Železničář / Zahraničí / Historický milník: Koralmským tunelem projel první osobní vlak
Historický milník: Koralmským tunelem projel první osobní vlak
3.8.2023 – autor: PETR SLONEK
Rakouské spolkové země Korutany a Štýrsko se díky železnici propojily. Po patnácti letech od zahájení výstavby projel 12. června nejdelším tunelem v této zemi první osobní vlak a překonal tak celkem 33 kilometrů dlouhou stavbu.
První oficiální spoj novým tunelem jel v rámci zvláštní jízdy výrazně sníženou rychlostí – 40 km/h – a na nádraží v západním Štýrsku v obci Groß St. Florian dorazil za 45 minut. Počítá se však s tím, že už do konce roku 2025 jím soupravy budou projíždět maximální rychlostí 250 km/h. Před oficiálním uvedením tunelu do provozu je plánováno dalších 70 průjezdů. Železnice v celé korutanské oblasti mezi Klagenfurtem a obcí Sankt Paul im Lavanttal bude uvedena do provozu ještě dříve, konkrétně na konci roku 2023.
„Stavba Koralmské dráhy je ve finále, a to podle plánu. Jsme na to hrdí. Tunelem Koralm spojujeme Štýrsko a Korutany v nové kvalitě. Již za dva a půl roku budou cestující cestovat středem Koralpe šetrně k životnímu prostředí a za méně než hodinu se dostanou z Grazu do Klagenfurtu,“ řekla členka představenstva ÖBB-Infrastruktur AG Judith Engel.
„Tunel Koralm je mezinárodně uznávaným dílem a srdcem jedné z nejdůležitějších dopravních os budoucnosti – nejen pro Štýrsko, ale pro celé Rakousko. Zaplňuje důležitou mezeru v evropské infrastruktuře,“ zdůraznil guvernér Štýrska Christopher Drexler.
Koralmský tunel začíná zhruba čtyřicet kilometrů od Štýrského Hradce a překonává pohoří Koralpe, po kterém vede hranice Korutan a Štýrska. Skládá se ze dvou paralelně umístěných tubusů, které leží až 1 250 m pod povrchem. V každém je jedna kolej. Roury jsou propojeny každých 500 metrů a uprostřed bude možné nouzové zastavení vlaků. Hotov bude do roku 2025. Maximální rychlost je 250 km/h jako u celé Koralmské dráhy. Dne 14. srpna 2018 byl proražen jižní tubus a finální ražba v severním se uskutečnila 17. června 2020. V květnu 2022 byla oficiálně dokončena hrubá stavba tunelu.
Tunel je součástí 130 km dlouhé Koralmbahn, která propojí Štýrský Hradec s Klagenfurtem. Vlaky pojedou 47 kilometrů v tunelech, vyroste zde přes 100 mostů a vznikne 12 nových nádraží a zastávek. Celá stavba vychází na 4,7 miliardy eur. Jedná se o jeden z nejdůležitějších infrastrukturních projektů v Evropě. Po dokončení se nejrychlejší možné spojení mezi hlavními městy obou zemí zkrátí na pouhých 45 minut. (pes)
Možné jízdní doby od roku 2025
• Klagenfurt – Graz: 0:45 min
• Wolfsberg – Klagenfurt: 0:40 min
• Wolfsberg – Graz: 0:59 min
• Paul im Lavanttal – Klagenfurt: 0:22 min
• Paul im Lavanttal – Graz: 0:36 min
• Od roku 2030 se základním tunelem Semmering: Vídeň – Graz: 1:50 hodin místo 2:40; Vídeň – Klagenfurt: 2:40 hodin místo 4:00
Koralmský tunel:
• délka 33 km
• Průměr výkopu 10 m
• 2 jednokolejné trubky
• Přejezdy každých 500 m
• Maximální rychlost 250 km/h
• 25-50 m vzdálenost mezi tunelovými tubusy
• Maximální překrytí 1200 m
• 900 m dlouhé nouzové zastavení
• 160 000 hadic (betonové díly pro obložení)
• 6 milionů m³ vytěženého materiálu (= 2 Cheopsovy pyramidy)
• 13 000 kolejových desek
Další články této rubriky
Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů
19.11.2024 - Nizozemské dráhy NS představily veřejnosti plánovaný jízdní řád pro rok 2025. Jde o největší změnu v železničním provozu v zemi za poslední roky. V nabídce přibude 1 600 vlaků týdně a na mnoha linkách se zavádí zkrácený… »
Deutsche Bahn chystá více ICE Sprinterů i přímých spojů
12.11.2024 - Od nového jízdního řádu pro rok 2025 nabídnou Deutsche Bahn cestujícím více mezinárodních spojů. Dopravce zavede například spojení Mnichova a Amsterodamu prostřednictvím nové přímé linky. Navýší se také počet vlaků ICE… »
Bulhaři si koupí až 25 nových jednotek od Škody Group
30.10.2024 - Škoda Group získala zakázku na výrobu a dodávku až 25 bezbariérových elektrických jednotek do Bulharska, které nahradí zastaralé soupravy a nabídnou více než 300 míst k sezení, klimatizované vozy a minimální hluk. Základní… »