Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Lůžkové vozy pro Brity přijdou na sto milionů liber

Lůžkové vozy pro Brity přijdou na sto milionů liber

25.2.2015 – autor: STANISLAV HÁJEK

Jsou oblíbené a mají dlouholetou tradici. Nyní speciální noční vlaky spojující Londýn s mnoha skotskými městy čeká kompletní obnova. Nový provozovatel těchto spojů, známých pod označením Caledonian Sleeper, objednal 72 nových lůžkových vozů v hodnotě 100 milionů liber. Na tuto investici přispěje skotská vláda šedesáti procenty sumy a vozy by se v provozu měly objevit do konce roku 2018.

Lůžkové vozy pro Brity přijdou na sto milionů liber

Noční vlaky spojují britskou metropoli Londýn s řadou skotských měst již od roku 1873. V současnosti je takto přímo obsluhováno 46 železničních stanic ve Skotsku a jen v roce 2013 spojů Caledonian Sleeper využilo okolo 270 tisíc cestujících. Jejich provoz není vždy „v černých číslech“, a tak jsou noční vlaky finančně podporovány, neboť představují významné spojení Anglie a Skotska. V oblibě je mají při jízdách do Londýna na zasedání britského parlamentu například skotští poslanci.

Boj o koncesi vyhrála společnost Serco

Od privatizace britských železnic v 90. letech minulého století a zániku národní společnosti British Rail (BR) spadaly tyto spoje do všeobecné železniční koncese pro Skotsko. V letech 1997 až 2004 zajišťovala provoz nočních vlaků společnost National Express, která je současně provozovatelem řady autobusových linek. Následně provoz převzala firma Scotrail včetně obchodní značky Caledonian Sleeper. V roce 2012 však rozhodl Skotský dopravní úřad noční vlaky vyjmout ze všeobecné dopravní koncese a od roku 2015 tyto spoje provozovat pod samostatnou licencí po dobu patnácti let. Do výběrového řízení se kromě britských společností First Group a Serco, která například zajišťuje přepravy na základě požadavků skotské vlády, přihlásila také třeba Arriva, dceřiná společnost německé dráhy Deutsche Bahn.

Tendr na vlakové spoje Caledonian Sleeper a koncesi platnou od dubna letošního roku vyhrála loni v květnu společnost Serco. Její navržená koncepce se podobá transkontinentálnímu hotelovému vlaku The Ghan, který jezdí v Austrálii. Toto bezmála tři tisíce kilometrů dlouhé spojení z Darwinu do Adelaide je provozováno dceřinou společností Serco, společností Great Southern Rail.

Stávající vagony z 60. a 70. let do tří let nahradí moderní

Serco chce zapojením špičkového šéfkuchaře, jenž vlastní „michelinskou hvězdu“ a řídil restaurace v řetězci luxusních hotelů Inverlochy Castle, „oprášit“ image nočních vlaků. U španělského výrobce CAF bylo objednáno 72 nových lůžkových vozů v hodnotě 100 milionů liber (asi 3,5 miliardy Kč). Na tuto investici přispěje skotská vláda úhradou šedesáti procent nákladů a vozy by měly být dodány do konce roku 2018. Lůžkové vozy mojí zvětšené oddíly v nabídce Premium, v níž nechybí samostatná sprcha. Odpočinková sedadla mají vylepšenou ergonomii a poskytují více prostoru pro nohy.

Vozy budou vybaveny wi-fi připojením a velkou atrakcí má být i odpočinkový vůz ve stylu pivnice. Současných 75 provozovaných vagonů typu Mark II a Mark III je sice klimatizovaných, ale byly vyvinuty a vyrobeny v šedesátých a sedmdesátých letech minulého století. I přes stáří ale nabízejí stále vysoký standard cestování, i když zvnějšku vypadají spíše jako retro vozy.

Z Londýna jezdí pravidelně dva páry nočních spojů

Z londýnského nádraží Euston nyní například vyjíždějí dva noční vlaky Caledonian Sleeper do Skotska. Takzvaný Highland Train je sestaven z 16 vozů a vyráží z hlavního města pondělí až pátek ve 21.15 h., v neděli již ve 20.57 h. Zhruba za 6,5 hodiny jízdy je vlak v Edinburghu rozdělen. Přední část, doplněná o barový vůz a vůz k sezení, pokračuje do Fort William, střední část vlaku jede do Aberdeenu a zadní do Inverness. Aby se obsloužilo co největší území, vlaky z Edinburghu staví v téměř všech skotských stanicích. Naopak druhý vlak, Lowland Train, vyjíždí z Londýna až těsně před půlnocí a dělí se na jihu Skotska v uzlové stanici Carstars. Přední část pokračuje přes Motherwell do Glasgowa a zadní jede přímo do Edinburghu. Hnací vozidla zajišťoval na tyto noční vlaky nákladní dopravce EWS (od roku 2009 DB Schenker Rail UK), který používal elektrické lokomotivy řady 90, případně motorové stroje řady 67.

Nově společnost Serco pověří vozbou nočních vlaků nákladního dopravce Rail­freight, který připravuje nasazení moderních elektrických lokomotiv řady 92 a na neelektrifikovaných tratích pak remotorizované lokomotivy řady 73. I nadále nebudou noční vlaky jezdit ze soboty na neděli, kdy se prování údržba infrastruktury.


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 5

Další články této rubriky

Německé dráhy sázejí na zákaznická videocentraNěmecké dráhy sázejí na zákaznická videocentra

31.8.2020 - Pandemie koronaviru urychlila nástup elektronické komunikace. Firmy po celém světě kvůli bezpečnosti přešly na práci z domova. Schůzky a porady se odehrávaly on-line prostřednictvím internetu jako videokonference a videohovory. Patrný… »

Britové staví vysokorychlostní trať HS2Britové staví vysokorychlostní trať HS2

28.8.2020 - Britská vláda letos v únoru rozhodla o pokračování projektu novostavby vysokorychlostní trati High Speed 2 (HS2) z Londýna do měst Birmingham, Crewe, Manchester a Leeds. Po dalších přípravách oznámilo 15. dubna britské ministerstvo… »

V Rakousku provozují první jednotku Cityjet EcoV Rakousku provozují první jednotku Cityjet Eco

26.8.2020 - Rakouské spolkové dráhy ÖBB uspořádaly 22. července ve spolupráci se společností Siemens Mobility prezentační jízdu dvouzdrojové elektrické jednotky trolej/akumulátor Cityjet Eco pro zástupce Českých drah a jejich hosty. Jízda se… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika