Železničář / Zahraničí / Maďaři nakoupili posily od rakouských drah pro Miskolc
Maďaři nakoupili posily od rakouských drah pro Miskolc
8.4.2015 – autor: GABRIEL KORCSMÁROS
Na tratích okolo Miskolce na severovýchodě Maďarska se dosud jezdilo v nechvalně známých nejstarších vagonech, jaké zdejší dráhy MÁV-Start měly k dispozici. K cestování v 21. století již nedůstojné, bezmála muzeální exponáty brázdily koleje na sever a východ od Miskolce. Teď to ale vypadá, že už se konečně i tam blýská na lepší časy.
Národní dopravce MÁV-Start totiž zveřejnil záměr nasadit nedávno zakoupené rakouské ojetiny právě v oblasti severovýchodního Maďarska. Reagoval tak na neutěšený stav vagonů pro osobní a spěšné vlaky či rychlíky. Určité zlepšení kultury cestování na severovýchodě země přichází v podobě starších vozů z Rakouska. Na rozdíl od nás Maďaři kupují osobní vozy řady Bmpz-l a Bmpz-f, nazývané také Schlieren. Kontrakt se vztahuje celkem na pětapadesát kusů vagonů (49 vozů řady Bmpz-l a 6 vozů řady Bmpz-f).
Díky pokračující dodávce Flirtů od švýcarské firmy Stadler pro vlaky v budapešťské aglomeraci depo kolejových vozidel v Miskolci převzalo několik „push-pull“ souprav, které doposud jezdily zejména na ramenu Budapest – Vác – Szob a Budapest – Vácrátót – Vác. Tyto soupravy, v Maďarsku nazývané příznačně Housenky (Hernyó), už jezdí například z Miskolce do stanice Kazincbarcika. Další přírůstek v podobě několik desítek Schlierenů je určitě dobrou zprávou pro tamní železničáře, ale hlavně pro cestující. Jelikož rakouské ojetiny jsou provozuschopné pouze pod střídavým napájecím systémem 15 kV/16,7 Hz, je proto nezbytné provést změny, které umožní jejich provoz na síti MÁV.
Maďarský státní dopravce rovněž chystá renovaci jak interiéru, tak i exteriéru vozidel. Tyto modernizace se odehrávají v dílnách v Szolnoku, v centrální části země. Po nezbytné homologaci a povinných zkouškách lze očekávat jejich nasazení do provozu ještě během jara.
První kusy se na kolejích objevily už v průběhu února
První exempláře z objednané série původně rakouských vozů (ÖBB) se v Maďarsku objevily v průběhu února. Lokomotiva s reklamním polepem proslulého budapešťského fotbalového klubu FTC (Ferencvárosi Tornaclub) se postavila do čela soupravy v pohraniční přechodové stanici Hegyeshalom, aby odvezla vlak do cíle, jímž byly právě dílny v Szolnoku. Shodou okolností ta samá lokomotiva dostala za úkol vyzkoušet první pětici vozů na trati v okolí Győru. Ty jsou již opatřeny lakem podle aktuálního barevného schématu MÁV a interiér prošel omlazovací kúrou. Sedadla dostala nové čalounění a instalována byla také jednotka na přenos wi-fi signálu ve voze.
Tyto rakouské osobní vozy jsou velice dobře známé i českým cestujícím. Jedná se o červeno-šedé vozy s nápisem CityShuttle, které jsou nasazeny na spěšných vlacích z Českých Budějovic do Lince. Vagon má délku 26 400 mm, váží 37 tun a může jezdit maximální rychlostí 160 km/h. Vyráběly je v letech 1980 až 1986 firny konsorcia SGP/Jenbacher a mezi roky 2000 až 2005 byly tamtéž zmodernizovány. Hodnota kontraktu na dodávku celkem 55 vagonů činí 6,5 milionu eur (v přepočtu asi 177,5 milionu korun). Cena jednoho vozu tak vyjde na 3,2 milionu korun.
Další články této rubriky
Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů
19.11.2024 - Nizozemské dráhy NS představily veřejnosti plánovaný jízdní řád pro rok 2025. Jde o největší změnu v železničním provozu v zemi za poslední roky. V nabídce přibude 1 600 vlaků týdně a na mnoha linkách se zavádí zkrácený… »
Deutsche Bahn chystá více ICE Sprinterů i přímých spojů
12.11.2024 - Od nového jízdního řádu pro rok 2025 nabídnou Deutsche Bahn cestujícím více mezinárodních spojů. Dopravce zavede například spojení Mnichova a Amsterodamu prostřednictvím nové přímé linky. Navýší se také počet vlaků ICE… »
Bulhaři si koupí až 25 nových jednotek od Škody Group
30.10.2024 - Škoda Group získala zakázku na výrobu a dodávku až 25 bezbariérových elektrických jednotek do Bulharska, které nahradí zastaralé soupravy a nabídnou více než 300 míst k sezení, klimatizované vozy a minimální hluk. Základní… »