Železničář / Zahraničí / Maďaři zmodernizují stárnoucí vozy CAF
Maďaři zmodernizují stárnoucí vozy CAF
11.8.2016 – autor: GABRIEL KORCSMÁROS
Cestující na prvním koridoru je znají bezesporu všichni. Někteří je milují, jiní je nenávidí. Řeč je o notoricky známých modrých vozech s šedým pruhem pod okny, které vlastní Maďarské státní dráhy (MÁV-START). Železničáři i cestující se s nimi mohou setkat na vlacích Hungaria, pravidelně jezdících už také řadu let.
Maďarské železnice tyto vagony „prémiové kategorie“ zpravidla nasazují na mezistátní spoje směrem na západ od Budapešti. Lidé je mohou vidět na vlacích směrem do Vídně, Mnichova, Curychu a také na nejdelší mezinárodní trase vlaků kategorie EuroCity z Budapešti přes Bratislavu, Prahu a Berlín až do severoněmeckého Hamburku. Vozy od španělského výrobce CAF si MÁV pořizovaly v letech 1993 až 1994, byly mezi nimi jak velkoprostorové, tak i oddílové vozy 1. a 2. třídy, ale i restaurační, lůžkové a lehátkové.
Oprava čeká celkem 47 vagonů
A vagony 1. a 2. třídy (řady Amz 19 – 91, Apmz 10 – 91, Bmz 21 – 91 a Bpmz 20 - 91) nyní čeká zásadní modernizace. Je na čase, protože už za sebou mají více než dvacet let nepřetržitého provozu v mezistátní přepravě, což je na nich dobře patrné. Modernizace se netýkají restauračních a ubytovacích vozů ani zavazadlových vozů řady Dms.
Kompletní modernizace celkem 47 vozů CAF se provádí v opravnách kolejových vozidel v Szolnoku, který je součástí Skupiny MÁV. Během rekonstrukce jsou úplně odstrojeny až na samotnou kostru (rám) vozu. Interiér i exteriér dozná podstatných změn a vylepšení, technici rovněž zkontrolují stav všech konstrukčních celků, podvozky, brzdový systém, vodní potrubí, dosazeny budou vakuová WC. Co se týče uspořádání interiéru, vše zůstane podle původní konstrukce. Na své si tak přijdou nejen příznivci velkoprostoru, ale i milovníci nostalgie, tedy „kupíčkáři”.
Interiér dozná velkých změn
V interiéru na cestující čekají příjemné změny. Oproti současnému stavu bude vůz barevnější, komfortnější a samozřejmě také čistší. Pasažéři budu moci využít zcela nový a moderní audiovizuální informační systém vně i uvnitř vozu, do vagonů technici namontují také elektronický displej rezervací, wi-fi, výkonnější klimatizaci, USB porty a zásuvky pro používání drobné elektroniky. Vyměněna bude krytina podlah, obložení stěn či okna. Nový potah získají sedačky, zrenovován by měl být zavazadlový prostor a držáky a počítá se s novými LED lampičky na čtení.
Kompletní renovací projdou i WC s vakuovým systémem na obou koncích vozu. Vozy dostanou nový centrální zdroj energie (CZE), při rekonstrukci budou zkontrolovány podvozky a opraveny opotřebené části a brzdový systém. Hliníkové dveře projdou obnovou tak, aby vyhovovaly současným přísným požadavkům. Zásadní proměna čeká rovněž skříň vozu, konkrétně lak. Vagony bránu opravny opustí v barevném řešení podle nového schématu, které se u MÁV začíná rozšiřovat – jde o koncept, který maďarský železniční dopravce poprvé použil u nejnovějších vozů typu IC+.
Z harmonogramu prací vyplývá, že jeden vůz setrvá v opravnách zhruba tři měsíce. To znamená, že všechny vagony budou hotové přibližně za tři roky. První modernizovaný vůz by měl začít jezdit už během letošního léta.
Další články této rubriky
Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů
19.11.2024 - Nizozemské dráhy NS představily veřejnosti plánovaný jízdní řád pro rok 2025. Jde o největší změnu v železničním provozu v zemi za poslední roky. V nabídce přibude 1 600 vlaků týdně a na mnoha linkách se zavádí zkrácený… »
Deutsche Bahn chystá více ICE Sprinterů i přímých spojů
12.11.2024 - Od nového jízdního řádu pro rok 2025 nabídnou Deutsche Bahn cestujícím více mezinárodních spojů. Dopravce zavede například spojení Mnichova a Amsterodamu prostřednictvím nové přímé linky. Navýší se také počet vlaků ICE… »
Bulhaři si koupí až 25 nových jednotek od Škody Group
30.10.2024 - Škoda Group získala zakázku na výrobu a dodávku až 25 bezbariérových elektrických jednotek do Bulharska, které nahradí zastaralé soupravy a nabídnou více než 300 míst k sezení, klimatizované vozy a minimální hluk. Základní… »