Železničář / Zahraničí / Jak zabezpečit transverzální dráhu přes Gotthardský masiv
Jak zabezpečit transverzální dráhu přes Gotthardský masiv
8.11.2012 – autor: STANISLAV HÁJEK
Mezi nejvýznamnější a rozhodně i nejzajímavější železniční stavby v Evropě patří nová trať vedoucí přes Gotthardský masiv v Alpách. Dráha vede ve dvou tunelech v délce přes 70 km, což s sebou nese i zvýšené nároky na zabezpečovací zařízení a kontrolu provozu.
V prosinci 2016 bude ve Švýcarsku předán do provozu nový základní tunel Gotthard a o další tři roky později pak následně i podobný základní tunel Ceneri. Za plného provozu by pak po nové trase, nazvané NEAT čili Nová železniční alpská transverzální dráha, mělo denně projet více jak 300 vlaků osobní, ale i nákladní přepravy, což bude i z hlediska bezpečnosti provozu představovat významné množství v takto smíšeném provozu.
Na trase NEAT budou vlaky osobní dopravy jezdit rychlostí až 250 km/h. V mezičasech se po dráze budou pohybovat pomalejší nákladní vlaky, u nichž je plánována maximální rychlost 100 km/h. Oba tunely dlouhé 57 km (Gotthard) a 15 km (Ceneri) musí však splňovat vysoké nároky na bezpečnost. Aby bylo těchto nároků dosaženo, bude nutné se vyvarovat mimořádnostem v tunelu, které by mohly způsobit závady na vozidlech. Jakékoli problémy s lokomotivami či vozy, ale například i na přepravovaném zboží v nákladních vlacích, musí být zjištěny ještě před vjezdem do tunelu. Je to v zájmu ochrany cestujících, ale i vlastní tunelové stavby. Proto budou vlaky již na příjezdových tratích k tunelu prověřovány zařízeními pro detekci těchto závad.
Zabudované detektory závad
Zařízení pro detekci závad jsou pevně zabudované komponenty, které odhalí problémy na všech projíždějících vozidlech, která jsou řazena ve vlakových soupravách. Mimořádnosti zjištěné v kolejišti budou předávány elektronicky jak dispečerům řízení provozu, tak intervenčnímu centru pro zjišťování závad v Erstfeldu. Tato pracoviště rozhodnou o nutných opatřeních tak, aby nebyla ohrožena bezpečnost provozu.
Nepřetržitě budou dozorovat vlaky tato měřicí zařízení: čtyři detektory horkých ložisek a zablokovaných brzd u vlakových souprav a dva protipožární a protichemické detektory, které zjistí nejen požár, ale třeba i únik nebezpečných chemických látek. Na bezpečnost dohlédnou i tři detektory zatížení náprav, které zajistí posunutý náklad, celkovou hmotnost a eventuální plochy na kolech. Dva detektory profilů a umístění antén budou kontrolovat dodržení průjezdného profilu, ale třeba i vyčnívající anténní zařízení. A nakonec detektor kontroly sběračů proudu elektrických lokomotiv má za úkol předejít jakýmkoli problémům vedoucím k poškození troleje.
Kontrola vlaků před tunelem
Již v roce 2010 byla pro trať NEAT vypracována studie s cílem definovat potřebu a umístění jednotlivých detekčních zařízení podle jasně stanovených pravidel. Vlaky musí být kontrolovány dostatečně dlouho před vjezdem do tunelu tak, aby mohla být v případě nouze přijata příslušná opatření a souprava zastavila včas před tunelem. Detektory by měly být také sdružovány z důvodu co nejnižších nákladů na provoz a údržbu – proto padl návrh na výstavbu měřicích portálů.
Kvůli mimořádné délce základního tunelu Gotthard, která činí 57 kilometrů, budou u SBB poprvé umístěna zařízení pro zjišťování závad i v samotném tunelu. V případě detekování závady se vlaky vyvezou z tunelu sníženou rychlostí, která bude automaticky kódována na stanovišti strojvedoucího. To je ovšem poněkud v rozporu se současnými předpisy platnými pro síť Švýcarských spolkových drah. V nich se praví, že vlak se závadou zastaví na nejbližším vhodném místě. První detektory se začaly budovat již letos. Jejich montáž má být dokončena do konce roku 2014 pro tunel Gotthard a do konce roku 2018 pro tunel Ceneri.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů
19.11.2024 - Nizozemské dráhy NS představily veřejnosti plánovaný jízdní řád pro rok 2025. Jde o největší změnu v železničním provozu v zemi za poslední roky. V nabídce přibude 1 600 vlaků týdně a na mnoha linkách se zavádí zkrácený… »
Deutsche Bahn chystá více ICE Sprinterů i přímých spojů
12.11.2024 - Od nového jízdního řádu pro rok 2025 nabídnou Deutsche Bahn cestujícím více mezinárodních spojů. Dopravce zavede například spojení Mnichova a Amsterodamu prostřednictvím nové přímé linky. Navýší se také počet vlaků ICE… »
Bulhaři si koupí až 25 nových jednotek od Škody Group
30.10.2024 - Škoda Group získala zakázku na výrobu a dodávku až 25 bezbariérových elektrických jednotek do Bulharska, které nahradí zastaralé soupravy a nabídnou více než 300 míst k sezení, klimatizované vozy a minimální hluk. Základní… »