Železničář / Zahraničí / Legenda maďarské pusty brázdí koleje přes čtyři desítky let
Legenda maďarské pusty brázdí koleje přes čtyři desítky let
6.9.2013 – autor: GABRIEL KORCSMÁROS
Neuvěřitelných čtyřicet let uběhlo od doby, kdy Maďarské státní dráhy převzaly svoji první dieselovou lokomotivu řady M41. Stalo se tak 1. června 1973. Od toho dne se staly neodmyslitelnou součástí maďarských neelektrifikovaných tratí. Nesou přezdívku Csörgő a byly vyráběny výhradně z domácích komponentů.
Ti, co už Maďarsko navštívili a cestovali vlakem i mimo Budapešť, určitě lokomotivu Csörgő viděli několikrát. A možná si ji i oblíbili. Tvar, aerodynamika a drobné detaily se poněkud liší od strojů, které známe v Česku a na Slovensku. Ostatně tento stroj je plně maďarský – od návrhu přes vývoj až po výrobu se na něm podílely domácí firmy.
Maďarské státní dráhy se na přelomu šedesátých a sedmdesátých let ocitly v situaci, kdy jim chyběly lokomotivy schopné jezdit na neelektrifikovaných tratích se středně těžkými vlaky. Muselo se tedy přistoupit k pořízení zcela nových lokomotiv. Mezi hlavní kritéria při nákupu hnacích vozidel patřil i požadavek, aby lokomotiva mohla jezdit i na tratích s 16,5tunovou zátěží na jednu nápravu. První dva prototypy spatřily světlo světa v roce 1967 s označením DHM5. Tyto stroje byly konstrukčně odlišné od dnes známých maďarských dieselových strojů. Stanoviště strojvedoucího totiž měly umístěné ve střední části. Dva prototypy dostaly označení M41 2001 a 2002 a vyrobil je závod Ganz-MÁVAG.
Politické rozhodnutí: vyrábět jen z domácích komponentů
Postupem času se vyhrotil boj o konstrukční detaily a o konečnou podobu palčivě nutných lokomotiv pro tratě motorové trakce. V roce 1969 se v tehdejším socialistickém státním aparátu rozhodlo o tom, že lokomotivy mají být navrženy, vyvíjeny a vyráběny v Maďarsku, a to i za cenu získání licence k výrobě jejich součástí od zahraničních firem. Podle licence se vyráběl motor a později i hydraulický pohon.
Podle zadání státní zakázky byly plány na novou lokomotivu hotové v roce 1971, o rok později se vyráběly jednotlivé díly lokomotivy a s tím související náhradní díly, a konečně v roce 1973 uvedli do provozu první hotovou sériovou lokomotivu řady M41. Výrobní označení těchto strojů je DHM7. Celkem se jich v závodu Ganz-MÁVAG vyrobilo mezi lety 1973 až 1984 107 kusů (řada M41 2101–2207) pro MÁV a také 7 kusů pro GySEV (řada M41 001–007). Dieselové lokomotivy ve správě GySEV jezdily na ramenu Győr – Sopron. Poté, co tuto trať GySEV zelektrifikovala, stroje převzaly MÁV (evidenční čísla 2208–2214).
Přezdívka podle hluku?
Lokomotivy řady M41 se postupně začaly objevovat po celém Maďarsku na neelektrifikovaných tratích. Postavily se do čela vlaků snad všech kategorií, a protože byly na svou dobu velice povedenou řadou a spolehlivým, silným strojem, rozhodlo se i o používání těchto krasavců také na vratných soupravách v aglomeraci Budapešti. Jejich postupný ústup nastal až na přelomu tisíciletí v důsledku elektrifikace čím dál většího počtu tratí.
A proč mají lokomotivy název Csörgő? Když si vezmeme doslovný překlad, tak přezdívka pochází z jejich hlučnosti. Slovo csörgő totiž v maďarštině znamená chrastivý zvuk. Z toho tedy lze s určitou nadsázkou vyvodit, že se jedná o lokomotivu-chrastiče. V současné době jezdí ještě celkem 107 kusů této řady na maďarských tratích pod správou MÁV-Trakció. Z tohoto počtu je 35 remotorizovaných, to znamená, že mezi lety 2002 až 2008 při různých omlazovacích kúrách jednotlivé stroje dostaly nový motor typu Caterpillar. (Jsou to stroje číslo M41 2301 až 2335.)
Zboží na export
Lokomotivy řady M41 se dostaly i do zahraničí. Do Řecka se exportovalo celkem 11 kusů série DHM7. Tam v provozu jezdily jako řada A251 až A261. Jejich výroba probíhala mezi lety 1973–1983. V Řecku se tyto lokomotivy ale moc neosvědčily, přesto poslední stroj z provozu vyřadili až v roce 2005. V Tunisku si objednali tři série těchto lokomotiv. Hnací vozidla typu DHM11 byla upravena na úzký rozchod. Série DHM13 a DHM14 dostaly navíc silnější motor.
Dieselové lokomotivy řady M41 (nově MÁV TR 418) jsou dodnes vynikajícím a spolehlivým tahounem. Na svůj věk stále vypadají mladě a roztomile, zvlášť když se o ně postarají železničáři v udržovacích dílnách nebo v domácích depech. Nadále se s nimi počítá v každodenním provozu.
Technické údaje lokomotivy M41
Výrobce: Ganz-MÁVAG
Doba výroby: 1972–1984
Výrobní označení: DHM7
Uspořádání pojezdu: B‘B‘
Rozchod kolejí: 1 435 mm
Tažná síla: 200 kN
Výkon: 1 324 kW
Maximální rychlost: 100 km/h
Délka přes nárazníky: 15 500 mm
Výška: 4 230 mm
Šířka: 3 092 mm
Hmotnost: 66 t
Další články této rubriky
Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů
19.11.2024 - Nizozemské dráhy NS představily veřejnosti plánovaný jízdní řád pro rok 2025. Jde o největší změnu v železničním provozu v zemi za poslední roky. V nabídce přibude 1 600 vlaků týdně a na mnoha linkách se zavádí zkrácený… »
Deutsche Bahn chystá více ICE Sprinterů i přímých spojů
12.11.2024 - Od nového jízdního řádu pro rok 2025 nabídnou Deutsche Bahn cestujícím více mezinárodních spojů. Dopravce zavede například spojení Mnichova a Amsterodamu prostřednictvím nové přímé linky. Navýší se také počet vlaků ICE… »
Bulhaři si koupí až 25 nových jednotek od Škody Group
30.10.2024 - Škoda Group získala zakázku na výrobu a dodávku až 25 bezbariérových elektrických jednotek do Bulharska, které nahradí zastaralé soupravy a nabídnou více než 300 míst k sezení, klimatizované vozy a minimální hluk. Základní… »