Železničář / Zahraničí / Japonci představili nový šinkansen E8 s maximální rychlostí 300 km/h
Japonci představili nový šinkansen E8 s maximální rychlostí 300 km/h
30.4.2023 – autor: PETR SLONEK
Japonský dopravce JR East představil společně s výrobcem Hitachi Rail ve středisku kolejových vozidel v Rifu v prefektuře Miyagi novou generaci rychlovlaků šinkansen. Jedná se o první sedmivozovou jednotku, která dostala označení E8. Vyrazí na trasu Jamagata šinkansen a propojí Tokio s městem Shinjō v prefektuře Jamagata.

Nový vlak dosahuje maximální rychlosti 300 km/h a po absolvování všech předepsaných testů nahradí generaci E3. Oproti svým předchůdcům nabídne cestujícím více prostoru včetně míst pro přepravu vozíčkářů a je rovněž o 25 km/h rychlejší. Stávající soupravy E3 mohou jezdit maximálně 275 km/h. Řada E8 má modernější design. Exteriér je fialový a bílý, což představuje ptáka z prefektury Jamagata, kachnu mandarinskou a sníh na hoře Zao. Bokem vozu prochází žlutá čára, která symbolizuje světlici, prefekturní květinu. Výrobce také drží trend japonského průmyslu, jímž je prodlužování přídě vozidla, a to s ohledem na lepší aerodynamiku a nižší hlučnost. Mezi stanovištěm strojvedoucího a přední částí vozu ční devět metrů dlouhý nos, což je o tři metry více, než má současná řada E3. Souprava je zároveň navržená tak, aby si poradila i s obrovským množstvím sněhu na trati vedoucí přes hory do Jamagaty.
Zajímavostí je i číslování vozů. Kvůli plánovanému spojování s desetivozovými jednotkami E5 obdržely čísla 11 až 17. Všechna sedadla jsou vybavená elektrickými zásuvkami, nechybí velké úložné prostory pro zavazadla. Samozřejmostí je místo pro invalidní vozíky. Každá jednotka se skládá z pěti vložených a dvou koncových vozů. Nabízí 329 míst ve druhé a 26 míst v první třídě. Vlak má rozchod 1 435 mm a může využívat napájení 25 kV 50 Hz na Tohoku Shinkansen HSL a 20 kV 50 Hz na úseku Fukušima – Shinjo. Sběrače jsou umístěny na vozech 12 a 16.
První vlak, který Hitachi vyrábí společně s firmou Kawasaki, byl do Sendai dopraven 30. ledna po moři. Zkušební provoz začal 27. února. Nyní se jednotky testují a zároveň se na nich školí strojvedoucí. Očekává se, že do plného komerčního provozu vstoupí na jaře roku 2024.
Další články této rubriky
Francie hodlá do železnic do roku 2040 investovat 100 miliard eur
3.5.2023 - Pro cestující je to skvělá zpráva. Francie se do roku 2040 chystá vynaložit celkem 100 miliard eur, tedy v přepočtu zhruba 2,4 bilionu Kč, na železniční dopravu. Investice souvisí se snahou země snížit svou uhlíkovou stopu. Plán… »
Dopravce PKP Intercity koupí dvacet lokomotiv Griffin
1.5.2023 - Společnost PKP Intercity podepsala smlouvu s firmou NEWAG Nowy Sącz na nákup 20 elektrických lokomotiv. Polský národní železniční dopravce na základě smlouvy zakoupí stroje Griffin. Kontrakt v hodnotě přes 500 milionů polských… »
Stadler dodá Norům nové dálkové vlaky
27.4.2023 - Norská půjčovna vlaků Norske tog a výrobce Stadler podepsaly začátkem března smlouvu na výrobu a dodávku 17 vlaků FLIRT Nordic Express. Součástí kontaktu je opce až na 83 dalších kusů. S novými jednotkami se počítá pro potřeby… »