou hotové přibližně za tři roky. První modernizovaný vůz by měl začít jezdit už během letošního léta.


Průměrné hodnocení (10 hlasů): 5

Další články této rubriky

Stadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicímStadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicím

27.3.2024 - Stadler dodá státním saúdskoarabským železnicím (SAR) minimálně 10 dieselelektrických jednotek z rodiny Next Generation. Součástí smlouvy, kterou společnost podepsala v únoru, je také desetiletá údržba vozidel a opce na… »

SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie

26.3.2024 - Švýcarské spolkové dráhy (SBB) potvrdily objednávku dalších pěti vysokorychlostních vlaků řady RABe 501 známých pod obchodních značkou Giruno s maximální rychlostí 250 km/h od firmy Stadler Rail. Chtějí tak podpořit… »

Na Slovensku vyjely patrové jednotky KISSNa Slovensku vyjely patrové jednotky KISS

24.3.2024 - Cestující na Slovensku začali v únoru využívat nové patrové elektrické jednotky KISS od společnosti Stadler Rail. Železniční společnost Slovensko (ZSSK) objednala v roce 2020 čtyři šestivozové vlaky za bezmála 77 milionů eur,… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika