Železničář / Zahraničí / Jízda mezi Drážďany a Prahou zrychlí o polovinu
Jízda mezi Drážďany a Prahou zrychlí o polovinu
29.4.2020 – autor: JOSEF HOLEK
Výstavba vysokorychlostního spojení mezi Prahou a Drážďany má za sebou další milník. Zástupci České republiky a Německa podepsali Prohlášení o spolupráci a podpoře plánování železniční novostavby. Strany i nadále počítají s tím, že pro zajištění všech činností v rámci plánování budou státní rozpočty disponovat potřebným obnosem peněz. V budoucnu by cesta měla trvat zhruba jednu hodinu, z Berlína o hodinu a půl déle.

Jako výrazný krok k posílení železniční sítě v Evropě je hodnocen podpis Prohlášení o spolupráci a podpoře plánování železniční novostavby, chcete-li vysokorychlostní trati mezi Prahou a Drážďany. Za ČR ji s německými partnery v saské metropoli podepisovali ministr dopravy a průmyslu a obchodu Karel Havlíček spolu s generálním ředitelem Správy železnic Jiřím Svobodou. Dalšími signatáři dokumentu byli zástupci Spolkového ministerstva dopravy a digitální infrastruktury, DeutscheBahn (DB) a Svobodného státu Sasko.
„Věřím, že nastolený trend komunikace posune projekt směrem k úspěšným povolovacím procesům a k vlastní realizaci. Vize zkrácení cestovní doby mezi Prahou a Drážďany na 60 minut v kontextu přesunu nákladních vlaků z exponovaného údolí Labe je natolik významnou výzvou pro oba státy, že by bylo velkou chybou ji nevyužít,“ uvedl Havlíček. „Rychlé spojení nabídne nové příležitosti pro spolupráci v oblasti obchodu, vědy a kultury a podpoří mobilitu šetrnou k životnímu prostředí,“ doplnil Ronald Pofalla, člen představenstva DB zodpovědný za infrastrukturu. Díky úsilí obou států by měla cesta z Prahy do Drážďan v budoucnu trvat jednu hodinu, do Berlína ještě o hodinu a půl déle.
Finance do rozpočtů
Zástupci se shodli na pokračování dosavadních dohod a úzké spolupráci v průběhu dalšího plánování trati s intenzivním zapojením Evropského seskupení pro územní spolupráci (ESÚS). Všechny strany i nadále počítají s tím, že pro zajištění všech činností v rámci plánování budou státní rozpočty disponovat požadovanými finančními prostředky. Letos navíczačala jednání o státní smlouvě meziSRN a ČR, která řeší výstavbu plánovaného přeshraničního tunelu pod Krušnými horami. Při stavbě by si měli zástupci manažerů infrastruktury vyměňovat zkušenosti s výstavbou, instalací technologií a následným provozem.
Další výrazným krokem bude uzavření mezistátní smlouvy, jejíž vypracování a ratifikace se v obou zemích předpokládá v horizontu čtyř let. Její přijetí je nezbytné pro následující fáze projektu – získání stavebního povolení, výstavbu a samotný provoz. „Všichni účastníci jsou si vědomi toho, že se v případě nové vysokorychlostní trati jedná o velmi důležitý projekt infrastruktury,“ zmínil Jiří Svoboda.
Vyberou stavbaře
Nová rychlá železniční trať vytváří předpoklady pro posílení evropské osobní a nákladní dopravy po železnici. Jádrem projektu je nová trať mezi Heidenauv Sasku a Ústím nad Labem s využitím tunelu dlouhého nejméně 25 kilometrů. Tento projekt se v současné době v Sasku plánuje, přičemž z hlediska dopadu na člověka a přírodu je hodnoceno sedm koridorů včetně tří tzv. „variant úplných tunelů“. Německo-český projektový tým zároveň připravuje další kroky v oblasti plánování a v příštích týdnech nabídne v rámci výběrového řízení první zakázky na plánování Krušnohorského tunelu.
Další články této rubriky
ZSSK hledá elektrické jednotky pro linku z Bratislavy do Žiliny
27.2.2025 - Železniční společnost Slovensko (ZSSK) v lednu vyhlásila veřejné zakázky na nákup dvou moderních elektrických jednotek pro linku Bratislava – Žilina s možností uplatnění opce na další dva kusy. Předpokládaná hodnota zakázky je… »
Slováci si pořídí nové lůžkové vozy
20.2.2025 - Železniční společnost Slovensko (ZSSK) hodlá pořídit 10 moderních lůžkových vozů s možností rozšíření o dalších 14 kusů. Součástí zakázky je i jejich kompletní desetiletý servis. Investice za více než 90 milionů eur by… »
Třetina dálkových spojů DB se loňský rok zpozdila
13.2.2025 - Německé dráhy bojují se stále klesající přesností svých spojů. V loňském roce měl každý třetí vlak provozovaný společností Deutsche Bahn zpoždění. Přes 37 procent jich dorazilo se zdržením větším než 6 minut. Jedná se… »