Železničář / Zahraničí / Lokomotiva řady 380 už jezdí na Slovensko
Lokomotiva řady 380 už jezdí na Slovensko
20.9.2013 – autor: MARTIN HARÁK
České dráhy zahájily v sobotu 24. srpna docela nenápadně zkušební provoz lokomotiv řady 380 na Slovensko. Momentálně nejmodernější a nejvýkonnější česká lokomotiva jezdí mezi Prahou a Žilinou přes Valašské Meziříčí na expresu 121 Košičan a zpět se vrací na expresním spoji 122 Fatra. Ještě během letošního září by se měl zkušební provoz řady 380 rozšířit o několik dalších spojů na trase Praha – Žilina přes Ostravu a Čadcu. První lokomotivou, která se rozjela z české metropole na Slovensko, se stal stroj 380.003 z Depa kolejových vozidel Praha.
„Zkušební provoz lokomotiv řady 380 souvisí se schvalováním provozu lokomotiv na Slovensku. Je nutnou podmínkou pro úspěšné schválení typu na tratích Železnic Slovenské republiky a byl předepsán Úřadem pro regulaci železniční dopravy, což je slovenská obdoba českého Drážního úřadu,“ vysvětluje Jiří Konečný z Odboru kolejových vozidel Generálního ředitelství ČD.
Momentálně je do zkušebního provozu vybráno šest strojů řady 380. Konkrétně jde o vozidla 001, 003, 004, 006, 011 a 015 s předpokladem ukončení zkušebního provozu k letošnímu 31. říjnu.
Na regionální i nákladní vlaky
„Nyní je nasazena jedna lokomotiva na turnusový denní obrat vlaků 121/122 do Žiliny a zpět a od 11. září došlo k rozšíření provozu o další jeden stroj, které by měly navíc obsloužit expresy 128/129 Hradčany z Prahy do Žiliny a noční rychlíky 440/441 Excelsior. Zároveň vyjednáváme o nasazení lokomotiv řady 380 na regionální vlaky mezi Kúty, Bratislavou a Leopoldovem, aby se v rámci zkušebního provozu najížděly kilometry také na střídavém napájecím systému,“ říká Jiří Konečný. Navíc se 6. srpna zkušebně rozjela „fotbalová“ lokomotiva 380.011, která zatím nebyla předána do majetku Českých drah. V Maďarsku by měla najezdit okolo 15 tisíc kilometrů na nákladních vlacích.
Horská trasa vše prověří
Jiří Nejedlý, jeden z pražských strojvedoucích, kteří jezdí v turnusové skupině obsluhující vlaky 121 a 122, sdělil, že jízda strojem řady 380 na těchto vlacích je jednoznačně příjemnější. Podle něj je hornatá trať ze Vsetína přes Horní Lideč, Lúky pod Makytou a Púchov ideální pro odzkoušení trakčních a adhezních vlastností nové lokomotivy. Stoupání až dvacet promile dá totiž zabrat každé lokomotivě, nejen řady 380. „Navíc musím mít se svými kolegy na paměti, že počínaje Valašským Meziříčím až na česko-slovenskou hranici a dále po celém slovenském území je zákaz rekuperace,“ doplňuje Jiří Nejedlý.
Další články této rubriky
Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů
19.11.2024 - Nizozemské dráhy NS představily veřejnosti plánovaný jízdní řád pro rok 2025. Jde o největší změnu v železničním provozu v zemi za poslední roky. V nabídce přibude 1 600 vlaků týdně a na mnoha linkách se zavádí zkrácený… »
Deutsche Bahn chystá více ICE Sprinterů i přímých spojů
12.11.2024 - Od nového jízdního řádu pro rok 2025 nabídnou Deutsche Bahn cestujícím více mezinárodních spojů. Dopravce zavede například spojení Mnichova a Amsterodamu prostřednictvím nové přímé linky. Navýší se také počet vlaků ICE… »
Bulhaři si koupí až 25 nových jednotek od Škody Group
30.10.2024 - Škoda Group získala zakázku na výrobu a dodávku až 25 bezbariérových elektrických jednotek do Bulharska, které nahradí zastaralé soupravy a nabídnou více než 300 míst k sezení, klimatizované vozy a minimální hluk. Základní… »